Sanna :o) Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Hei! ) Er det bare en UL i løpet av svangerskapet?Jeg har alltid trodd det var to.En rundt uke 20 og en nærmere fødselen.Men da jeg spurte legen min om dette i dag sa han at det bare var en med mindre det var mistanke om at det var noe galt eller at man gikk på overtid.Stemmer dette da?Synes det er lite med bare en UL.Hvordan er det med dere?Har dere bare hatt en UL i normalt svangerskap?
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Ja, kun en er veldig lite men sånn er det lagt opp her. Har aldri hatt et svangerskap hvor det ikke har vært nødvendig med flere, pga mistanker og komplikasjoner...vet ikke hvordan det er med andres svangerskap? Du kan jo evt kjøpe privat ultralyd, om du ønsker det.
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Jeg har faktisk hatt tre og har et veldig fint, og normalt, svangerskap. Første fikk jeg fordi jeg er over 30, andre var ordinær ul og siste var for å dobbelsjekke fingre & tær - hun var så aktiv inne i magen at de klarte ikke se alt på ordinær ul. Så nå håper jeg at jeg er ferdig med ul for en stund;)
nutri Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Fikk også beskjed at det er bare 1 ordinær UL så lenge alt ser bra ut. (Jeg trodde også det var 2 UL-undersøkelser da jeg gikk gravid med førstemann.) Har ikke fått tilbud om ekstra UL selv om jeg var over 30, både med nr 1 og nå med nr 2
SpongeBob Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Jeg fikk ekstra UL på termindato med nummer to for å bekrefte at hodet var riktig plassert, og en uke over termin for å se at alt sto bra til med gjennomstrømming i navlestreng osv. Men det er søren meg ikke mye de klarer å se så sent i svangerskapet:)
vero:o) Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 er nok bare en..syns det er lite igrunn....burde vert en ul når du er 12-14uker spør du meg....er liksom i begynnelsen du er mest bekymra.... jeg fikk en ul 11 dager over termin og da...men det er jo bare for å sjekke om de må sette i gang med en gang....
SpongeBob Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 De vurderer visst å gå over til UL uke 12 som de har i mange andre land, men det må jo utredes...
Bellbaby Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Det er, som de andre nevner, kun vanlig med 1 UL. Mange velger å gå privat for å få se flere ganger, særlig hvis det er usikkerhet rundt kjønnet på ordinær UL. Jeg for min del går kun til fastlegen min, ikke jordmor. Legen min har ultraydmaskin og bruker den ved hver kontroll, men han er ikke like dreven på det som de på sykehuset. Derfor gleder jeg meg til jeg nå skal få den "ordentlige" ultralyden på sykehuset :-) I mitt første svangerskap var det litt debatt om det kunne være skadelig for fosteret med for mange UL, så da var jeg litt bekymret over at legen min tok det hver gang. Men det ble ikke påvist at det er skadelig, så denne gangen ser jeg positivt på det. Det er nok fordeler og ulemper ved begge deler. Dersom du velger å ta 3D-ultralyd, ville jeg ikke hatt for store forhåpninger. Jeg har venner som både ble skuffet og noen som ble positivt overrasket, det er visst iallfall ikke alltid man får se babyen så tydelig som man hører om.
86modell* Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Jeg tar ultralyd hver gang jeg er hos legen. Har også tatt to private ultralyder. Den ene var rundt uke 15 for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Den andre var i uke 20. Det var den som var ordinær. Likte så godt hun jordmoren så var verdt pengene.
Sanna :o) Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2010 Takk for svar! ) Jeg synes også det er lite med bare en UL. Også synes jeg det skulle vært UL tidligere i svangerskapet og ikke så seint. Og en helt på slutten.
piranha Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Heisann! Spørs nok også litt på hvor i landet du bor. Her jeg kommer fra (Grenland) er det to ultralyder. En i ca. uke 18 og en i ca. uke 32, vi får bruke henvisningen to ganger:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå