Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Tannlegeskrekk som bare faen,og ødelagt tenner i lange baner.. Alltid hatt lett for å få hull, men under svangerskapet bare råtnet tennene mine totalt.. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg søke om å få fikse tennene mens jeg får lystgass f.eks? Og hvor mye vil dette eventuelt koste? Kan det på noen måte bli dekket? Vær så snill å svar, om du har noen som helst peilig
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Du må bare kutte ut tannlegeskrekken din. Skal du ha null tenner i munnen til slutt, eller bare stumper? Kom deg til tannlegen! Det første du gjør er uansett å KUN GAPE!! Det klarer du jo! La tannlegen se over, ta røntgen, og snakke med deg. For først ringer du, og forklarer skrekken din. De forstår deg! Lykke til,
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 jeg kan vertfall ikke hjelpe deg, så hvis du ikke går til tannlegen selv fikser ikke tennene seg heller. du dauer ikke selv om du pisser på deg av skrekk. Og mtp hvor mange ganger du sikkert må dit før du er ferdig med kjeften så er du sikkert kurert for skrekken for alltid.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Idiotsvar, totalt respektløse. Men i prinsippet har de rett, du må til tannlegen. Snakk med fastlegen om muligheten for å få resept på beroligende midler. Selv fikk jeg skrevet ut Valium, og det tok brodden av skrekken.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Første skritt i riktig retning er å ringe tannlegen! Det gjorde jeg og derfra gikk det veldig greit. De har FULL forståelse. Du kan evt be legen din om noen beroligende tabletter før besøk, men husk da å fortelle tannlegen din om det, så han ikke tror du er helt ute ;-)
Gjest Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Hvor i landet befinner du deg da? Helt sikkert flere her inne med tannlegeskrekk som kan anbefale deg en dyktig tannlege. Jeg har funnet meg verdens beste tannlege! Har fremdeles tannlegeskrekk, men jeg kommer meg til tannlegen og går fast til kontroll minst 1 gang i året. Hun er helt fantastisk! Det aller beste er uansett å gi beskjed til tannlegen din om skrekken, forklare de akkurat hva du er redd for og hva du trenger for å føle deg tryggere. Jeg måtte operere ut en vidsdomsjeksel for noen mnd'er siden og var på gråten når tannlegen min sa jeg måtte til kjevekirurg. For da måtte jeg ha en annen tannlege en henne! Det hun gjorde var å bestille time til en kjevekirurg som hun hadde gått i samme kull med og kjente godt. Hun forklarte meg at kjevekirurgen var veldig forsiktig og snill, derfor betilte hun time til henne da hun trodde hun kunne passe for meg. Og hun hadde rett! ) Det gikk faktisk utrolig bra! Og ett annet råd jeg kan gi deg, er å bruke Ipod mens tannlegen holder på. Da slipper du å høre så mye lyder, og kanskje du har musikk som roer deg ned. For det beste å gjøre, er nok å komme seg til tannlegen før det blir værre!
Gjest Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Du kan også få beroligende før du går til tannlegen, det gjør denne dama )
prebs Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Slå opp på www.dentalia.no. Jeg har aldri brukt dem selv, men jeg vet at de er gode med tannlegeskrekk, og de bruker både narkose, lystgass og hypnose. Kontorer i både Oslo og Asker. Varm klem til deg.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Hei Jeg har også tannlege skrekk og det er ikke bare å gå til tannlegen da.. Man kan få lystgass, det har jeg fått for en del år siden. Da kostet det meg 1000 kr ekstra for lystgass.. Men kan også få beroligende av tannlegen. Jeg måtte til slutt gå til min onkel som er tannlege og som bor langt unna meg. Da tok han å fikset tennene mine på kveldstid på klikken hans mens jeg var helt neddopa.. Det er ganske vanlig med tannlegeskrekk og det er tannlegene klar over. snakk med entannlege om problemet ditt så løser det seg nok Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Hei! Fellow- tannlegeskremt her!! Ser folk svarer idiotisk til deg... BARE TULL! DET ER IKKE BARE Å GÅ TIL TANNLEGEN NÅR EN ER LIVREDD!!!!!! Grunnen til min tannlegeskrekk er at bedøvelsen virker bare 2/3 ganger. Og har utrooolig følsomme tenner, så kroppen min holder på å få spader av å ligge i tannlegestolen uten bedøvelse. Åååh, når en oppdager at ikke bedøvelsen virker? Jo, da har tannlegen begynt å borre, så da kan en ikke stoppe!!! Resultat? 