blond Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Noen som vet om mye sot på vinduene i peisen skyldes dårlig ved? Hva annet kan det tyde på?
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Det er helt vanlig.. blir mer sot om man fyrer med lite trekk i ovnen... eller om man kun fyrer med full trekk, er best å fyre med mye trekk først så skru ned til på midten, da gir det best varme, har ikke noe med ved'n å gjør.
Lene~mor til tre Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Nei det har ikke noe med det å gjøre, sier det samme som mamma ☆٩(-̮̮̃-̃)۶ ٩(-̮̮̃-̃)۶ ☆.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 tante og onkel kjøpte seg ny fancy vedovn i høst, med glass dører, der du ser flammene...ganske fint... Men det var alltid sot på døren, så man så ikke flammene til tider.... Nå i jula var jeg der, og da var glassdøra helt "ren", så jeg spurte om de har vasket glasset....en da flira hun, og sa: nei, men vi har lært oss hvordan vi skal fyre i ovnen...hehe.... Men jeg spurte ikke hordan det skulle fyres, siden jeg ikke har slik ovn....
blond Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2010 Feieren mente vi hadde fyret med våt ved og at det var for lite lufting siden pipen var ganske sotete. Vi har blitt flinkere med lufting og har full trekk. Det som hjelper er å stappe peisen helt full, da blir det størst sirkulasjon i ovnen og sotet blir brent bort. Det er skummelt når risikoen for pipebrann øker, iallfall hvis man ikke er klar over at man gjør feil.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Mine foreldre kjøpte ny ovn med glass dører. De er alltid skinnende rene, er selv rensende sier mamman min slik at sot ikke fester seg så godt. Men hun sier også at det er viktig å brenne ved inni der slik at det blir brent bort sot eller hva nå hun sa. Hos oss blir det alltid masse sot syntes jeg, uansett hva vi gjør. Men vi brenner kanskje mye papir og papp og slike ting som det blir masse sot av?
Jojo x3 Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Vil bare si at det ikke er lurt å brenne for mye papir i ovnen. Det kan legge seg i pipen og gjøre det verre ved en eventuell pipebrann. Vi hadde besøk av brannvesenet en gang i forbindelse med røykutvikling i fra peisen/pipen og da sa de at vi ikke måtte bruke papir under opptenning og også brenne så lite som mulig av papir. Godt råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå