Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Trenger man ikke navn og personnummer for å kunne få søkt?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Jo. Du må nok vente til barnet er født med å søke (i alle fall i de kommunene jeg vet om)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Man trenger et barn for å kunne søke om barnehageplass... Ville så absolutt ha ventet til barnet er født, for der blir for dumt å søke om en barnehageplass til et barn som ikke er født ennå.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Er vel egentlig ganske urelevant om det "bli for dumt" med tanke på at jeg har 10 dager etter at søknadsfristen for hovedopptaket går ut 1.mars... spesielt med tanke på at man stort sett kan glemme å få barnehageplass om man ikke har søkt før denne datoen, da barnehagene alltid blir fyllt opp på 1.opptaket. Jeg kan da ikke bli hjemme i halvannet år bare fordi jeg "uheldigvis" har termin ETTER søknadsfristen!? HI
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Etter hva min far oppvekstsjefen sier er det ikke noe som heter 1.opptaket lengere da det skal være full bhg. dekning og ambulerende opptak gjennom hele året. Men du må ha person nr. til ungen før du kan søke og det tar nok 2-3 uker etter fødsel før dere får det. Dere får ett skjema for navnevalg. Dette skal så sendes inn og dere får en fødselsatest.
Dunder Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Man kan ikke søke barnehageplass for barn som ikke er født. Det kan godt være du får plass likevel - hvordan dekning er det der du bor?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Jeg søkte da plass til ungen min når han var klar for BHG, han er født på sommeren 08, og jeg søkte etter plass i oktober 09, fikk plass i november 09. Du MÅ ikke søke i mars, det er hovedopptaket ja, men det er fullt mulig å få plass hvis du søker andre tidspunkter også. Før barna fyller 1 år tar de opp større plass enn en unge over året, så når barna som begynte før året fyller 1 år, så blir det fort ledige "plasser" fordi man kan ha større grupper barn pr voksen som er eldre enn 1 år. Skjønner? Så slapp av. Ring ned til kommmunen og forklar situasjonen din, så får du sikkert lov til å søke om en plass rundt mars 2011. Men husk at du må se ann om ungen din er klar for BHG da, er ikke alle barn som er det når de er 1 år gammel! Noen trenger noen mndr til hjemme hos mamma. Kanskje du må begynne med en mindre plass i starten for så å utvide etterhvert som barnet modner. Det er ikke noe fasitsvar på når ungen er klar til å løsrive seg fra foreldrene på daglig basis, så ikke stress med dette helt ennå. Vet det er best om ungen begynbner i BHG samtidig som permisjon går ut, emn det skal ikke gå på bekostning av barnet.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Vet ikke hvor mange % dekning, men vet at det ikke er full dekning. Pokker, vi har virkelig ikke råd til i verste fall å bli hjemme halvannet år før barnet begynner i barnehagen! Vet om mange som har søkt etter hovedopptaket som enten bare har fått deltidsplass eller stått på venteliste i månedsvis... HI
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 Her i Oslo tok det 4 mnd etter fødsel før personnummer ble tildelt..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 Og ander unger klarer helt fint å tilpasse seg bhg fra de er 9 mnd.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 I min kommune er det slik at du ikke blir med i hovedopptaket hvis barnet ikke er blitt et år i løpet av august samme år. Jeg ville gjerne være med i hovedopptaket for min sønn som er født i oktober (og da betale fra auguste, selv om han ikke skulle begynne da) men fikk beskjed om at jeg ikke ville være med i hovedopptaket. Loven om full bhgdekning gjelder kun de som er blitt 1 år og derfor er ikke kommunene pliktig til å tidele plass. Når alle 1åringer har fått plass vil de se på de som ikke har lovfestet rett. Hvis du ikke har råd til å gå hjemme får du undersøke mulighet for dagmamma el.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Jeg søkte om bhg plass før babyen var født. Fikk beskjed i kommunen om å legge inn mitt fødsels-og personnr og skrive i merknadsfeltet når jeg hadde forventet termin. Søkte pga at babyen skulle inn i bhg året 2009/2010 og søknadsfristen var 1 mars 2009. Selv om babyen ikke skal inn før i mai 2010, så fikk jeg beskjed om at det var greit å søke nå, slik at jeg kanskje ville komme lengre opp på ventelista. Var jo nesten klar over at jeg ikke ville få plassen ved hovedopptaket. Men blir det ledig plass når det nærmer seg tid for at jeg skal begynne å jobbe igjen, så er det større sjangs for at vi får den. Vet også om flere her som har gjort det samme som meg.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 Og i blandt annet Trondheim må man søke på nytt hvert år så det hadde ikke nyttet å søke året før.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #14 Skrevet 6. januar 2010 Vi bor i Bergen, og jenten vår er født 24.mars (2009) Vi søkte om bhg-plass da vi fikk personnr til henne, og fikk faktisk plass allerede fra 1.august. Hun begynte selvsagt ikke i b hg da, men fikk permisjon for plassen i et halvt år. Hvor bor du da? Bhg-dekningen begynner vel å komme seg rundt forbi nå?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #15 Skrevet 6. januar 2010 Vi fikk beskjed om at barnet måtte ha fått tildelt personnummer før vi kunne søke om barnehageplass. Barn født før 1. september har heller ikke rett på barnehageplass før august neste år, barn født etter 1. september kan risikere å måtte vente til de er nesten to år før de får plass... "Full barnehagedekning"? Nei, det har vi ikke! Man kan søke til andre tidspunkter enn hovedopptaket også, men mange kommuner garanterer ikke plass med mindre man har søkt til hovedopptaket, også til barn som faktisk har rett på barnehageplass. Jeg er så heldig at jeg bor i en kommune som faktisk har plass til alle barn som søker til hovedopptaket, selv om barnet mitt er født i oktober.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå