Gå til innhold

Celleprøve når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestile time til legen for å ta celleprøve i underlivet før jeg fant ut at jeg er gravid... Er det kanskje litt dumt å pirke oppi der nå?

Og nå vil jo legetimen gjelde noe annet uansett... Skal man ringe å si i fra om det slik at legen vet hva timen gjelder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tar celleprøve tidlig i svangerskapet om du ber om det, men har du kommet for langt tror jeg de fleste leger vil kvie seg for en slik prøve, da anbefaler de nok heller å vente til 6ukerskontrollen.

Første legekontroll i svangerskapet anbefales gjerne ikke før uke 10-12, men ring legen din og hør.

Lykke til i alle fall : )

Skrevet

Takk for svar!

Litt tidlig å gå til legen ang graviditet ja kanskje... Utrolig hvor fort man glemmer! Er jo bare litt over et år siden sist ;-)

Får ringe å høre hva de sier.

Skrevet

Et av problemene med celleprøver når man er gravid er at det fort kan være ubalanse der nede på grunn av svangerskapet, og det kan gi unødvendig bekymringer.

Jeg tok cellerprøver i uke 9 forrige gang som det var utslag på, men da fikk jeg beskjed om at det ikke var noe vits å ta noe mer i svangerskapet, men heller vente til etter fødselen..

Skrevet

Første gang jeg var gravid sa legen min til meg at man ikke tok celleprøver når man var gravid pga at man skulle herje for mye oppi der så tidlig i svangerskapet mtp uønskede aborter, men hadde gu for å se at alt var ok.

Nå denne gangen når jeg var hos en ny fastlege, sa han bare ja du har jo hatt celleprøve for så og så lenge siden, så da trenger vi ikke ta dette. Så det praktiseres ganske så ulikt. Glad jeg slapp gu...hehe

Skrevet

Tok celleprøve i begynnelsen av dette svangerskapet. Jeg synes det var like greit, for de skal jo kikke oppi der uansett. Gikk kjempefint det. Er ingen grunn til at du ikke bør gjøre det. Ingen fare for sa i forbindelse med celleprøve.

Skrevet

Det er ikke farlig å ta celleprøver når du er gravid, har selv blitt kalt inn hver 8 uke nå gjennom hele svangerskapet pga oppfølging. Men når en er gravid så vil celleprøvene ofte vise forandringer uansett, så du må jo ta en ny allikevel etter fødselen da..

Skrevet

Hos meg var celleprøva helt fin...trenger ikke ta ny etter fødselen :)

Skrevet

Tok celleprøve på første kontroll i uke 10 siden jeg ikke hadde tatt før. Den var helt normal, så trenger ikke ta ny etter fødselen.

Og jeg tror nok ikke det spiller så stor rolle for legen hva du kommer dit for med mindre du plutselig har behov for dobbelt så lang tid.

Skrevet

jeg skulle tatt en celleprøve i oktober,men ble helt glemt bort, tengte jeg skulle høre om han kunne gjøre det, er det kanskje lurt og vente til jeg er ferdig og gå gravid da? er i 19 uke

Skrevet

Tok den i uke 17. Tro meg, når du har født er du så utrolig ferdig med gyn og underlivsundersøkelser. Synes 6 ukerskontrollen var pyton... Gjør det nå, så er du ferdig. Kan ta ganske lang tid før du blir motivert til å gå til gyn. Og da er du brått over et år fremover i tid.

Skrevet

Jeg ville også tatt den nå! Ingen fare for fosteret ved en slik prøve. Jeg tok i uke 12 både nå og sist, og begge var helt normale. Ikke festlig med underlivsundersøkelse på 6-ukerskontrollen etter fødsel, iallfall ikke hvis man fullammer, det kan være temmelig sårt og ubehagelig. Jeg fikk dobbeltime hos legen begge gangene, legekontoret som foreslo det, og kjekt både for legen og deg å slippe å stresse ferdig på 15-20 minutter.

Skrevet

Gynekologen tok celle prøve av meg når jeg var 25 uker på vei i forrige svangerskapet mitt. Så det tror jeg skal gå fint..

Skrevet

Hei

Jeg skal ta celleprøve i neste uke og jeg er da i uke 37. Har hatt celldeling siden forrige fødsel for 8 år siden. Var hos jordmor i dag og sa at de ikke har kalt meg inn på 1, 5 år. Gynekologen jeg gikk til har gått ut i privat praksis så jeg er blitt glemt av. Så da ville hun at jeg sku undersøkes så fort som mulig. Nu er jo jeg høygravid med sist gang tok de celleprøve i 1 og 2 trimester, så det kan nu ikke være så risikabelt vil jeg tro :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...