Gå til innhold

Husleieloven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er litt kjent med regler og sånt her?

Jeg og samboeren skrev under en leiekontrakt for ca 1 år siden. Nå vil vi snart si opp, grunnet flytting til utlandet.

Da vi skrev under kontrakten var huseieren litt diffus om oppsigelsestid osv.. I kontrakten står det at den gjelder 3 år uten oppsigelse. Men synes å huske at hvis vi finner noen som vil overta så er det ok. (Men det står heller ikke direkte i kontrakten, pluss at vi bor ganske langt utenfor byn så er ikke sikkert vi finner noen til å overta selvom leiligheten er stor og fin)

Vi tenkte at vi minst ville bli i 3 år, men nå har vi kommet på andre tanker og vil studere i utlandet. Hvilken rettigheter har vi nå for å komme ut av kontrakten. Det er egentlig en standard leiekontrakt, men det om 3 mnd oppsigelsestid står ikke. Nå er jeg redd for at vi må bli i tre år.

Oppsummert: Er det lov for huseier å skrive en kontrakt uten oppsigelsestid? Finnes det noe smutthull? Marerittet er at han sier at vi må betale husleie i 2 år til, han er en vanskelig mann.

Hadde vært kjempefint om noen visste... På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

som regel når de skriver slike avtaler står det også at man kan si opp feks 1.mai og 1.juni.. Dette er ganske vanlig. Synes det er litt rart at det ikke er tatt med i kontrakten.

Nå er visst reglene slik at om du finner noen som kan overta leiligheten, og han godkjenner det så går det greit. Om han ikke godkjenner de dere finner, så tror jeg at den tidsbestemte avtalen blir oppløst, og det er vanlig 3 mnds oppsigelse som gjelder..

skal se om jeg finner link.. leste på det igår faktisk ;)

Skrevet

uff er litt redd nå, for i kontrakten står det 3 år uten oppsigelse...

Hadde vært supert om du fant noe om dette, prøver å google litt jeg også.

Skrevet

sorry, finner ikke linken, men jeg ville ringt leieboerforeningen som hun over her sier.

Det finnes smutthull, men jeg vet ikke hvilke som gjelder, og så er jeg litt usikker siden det er komt nye regler.. Vet ikke om det gjelder hvis dere skrev kontrakten før de nye reglene kom.

lykke til :)

Skrevet

okei, får melde meg inn i leieboerforeningen... så kanskje de kan fortelle meg om smutthull. hehe.

Takk for svar alle sammen.

Hvis noen flere har mer å tilføye så hadde det vært fint:)

Skrevet

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

"Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. " tolker jeg som at det må stå skriftlig i kontrakten at leieavtalen IKKE kan sies opp. Er det ikke nevnt noe er det vel vanlig oppsigelsstide som gjelder, den er på 3 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...