50 minutters smertehelvete. Kroppen skjelver, blir iskald, dyvåt av svette, kvalmebølger, brekninger, hyperventilering...av smertene! Hjelper lite med valium da! KAN være flere grunner til tannlegeskrekk enn bare ei nykke, vet dere!? Eller nei..hehe. Er jo på anonymforum..mange som ikke vet sånne ting da Så..over til deg HI Ring tannlegen. Si du har tannlegeskrekk, men masse som må fikses. Be om å få en time til undersøkelse bare. På denne timen tas kun bilder, ser litt i munnen og tannlegen snakker med deg. Ingenting gjøres med mindre DU føler deg komfortabel med det. Ikke noe press, ingen tvang, tannlegen skal bare se litt hva det er å forholde seg til i munnen din. Når tannlegen har fått oversikten, så diskuterer dere neste steg. Hva som skal gjøres, hvilken tann, hvor stort/lite hull o.l. Og da kan dere og snakke om du kanskje trenger beroligende før timen. (anbefales!!!) På forhånd kan du jo forhøre deg om hvilke tannleger som har lystgass tilgjengelig (det vil jeg tro de fleste har i dag). Men snakk med venner, familie og andre bekjente. Forhør deg om tannleger, om noen kjenner noen med tannlegeskrekk som har en kjekk tannlege. Jeg fant en tannlege på det viset der, og hun var superkjekk og snill og rolig...men desverre fikk jeg skrekken igjen da bedøvelsen ikke virka.......as usual! Dette klarer du, HI! VET det er skummelt, men som jeg sa. Første timen gjøres det ingenting du ikke har lyst til. Bare si klart ifra på telefonen. Du har tannlegeskrekk, men Må til tannlegen. Om du kan få en time til undersøkelse bare, for å se hva som må gjøres, få oversikt slik at du får kontroll over situasjonen. Har tross alt byttet tannlege 3 ganger siste 5 årene nå, p.g.a. skrekken min Vær åpen og ærlig om skrekken din. Har mer enn én gang stått skjelvende og tårevåt på venterommet, så tannleger er vant til alt!! Lystgass vet jeg ikke hva koster, og heller ikke noe særlig om å få dekket noe. Det må du nesten ta med Nav. (har en inntekt på under ei eller annen grense, så får en dekket tannlegebesøk. men husker ikke hva det beløpet var...derfor..snakk med nav) Masse lykke til HI! Dette går fint! Du må bare ta tak i det. Det er heller ingenting i veien for å "prøve" et par tannlegen først. Altså, ha en sånn undersøkelsestime bare, og sjekke kjemien. Viktig at du føler deg trygg på tannlegen som person. igjen, masse lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Finnes et tannlegesenter i Drammen som har spesialisert seg på folk med tannlegeskrekk. Tror det heter Bergstien tannlegesenter (skal google for deg etterpå), og det har vært en god del medieoppslag om dem. De bruker hypermoderne utstyr som har vært for dyrt for de fleste norske tannleger, men som brukes mye i USA. Blant annet laserbehandling av hull og sandblåsing, noe som gjør at du både slipper bedøvelse og smerte. Hvis hullet ligger slik til at laser ikke kan brukes, og bedøvelse likevel må til, har de spsielt utstyr for dette også ("the magic wand", hvor du ikke ser en eneste sprøytespiss, og bedøvelsen er satt på et sekund). De vet hvordan de skal behandle pasienter med skrekk. Ulempen: De er ganske dyre.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Googlet nå, og de heter Bergstien. Hjemmeadresse: www.tannlegen.com. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Trondheim Tannhelsesenter har flere meget flinke tannleger og tannpleiere som er ekspert på oss "nervevrak". Han jeg går til er både flink, forståelsesfull og meget grei. Varsla om tannlegeskrekk på forhånd. Resultat; Han "klager" ikke på tannpussen min. Han SPRAYER bedøvelsesspray over hele munnen innvendig FØR han i det hele tatt begynner å ta bilder, eller se eller rote i tennene mine. Han jobber ganske kjapt, er flink til å ta det systematisk. Han har en spesiell teknikk for setting av sprøyter. Han spør underveis om bedøvelsen virker, og han STOPPER TVERT, ved mitt minste lille tegn hvis jeg vil ha mere bedøvelse. Ved siste jobb sa han at to eller tre sprøyter til sammen var nok. Jeg ba til slutt om fem. Eneste han sa var; Du betaler, vil du ha et par til? Så "moralen" blir. Ring rundt til du finner en tannlege som ikke preker tannpuss men som respekterer deg og din tannlegeskrekk. Avtal en kode, f eks opp med en hand, betyr mere sprøyte, og det uten diskusjoner. Og avtal at du skal sprayes før han i det hele tatt begynner skjekken. Men, uansett, ha deg til tannlege snarest, mens det ennå er tenner igjen å redde!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå