Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Jeg skal søke ny jobb i permisjonen min, da jeg ikke orker å dra tilbake. Jobben jeg har nå suger livskraften ut av meg. Men jeg holder ut fram til permisjon. Har jobbet hele mitt liv, og aldri motatt dagpenger. Men HVIS jeg ikke finner ny jobb før endt permisjon, kan jeg få dagpenger da, eller må jeg ha jobbet? Og kan man ha barn hjemme, med dagpenger? det blir vel kanskje helt feil? Vil jo aller helst ut i jobb.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Hvis du selv sier opp jobben får du 8 uker karantene før du får dagpenger (etter at permisjonen er slutt). Du må være aktivt arbeidssøkende for å ha rett til støtte. Det betyr at du må være klar til å ta en jobb, gå på intevju eller møte hos NAV på kort varsel. Du kan ha barna hjemme, men du må ha en ordning slik at du på meget kort varsel kan få andre til å se etter barna. En avtale med en nabo, din mor eller en mann som jobber natt vil være OK.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Er ikke 100 prosent sikker, men det er vel 8 ukers karantene for å få dagpenger hvis du sier opp jobben selv. Disse 8 ukene regner jeg med vil begynne å løpe etter at permisjonen din er ferdig. Hvis du får dagpenger må du regne med å måtte stille opp på kurs o.l. arrangert av NAV på kort varsel, samt at du vil kunne bli tilbudt jobb med rask oppstart. Du må derfor ha mulighet til at andre passer barnet. I praksis betyr vel dette at barnet bør gå i barnehage/hos dagmamma hvis du ikke har mulighet til å skaffe fulltids barnepass i løpet av noen dager. Du kan miste dagpengene hvis du ikke er reell arbeidssøker (noe du ikke vil være hvis du ikke kan gå på jobbintervjuer etc pga at du må passe barn).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå