Gå til innhold

Har de lov til dette? Tvinge meg til ferie uten lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått meg jobb i en kantine. Ikke drømmejobben, men en jobb.

Til nå har jeg bare vært innleid i et firma, og nå er det ikke bruk for meg der mer da de skal få kantine. Sjefen min, bl.a, har snakket veldig varmt om meg til de som skal drive den nye kantinen. Og i dag ble jeg tilbudt jobben. Jeg må jo si ja, for jeg må ha en jobb.

Må jo bare gjøre det beste ut av det.

Spørsmålet mitt er:

Jeg blir ansatt i et firma som selger sine tjenester til bedrifter.

Dette tilfellet drift av kantine. Bedriften holder stengt de 3 dagene før skjærtorsdag, 4 uker i juli, samt julaften t.o.m nyttårsaften.

Jeg får 5 uker ferie. Dette går jo ikke opp. I personalhåndboken står det at noen bedrifter holder stengt div dager, og at de - mitt nye firma- ikke er betalingspliktig for disse dagene.

Hvis behov i andre kantiner, så kan jeg vikariere.

Men hvis det ikke er behov, så blir jeg da tvunget til å ta kanskje en hel uke fri uten lønn? Har de lov til det? Skal jeg straffes fordi bedriften vi jobber med/for, har stengt?

Stillingen min er bare 25t/ uke, og overtid/avspasering skjer jo ikke før mer enn 37,5t / uke - så jeg skal jobbe endel ekstra før jeg kan avspasere flere dager..

Synes jo det er veldig rart. Er jo ikke et vikarbyrå jeg skal jobbe for,...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sjekket med arbeidstilsynet.

bare en ting jeg helt sikkert vet ifht dette - jobber du mer enn en full dag (7,5 t+ lunsj) skal du ha overtid med mindre det er veldig godt spesifisert i kontrakten.

Ev. kan du jo melde deg inn i en fagforening å få hjelp der!

Skrevet

Du har jo krav på avspassering eller ekstra betalt så lenge du jobber mer enn de 25t pr uke som du skal i flg kontrakten. Jeg jobber bare ca 80% og får avspassering for det jeg jobber over de 31,5t jeg skal pr uke, de kan jo ikke forlange at jeg gratis skal jobbe 37,5t før jeg får avspassering.

Og jeg vil tro at de kan si at du må ta fri noen spesielle dager så lenge de har informert deg før du skriver under kontrakten og det har de vel når det står om det i personalhåndboka.

Skrevet

Ja jeg vet overtiden over 37,5t /uke, men det vil nok sjelden gjelde meg. Jeg har bare 25t /uke..

Skrevet

Ferie uten lønn? Ja, selvsagt kan bedriften kreve at du tar ferie sånn og sånn. Det eneste du har krav på er 3 uker sammenhengende mellom 1. juni og 30. september, tror jeg det var, ellers så kan i teorien bediften plassere ferien din når det måtte passe. Noen har feks stengt i hele juli og da er det da ferien er.

Du får jo feriepenger.

Skrevet

Nå har jeg ikke skrevet under noe kontrakt enda. Fikk bare personalhåndboka da jeg snakket med sjefen i dag.

Han skulle sende kontrakten i posten.

I personalhåndboka står det at overtid regnes når man har arbeidet mer enn 7,5t pr dag eller 37,5 pr. uke.

Slik har det vært andre steder jeg har jobbet også. Fått vanlig betalt for alt man har jobbet, og så ekstra for det som overstiger ovenstående timer.

Skrevet

Det er ikke det hun spør om kakemonstermosedamen, men stengt ut over 5 uker ferie.

Og ja de kan annsette en person i den stillingen de trenger og så kan arbeidstakeren takke ja eller nei.

Skrevet

Det stemmer også at du ikke får overtidsbetalt før du har jobbet full tid, men avspasering kan du ta ut for arbeidstid ut over avtalt tid.

Skrevet

Du får jo ekstra for mer enn 25 timer i uka hvis du jobber mer av og til, enten ved at du får ekstra betalt i forhold til normal mndlønn eller ved at du får avspassering. Du har ikke krav på ekstra betalt pr time, men du har krav på å enten avspassere en time for hver time du er over vanlig tid, eller at de betaler deg vanlig timeslønn for de timene du er ekstra. Så avspassering kan du jo opparbeide deg selvom du gjør det time for time.

Skrevet

Ah, se der. But still. Du vet om forholdene før ansettelse og du kan takke ja eller nei.

Skrevet

Problemet er ikke at firmaet kan bestemme når jeg skal ha ferie, Hadde dagene det holdes stengt, gått opp med feriedagene, så hadde jeg ikke sagt noe som helst.

Problemet er jo at bedriften holder stengt mer enn en de 5ukene jeg har ferie. De resterende dagene, som er opptil en hel uke, må jeg da ta fri uten lønn. Dvs jeg ikke får opparbeidet meg feriepenger for disse dagene..

Skrevet

Feriepenger er en prosentsats av lønnen, du får de samme feriepengene uansett om du har 5 ukers ferie eller mer. Du kan ikke opparbeide deg mer en det faste feriepengebeløpet uansett. Du kan avspasere ved å jobbe mer en din vanlige stilling før du tar ut fri i forbindelse med jul/påske. Du må ikke ha jobbet utover 100% for å opptjene avspasering, men du må jobbe mer en 100% stilling for å få overtidsbetalt, som er noe helt annet en avspasering.

Skrevet

Ja selvfølgelig kan jeg takke nei. Nå har jeg imidlertid ikke den muligheten til å gjøre det. Må ha en jobb, og jeg har lett leeenge.

Jeg lurte bare på om de har lov til det.

Skal snakke med sjefen igjen før jeg signerer kontrakten.

Greit å vite hva jeg kan forhandle med/om eller hva det nå heter..

Takker for svar:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...