Gå til innhold

Språkbruken til de pårørende i ambulansesaken

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2010/01/06/nyheter/innenriks/amk/9805455/

Gjelder ambulanse saken; Altså hvem er det som snakker sånn da?? Som denne familien gjør? " Jævla horeunge" osv...."Jævla fitte" "Sug deg"

At det går an sier bare jeg altså???

Skjønner de var i en frustererende situasjon og sikkert kjempestressa, men HERREGUD for et språk...er helt sjokka jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, er vel sånn du pleier å ordlegge deg her inne..? ;)

Skrevet

Ha ha, nå ler jeg godt ja! Tror du har sagt verre ting her inne neffi!

Skrevet

Ja det var rette ræva...

Skrevet

Kanskje litt forskjell å si det på et nettet enn når man ringer en ambulanse for sin bestemor som er dødende???

Jeg gir da faen i hva dere synes om meg, men hvis jeg skulle ringt ambulansen for noen som lå for døden hadde jeg da for pokker ikke skjelt ut personene på telefonen...sier seg selv...

Skrevet

Det merkelige er at jeg kjenner igjen "tonen og takten" i både reaksjon og samtale...

Eller egentlig ikke merkelig, kanskje mer leit, at noen (et fåtall) tror det er greit å oppføre seg på en slik måte.

Jeg "kjenner" dessverre mange som tror og mener det, også tyrkisknorske...

Skrevet

For å si det sånn.... Jeg ble ikke overrasket da jeg så bildene av de pårørende. Han ene er fast kunde der jeg jobbet før, og det er ikke få ganger vi ble kjeftet huden opp og ned for den minste ting. Han er klin gærn- og forventer at alle skal gjøre som han sier, han SKAL ha det på sin måte.

Merkelig at de tror det er greit å oppføre seg på denne måten....synd at dette fikk en dødelig utgang for bestemor, men sånn oppfører ikke voksne mennesker seg! ( Trodde jeg ihvertfall da....)

Skrevet

Fjerteberte, ville vært litt forsiktig med å skrive sånt var jeg deg da....liten verden og man vet aldri hvem som leser ting som skrives åpent på nett.

Når det gjelder neffis innlegg her så må jeg si at jeg er overrasket over HI`s reaksjon over språkbruken siden hun selv kan være like "frisk" i språkdrakten selv. Jeg er selv ikke perfekt og kan bruke banneord så det synger etter skriftlig og til dels muntlig i visse sammenhenger, men jeg blir faktisk rystet hvis det som linken viser stemmer. Da forstår jeg godt at folk ikke blir tatt på alvor av AMK, og at de vil ha inn politiet først for å sjekke forholda, greit, folk kan være opprørte, sinte og i sjokk, men den type utskjelling er langt over grensa, og hvis det var trusler i tillegg til sjikanerende språk så er det ikke rart AMK ikke vil sende inn sine folk i en usikker og potensiell risikabel situasjon. Brannfolk skal også først og fremst ta hensyn til eget liv og helse, samme med politi og ambulansepersonell, dette har ingenting med rasisme å gjøre, at enkelte med annen kulturell bakgrunn ikke kan oppføre seg som normale folk gir ikke grunnlag for at de skal rope opp om rasisme, hadde normenn snakket til AMK på samme måte så ville de nok reagert på samme måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...