Gå til innhold

matrutiner på baby 6-7 mnd?


tine_86

Anbefalte innlegg

hvor mye fast føde får deres små?min lille på snart 7 mnd får bare kveldsgrøt. har prøvd å gi han grønnsakspure men er ikke intressert.men det er vel snart på tide at han får litt mer enn bare den kveldsgrøten eller?? hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Lillfis er 7 mnd! Begynte med smak på grøt da hun var rundt 4 mnd!

Tok en stund men plutselig skjønte hun det :)

 

Begynte med middag da hun var rundt 6 mnd... Men fant ingenting hun ville ha!!! :S Til slutt tipset en veninde meg om Hipp sin kalkun og mais/potet... Den satte fart på sakene!!! Den elsket hun!!!

(anbefalles :)

Har vært litt trott i det siste... (lurer på om det er tenner) Merket at hun ville ha mer melk og mindre fast føde...

 

Men hun spiser i utgangspunktet grøt morgen og kveld... Og prøver å gi henne middag en gang midt på dagen!

Så fruktpure + melk o.l. i løpet av dagen!

 

Liker Nesles grøt med aprikos og banan (smaker ikke det, kunn papp :) og Hipps mild grøt med fersken og banan (denne elsker hun)

 

Lykke til !!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen starter med mm rundt 8 som regel, rundt halv 11 får hun grøt(nestle sin med banan og aprikos), vann til, og nå har hun begynt å få bittelitt brød med leverpotei ved siden av. Dypper bitene i grøten først. Hun spiser det selv faktisk. Legger bitene foran henne. Det syntes hun er moro. :) Så får hun mm etter formiddagsluren. Så får hun middag rundt halv 4( ett halvt middagsglass+vann+ halvt glass med nestles banan/pære yoghurt fra 6mån. Hun elsker denne desserten. :) Rundt halv sju får hun kveldsgrøt(nestle sin godnatt havregrøt + mm etterpå.

 

Dette fungerer veldig bra for min 7måneder gamle jente. Vi startet det hele med grøt på kveld. Da hadde hun mm resten av dagen. Når vi merket det ikke var nok begynte vi med formiddagsgrøt også, hs som anbefalte da hun ikke sov så godt på dagen. Da var hun vel rundt 5.5måned. 6måneder startet vi med middagsglass. Og nå 7 måneder startet vi med brødskive. Hun elsker det! Glad hun er så godt i gang, for greit å ikke stresse med det på slutten av året med tanke på barnehage osv. :)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen blir 7mnd 15.januar og fikk grøt første gang da han var 3mnd og 1uke.

 

Nå spiser han to fulle grøtmåltider(morgen og kveld), lunsj som består av fruktmos og noen brødbiter og middag som består av most ris og gulrot(eneste middagen som har funket hittil), kun smaksporsjon på middag. Inntil måltidene får han mme og vann.

 

Vi bruker nestles grøt fra 6mnd. Varierer mellom de to variantene med smak(aprikos/banan og eple) Tenkte jeg skulle kjøpe den uten smak også for å blande inn egne smaker.

 

Middag er ikke populært ennå. Jeg lager middagen selv. Har prøvd noen glass, men det kommer bare ut igjen eller han brekker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss..virker som alle er skikkelig godt igang med flere måltider om dagen. vi fikk beskjed av hs å få rutine på kveldsgrøten før vi begynte med grøt til lunsj å. sover de bedre når de får flere måltider om dagen?? min lille får grøt og pupp i 7 tia..så våkner han 3-4 ganger frem til 8 neste morgen og skal ha mat.begynner å bli ganske slitsomt. var sikker på han skulle sove lenge når han fikk kveldsgrøt..men den gang ei :( men får prøve å gi litt flere måltider så kanskje han sover rundt...det hadde vært så deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var ikke fornøyd en periode med både surv og tull på natta, og da anbefalte hs ett grøtmåltid til siden hun var såpass stor. Funket her hvertfall:) Og da var det naturlig å begynne med litt annet etterhvert når hun bikket 6måneder. Hs anbefalte det åsså etter 6måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutt 7 mnd denne uka.

 

Står som regel opp 5 med pappaen og bror 2,5 år (grøss, to morgenfugler).

 

*Drikker den eneste "frivillige" flaske melk når jeg står opp (far får ikke til). 150 ml mm før kl 08:00.

 

*200 ml mme i søvne ca kl 9:00.

 

*1 porsjon risgrøt/banan pluss et fruktbeger kl 11:30-12:00

 

*200 ml mme i søvne ca kl 13.45.

 

*Umulig å få i han middag tross daglige forsøk, spytter ut. Av og til litt yoghurt i 16:00 tiden.

 

*1 porsjon hvetegrøt eple/blandet med havregrøt aprikos. 1 fruktbeger, evt 1/2 fruktglass. Ca kl 18:00.

 

*Tilbys 200 ml mme i søvne kl 20:30.

 

Drikker totalt ca 600-750 ml melk i døgnet. Målet er å lære han å spise middag og brød, slik at melkemengden kan reduseres (tungt å gi melk til sovende baby, men han er helt rabiat når han tilbys flaske våken), men det er visst en lang veg å gå. Tilbys vann, drikker litt.

 

Syns han er litt mye våken om natta (kan ligge og pludre en time etter bleieskift), og så sover han desto mer på dagen (5 t). En dag må jeg vel ta et tak mht søvnen (gå ned på dagsovingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er nettopp blitt 6 mnd.

 

han spiser grøt banan/aprikos med et halv beger frukt mos i for smak. +pupp eller (6mnd baby juice) evt malt/ sukkervann pga magen.

 

pupp/juice

 

hjemmelaget baby middag (potet,glrot,kalrot å kjøtt som jeg mixer med litt olje) nettopp begynnt med kjøtt så de tok litt tid før de ble godkjent.

 

pupp/juice

 

så grøt 6 mnd natt grøt med litt banan/aprikos blandes i for smak + halv beger med frukt mos for smak, å gir rett temp med engang ;)

 

liker ikke mme så de er ikke noe han vil ha, men drikker ikke så mye pupp på dagtid mere heller.. å skive får han ikke helt til. (null tenner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

morsomt å lese denne tråden og se at mange har ca. samme rutiner som oss. :)

 

Vi begynte med smaksprøver på grøt når gutten vår var 4 måneder, men han var ikke særlig interessert i starten. Litt før han ble 6 måneder byttet vi fra Holle sin hirsegrøt til Hipp sin risgrøt med banan og fersken, og da ble han straks mere interessert. :) Siden da har vi økt gradvis, og har nå følgende matrutiner:

 

* Når han våkner (4-5-tiden, sukk): 260 ml mm på flaske

 

* 7-8-tiden: 250-300 ml mm på flaske

 

* 11-12-tiden: En porsjon Nestle hvetegrøt med havre. Han er ikke spesielt glad i denne grøten, spiser ca. halve porsjonen. Jeg forsøker å smaksette den med forskjellige fruktblandinger for å se om den blir mer populær, da, vil gjerne at han skal spise hvete også, ikke bare havre.

 

* 15-16-tiden: Et middagsglass (varierer mellom forskjellige typer, favoritten er Hipp sin pasta med tomat og squash).

 

* ca. 17:30: 1 1/2 porsjon Nestle havregrøt med banan og aprikos.

 

* Litt mm før han legger seg (men vil som regel ha maks 50 ml).

 

Innimellom gir vi mm på flaske litt ettersom vi synes det virker som om han trenger mer mat/ønsker melk.

 

Vi gir vann til måltidene (fra kopp), men han drikker ikke veldig mye.

 

Jeg tror ikke det er så farlig om gutten din bare får en porsjon om dagen hittil, anbefalingene er jo at man ikke begynner å gi fast føde før barnet er 6 måneder, så ikke vær bekymret om mange andre barn spiser mer fast føde enn ditt. Det tok litt tid og prøving før gutten min fikk sansen for det, i hvert fall. :)

 

Men babyer skal vel helst ha i seg jern fra 6 måneder, det får han via grøten, hvis den er tilsatt jern. Du kan jo forsøke å øke til to grøtmåltider om dagen, og kanskje forsøke en annen type grøt også. Og det kan hende han liker middagsglass selv om han ikke liker grønnsakspureen, erfaringene fra gutten vår er at det varierer mye hvor godt han liker forskjellige typer mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at gutten vår blir 7 måneder neste uke, og at han er en stor gutt (ligger på øverste percentilen på høyde), så han har alltid spist godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente som er 7 mnd (snart 8), i løpet av dagen spiser hun:

-8.00-180mme

-11.30-1 porsjon fullkornsgrøt(8mnd)

-15.00-hjemmelaget middag(potet, gulrot, brocoli, litt fiskepudding)

-18.00-1 porsjon fullkornsgrøt

-20.00-180mme (alle måltid er ca tid)

 

Hun spiser godt, men jeg begynte med grøt på kvelden når hun var 5mnd, når hun var 6 mnd fikk hun litt middag(potet, gulrot, med litt mm i), når hun var 7mnd fikk hun et til grøtmåltid, hun får også frukt og nå litt brød i løpet av dagen nå, og vann til måltidene. Veldig forskjell på hvordan babyer vil ha fast føde, her gaper jenta stort sett alltid. Dere må ta det i deres (babyen) tempo, kan vere lurt å blande i mm el mme i middagen i starten, så ikke smaken blir så uvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har hele tiden nektet å spise pupp (vi har vært på ammeklinikken og alt, men aldri fått ham på), så da ble det løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...