Gå til innhold

hvorfor griner lillemann når vi bader han.-

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillemann på 2,5 mnd gråter når vi bader han. ikke å starten men etter noen min begynner han å gråte.

jeg vet at temepaturen er slik den skal. å kan ikke skjønner hvorfor han gråter, dette har han ikke gjort tidligere. bare nå de siste ukene.

bader vi han for lite? han bades ikke hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at han reagerer på såpe/olje som brukes i vannet?

Vi hadde ikke badekar, og når lillebror var liten så dusja jeg han bare kjapt noen ganger, og da hylgråt han når jeg vaska han med baby olje/såpe lignende. Det var for det var såpe og parfyme i som han ikke tåler og det sved i sårene fra hans atopisk eksem.

Skrevet

Vi har hatt samme problem..

hos oss tror jeg noe av grunnen var at han fikk en eller an form for vannskrekk - kanskje hadde vi vannet for kaldt eller varmt en gang, og det var det som utløste det.. Det vet jeg ikke helt.

Vi tok en pause fra badingen på ca 2 uker, og hadde kun helvask. Fikk en barnepsykolog som skulle være med på badingen, (helsestasjonene har som regel en slik), men da hun kom viste det seg at pausen hadde gjort at lillemann hadde glemt det, og da likte han plutselig å bade :)

Merker også at badingen er enda mer gøy nå når han kan plaske og leke med vannet (litt mer kontroll). Nå er han snart 6 mnd.

Eller så kan du jo sørge for de generelle tipsene:

- riktig temperatur på badevannet

- god temperatur på rommet du bader han på, slik at han ikke får sjokk når han kommer opp av badevannet

- ta med en leke i badevannet

- ha klut på magen når du tar han oppi og ut av badevannet (noen babyer liker ikke å være heelt nakne)

- godt badegrep når du holder han

- bade han slik at han kommer nedi med magen først (ofte så føles det mer skummelt ut for babyen når han kommer oppi vannet med ryggen først..

- bade han tidligere på dagen slik at du vet at han ikke er trøtt eller sulten (så kan du heller innføre kveldsbad når han er komfortabel med badingen)

hvis ikke dette går ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen. de er der for å hjelpe :)

lykke til!

Skrevet

har ikke hatt det samme problemet, men vi bader snuppa vær kveld før legging, å hun elsker det!! men merker på henne når hun synes det er litt for kaldt... hun må vartfall ha 37-38 grader for å kose seg i vannet.. har du termometer?? enklere å vite hvor varmt det er da.. samtidig som du kjenner med hånda di.

kanskje han er trøtt eller sulten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...