Gå til innhold

Hva synes dere om "husarrest"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av samtale med ei venninne.

Noen som praktiserer det? Hvor gamle er ungene og hva må til før de får husarrest? Hvor lenge har det de etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke vokst opp med husarrest og kommer ikke til å praktisere den form for straff med mitt barn.

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke som noen vane. Men definitivt brukelig på tenåring når det gjelder.

Skrevet

jeg er ikke heller vokst opp med det og kommer nok ikke til å innføre det her heller.hadde venninner som fikk husarrest og tror det bare førte til at de ble ennå mer opprørske.

Foreldrene ga meg mye tillit i barndom/ungdomsår og tror det gjorde sitt til at jeg respekterte de mer og oppførte meg stort sett greit..

Viktig å vise ungene tillit mener nå jeg:)

Skrevet

Jeg har vel ikke vokst opp med husarrest selv, i alle fall på den måten andre beskriver straffen. Men min dårlige oppførsel fikk jo konsekvenser, og goder ble tatt fra meg t.d kino med venner, tur i svømmehallen, hyttetur med venninner. Da hadde jeg virkelig gjort noe ille, og til og med jeg forstod at det var på sin plass. Min gutt på 7 år fikk ikke gå ut i akebakken her en dag fordi han og kompisen spiste opp godteriet lillebror hadde spart fra jul som han skulle dele med bestisen sin. Det er jo en form for husarrest.

Skrevet

Jeg er ikke oppvokst med husarrest og har heller ikke lyst til å bruke det. Men med 12åringen her i huset så er det nok en rare for at vi må bruke det. Ei som ikke kommer hjem fra skolen, vi får ikke kontakt eller finner henne på flere timer osv. Når vi har sagt hun skal komme rett hjem fra skolen. Så det er snart siste utvei om hun ikke klarer å følge enkle beskjeder. min mann har ikke brydd seg så mye om at hun ikke har kommet som hun skulle tidligere, men her om dagen tror jeg det gikk opp for han. Etter 3 timer, og 3 timer med leting så fikk vi tak ihenne og da viste hun ikke hva hun hadde gjort i 3 timer.

Så blir det husarrest blir det over flere dager, så ting kanskje når inn. Og ingen data, tv eller slike ting (er nok det som svir mest tenker jeg)

men som sagt så har jeg ikke lyst å praktisere husarest, men som en siste utvei så er det mulig.

Skrevet

Jeg ville brukt det på unger som elsker å være ute, fra 5-12 år kanskje....

I tilfeller der de har ignorert regler der de utsetter seg for farlige ting. For eksempel gått alene til trafikert vei, elv osv... På min stuegris ville det hatt liten effekt, men på nr to derimot kan sånt være nødvendig-

Skrevet

Mine tenåringsvenninner som fikk husarrest ble bare ekstra opprørsk og klatret ut vinduet, så jeg håper å finne andre virkemidler til da.

Skrevet

jeg fikk innestraff som liten. tror ikke det hjalp stort, for samvitigheten var ikke tilstede. men om de hadde giddet å snakket med meg om temaene så hadde det nok hjulpet.

Skrevet

Har ikke vokst opp med det, og bruker det heller ikek på mine barn, selv ikke tenåringen.

Skrevet

Om noen av mine barn ikke oppfører seg når de er ute, så har dem ingenting ute å gjøre.

Eks. Om nabojenta ikke tør å gå ut, for at en av mine er slemme med henne, eller mobber, ja da syns jeg husarrest er på sin plass ja.

For det skal ikke være sånn at et annet barn skal kvie seg for å gå ut pga unga mine ikke kan å oppføre seg.

Skrevet

Jeg har aldri brukt det på mine barn, de to eldste er 6 og 8,5 år.

Jeg mener en straff må stå i forhold til hva man har gjort, og heldigvis har det enda ikke vært store ting de har funnet på av galskap. Så selv om jeg i utgangspunktet ikke er noe særlig for den typen straff skal jeg aldri si aldri..

Synes i utgangspunktet det er dumt å straffe med noe som jeg egentlig vil de skal gjøre jeg da, som å være ute å leke. Da er det bedre å ta fra de en gode, ikke spille DS, ikke få se på TV, gå på rommet sitt e.l.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg fikk masse husarrest, men om det hjalp vet jeg ikke. Kommer nok ikke til å praktisere husarrest eller romarrest (som jeg fikk hvis ting var ekstremt ille). Må nok finne andre ting å "straffe" med her, som å ta vekk goder. Fjerne ds'n har vært effektivt...

Skrevet

husarrest har vel ikke så stor virkning om man samtidig får beholde alle "godene" inne - jeg mener tv/pc osv.

Eller?

Gjest sug lut
Skrevet

Husarrest kan jo være forlengelsen av inndragelse av goder. Ellers mener jeg at konsekvenser bør ha en sammenheng med forseelsen så langt mulig. Bryter du tillit som har med ditt liv utenfor husets vegger å gjøre, så blir det livet inndratt og du får kjenne på hvordan det føles å ikke besitte den nødvendige tillit til å få dra til kompiser, dra til byen, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...