Gå til innhold

ultralyd og svangerskapslengde??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd (privat) på mandag. Legen mente bestemt at jeg var nøyaktig 7 uker på vei. I følge mine beregninger, burde jeg da vært 7+ 5 på vei. Dette fordi jeg kun hadde se en gang den mnd barnet ble unnfanget. Vi hadde sex 25.november. Jeg foralte dette til legen, men han var usikker på unnfangelse den 25. Hvordan kan det ha seg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ultralyder i første trimester er, uansett hva legen sier, veldig usikkert. Det er vanskelig å måle noe så smått nøyaktig på ultralyd og det kan derfor være noen dager fram eller tilbake. Det er ultralyd i uke 16-20 som gir den mest nøyaktige beregningen.

Har selv vært på mange ul i første tri, pga komplikasjoner og har i dette sv skapet opplevd å skulle ha vokst tilsvarende 5 dager på to døgn, og deretter hoppe tilbake. Hold deg til menstermin fram til ordinær ultralyd:)

Skrevet

Jeg har ingen menstermin ser du, pga ustabile sykluser, derfor denne UL. Men jeg nevnte forresten for denne legen at jeg hadde lest at det kunne være vanskelig å beregne nøyaktig i beg og at det beste var som du sier, mellom uke 16 og 20. Dette sa han var bare tull, og at den sikreste beregningen var tidlig i svangerskapet. Hmm, litt forvirret her. Men jeg og legen er altså ikke enige om disse 5 dagene...:-)

Skrevet

Selvom du hadde sex den 25, så kan du ha blitt gravid senere. Spermen kan leve opptil 5 døgn (tror jeg det var)

Så barnet kan jo godt ha blitt unnfanget den 26,27,28 eller 29 ;o)

Skrevet

Snulla har helt rett..

og så er det mulig at egget bruker litt lengre tid enn vanlig på å feste seg osv..

Skrevet

Det kan gå opp til 6 dager fra sex til befrukting. Det virker som de fleste tror det skjer med en gang,kanskje derfor det er så mange som blir satt tilbake på ordinær ultralyd.

Gratulerer med spire:-)

Skrevet

Med gutten min ble jeg satt frem i forhold til menstermin med 4 dager på ul i uke8, i uke 12 var jeg satt tilbake akkurat som deg 5 dager i forhold til menstermin. på or. ul ble terminen lik mensterminen :)

Med jenta var jeg også kortere på vei i uke 12 i flg ul, men på ordinær ul var terminen igjen lik menstermin.

Min lege er sesialist gyn og fødselslege og han mener det er usikkert med termin så tidlig i svangerskapet..

Ja og så er det rett som det er sagt at man ikke nødvenigvis befruktes samme dag som man har sex.

Skrevet

jeg hadde siste dag med eggløsningsslim den 25.nov. (hadde det i 3 dager) så jeg tror eggløsning var den dagen eller dagen etter, altså den 26., iflg det jeg har lest om det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...