Gå til innhold

kuldekrem???!?!?uenig med mannen!!

gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg mener kuldekrem skal taes på en (god)stund før man går ut, så kremen legger seg litt inn... 30 min før kanskje.. noen ganger hvis vi er på vei ut døra og jeg har glemt, dropper jeg d like så gjerne denne ene gangen og smører med masse ansiktskrem når vi kommer inn..

ser for meg at kinnene fryser hvis man akkurat har smurt og er våt i ansiktet..

noen som vet fakta???

takk jenter:):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æsj...han er ikke mannen min............................. samboer....................

Skrevet

nå mente jeg ikke sånn æsj æsj altså..... bare ...ja.... vi har ikke blitt gift enda....................................!

Skrevet

Ja, man skal ikke smøre rett før, da blir det kaldere pga fuktigheten. Bare etter eller lenge før, som du sier.

Skrevet

kuldekrem fryser ja, hvis du tar den på rett før du går ut. du må også passe på at den ikke inneholder vann. smør på samboer og send han ut, så ser han

Skrevet

Jeg har lært at man ikke skal smøre seg med hudkrem eller kuldekrem rett før man skal ut fordi kremer inneholder mye vann, som fryser lett og kjøler ned huden og om kremen i tillegg inneholder olje så vil den legge seg som en hinne over huden. Og så når vi svetter vil svetten gir fukt og lettere nedkjøling, som igjen kan gi fryseskader.

Skrevet

Man skal ikke smøre med noen krem RETT før barna skal ut. Det fryser til is :o Sant som du sier, vent hvertfall 30min.

Skrevet

Jeg har da hørt at så lenge man kjøper en kuldekrem uten vann kan den taes på rett før man går ut. Men de med vann skal man ta på en halv time før

Skrevet

jeg har aldri vært i en situasjon der jeg har tenkt "nå skulle jeg hatt litt kuldekrem"

hva skal man med det?

Skrevet

Kjøpte kuldekrem uten vann på apoteket, og de sa at det var viktig at man smurte på 20-30 min før man skulle ut slik at kremen fikk tid til å trekke seg inn.

Skrevet

kuldekrem er lurt å bruke på barn som er ute når det er kaldt. Mine barn har litt ømfintlig hud, de blir tørre, røde og såre i ansiktet av å ha vært ute i kulda. Ikke sånn rød i kinnenne som går over når man kommer inn uten såre. Da beskytter kuldekremen.

Skrevet

På apoteket sa de til meg at kuldekremen Ceridal kan man i hvertfall smøre på rett før man går ut. trenger ikke å vente, den inneholder ikke vann fikk jeg beskjed om...

Skrevet

Det er ganske greit om du har vært ute i -38 som oss i dag, og i tillegg har et barn med atopisk eksem. For det måtte jeg nemlig smøre i ansiktet på gutten til ei venninne, eller så kunne vi ikke hatt han med ut:) Bruker det ikke på vårt eget barn, siden hun ikke har allergier/eksem og huden faktisk har et fettlag som passer på.

Skrevet

ja sånn er det ikke her. vi blir bare vanlige rosa og søte :)

så da fortsetter jeg uten kuldekrem... hehe.. men det er jo fint å vite at det fins.

husker mamma stappa noe i ansiktet mitt når jeg var mindre, men det var bare kaldt. men verden har sikkert blitt bedre på de årene

Skrevet

Hva er en kuldekrem?

En kuldekrem er en fet krem som normalt ikke inneholder vann. Kuldekremen legger seg som et fettlag utenpå huden og er tenkt å beskytte huden mot sterk kulde. Effekten av disse kremene er omdiskutert.

Det finnes tradisjonelle kuldekremer uten vann og fete kremer med vann. De tradisjonelle kuldekremene er ofte mer klissete og har dårligere kosmetiske egenskaper enn kremer med vann. Dersom kremen inneholder vann bør den påsmøres minst 30 minutter (helst lenger) før du skal ut. Vannet i kremen vil da få tid til å fordampe.

Hvem bør ikke bruke kuldekrem?

Barn og voksne som er i fysisk aktivitet eller av annen grunn blir svette, bør være forsiktige med bruk av kuldekrem. En kuldekrem vil forhindre fordamping av hudens fuktighet og du kan risikere at svetten fryser på huden under kuldekremen. Dette kan føre til utslett og økt risiko for frostskader.

Gode råd for tørr vinterhud

•Unngå hyppig bading.

•Bruk en mykgjørende fuktighetskrem. Kremer som er tilsatt karbamid kan bidra til å holde på fuktigheten i huden, men kremene kan gi svie eller kløe. Effekten av fuktighetskremen blir bedre hvis den påsmøres når huden er fuktig, som for eksempel etter bading.

•Bruk en olje istedenfor såpe ved bad eller dusj. Oljer fjerner ikke hudens naturlige fettlag, men beriker det.

•Dekk til tørr hud med klær. Lette bomullsklær vil redusere fuktighetstapet fra huden.

•Unngå vask av huden rett før dere skal ut i kulda

Skrevet

Er en genistrek at det i det hele tatt finnes kuldekrem som inneholder vann... *riste litt på hodet*

Kjøp uten vann og smør inn før man går ut :)

Må bare få sagt at det gjelder solkrem på påskefjellet også!! Ikke særlig smart å ha masse vann i ansiktet når det er kaldt men samtidig strålende solskinn :)

Og i bunn og grunn bør man egentlig bli litt mer oppmerksom på hva man smører inn huden sin (og barnas) med... (dette gjelder meg også så sier ikke dette for å rette en pekefinger mot noen)

Anbefaler alle et besøk på gronnhverdag.no

Er overraskende hvor mange "trygge" kremer som inneholder noen helt forferdelige tilsetningsstoffer!

Skrevet

Kort fortalt

fet krem med vann 30 min før, slik at vannet får fordame.

Kuldekrem uten vann, skal legge seg utenpå hunde og kan tas på rett før man går ut.

Skrevet

Enlig farmasøyten(staves det sån?) jeg snakket med idag beror det på hvilken kuldekrem man bruker. Bruker man f.eks A-krem som inneholder vann, da må man smøre det på en stund før man går ut. Men hun rekomenderte meg å kjøpe Ceridal(?) kuldekrem før den kunne man smøre på rett før, for den inneholdt ikke vann.

Skrevet

ok takk!! han ble så flau når jeg sa jeg hadde spurt her... hahaha!!

kverulerer du med meg får du med dib damene og gjøre!!:)

Skrevet

Min. 30 min før står det på min krem. Man skal forøvrig ikke bruke produkt med vann i når det er minusgrader. Det vil da heller ikke kvalifisere som kuldekrem. En fin tommelfingerregel er at krem ikke inneholder vann mens lotion inneholder vann. (Lurt å tenke på for mammaer som bruker mye bodylotion. Dropp dusj og bodylotion hvis du skal ut på ski for eksempel.)

Skrevet

Sønnen min bruker kuldekrem fra Seba, fikk beskjed fra apoteket at den inneholder nesten ingenting vann..Også at han må smøres 30 min før han går ut..

Skulle kjøpe Ceridal men det var utsolgt overalt på leverandør fikk jeg beskjed om hos Apotek1 :-( Men kuldekremen fra Seba funker bra på sønnen min foreløpig..

Skrevet

Jeg bruker en krem som ikke inneholder vann i det hele tatt (kjøpt på apotek) og selv om den BARE består av fett skal ikke den heller smøres rett før en går ut. Enten venter man til en kommer inn eller venter minst 30 min før dere går ut etter smurt =))

Skrevet

Det er vel ganske omstridt det der med kuldekremer... Ta en titt på disse linkene:

- http://www.dinside.no/352274/virker-kuldekrem

- http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3527416.html

Man bør iallefall som de andre sier her smøre seg i good tid før man går ut. Jeg har en krem jeg også, men har ikke brukt den på Lillegutt enda, og det har gått bra det. (men så har vi ikke vært ute nå heller da)

Skrevet

I følge hudspesialiser trenger en ikke kuldekrem, og siden det er olje i den kan den også gjøre vondt verre. En god fuktighetskrem i god tid før en går ut, eller bare god smøring om kvelden, holder for de fleste. Kuldekrem skader jo ikke, men er ikke dokumentert at det fungerer.

Ikke kuldekrem, sier professor

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3527416.html

Skrevet

takk for så mange svar! gleder meg til å vise sambo..hehe

har ikke brukt så mye kuldekrem vi heller, bare den dosen han har fått i bgh, men ser han er litt tørr.. bruker en god olje om kvelden vi da eller fuktighetskrem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...