Gå til innhold

Dere som har flere barn...synes man virkelig at det er greit...

Anbefalte innlegg

Skrevet

at poden kliner ut sofaen til folk man er på besøk hos? Jeg regner med at det kan bli noen flekker og slikt etter hvert som lille gutt begynner å gå osv. at man blir litt lei av å si nei hele tiden, men blir man så sløv at man driter i hva poden gjør hos andre også? når jeg har snakket om dette til andre så sier de ofte at jeg vil få meg en overraskelse når den tid kommer...vet jo at uhell skjer altså, ikke det, men her snakker jeg om foreldre som rett og slett ikke reagerer en gang når poden stuper ned i sofaputen med truten full av sjokolade.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit, jenta mi er nå 2,5 år og det har aldri vært noe problem her i gården. Selv her hjemme må hun som regel sitte og spise (med noen unntak), ikke klatre omkring.

Men barn er jo forskjellige - kanskje hvis man har en liten energibunt så orker man rett og slett ikke alltid å stresse med det, for da får man aldri en liten avslapningsstund? Jenta mi har rett og slett alltid vært rolig, og for eksempel ikke kladdet på stereoen etc.

Skrevet

Ja, det er klart det er mer slitsomt med en energibunt, men håper likevel jeg er i stand til å sørge for at lille poden (energibunt eller ikke) ikke styrer rundt og griser til når vi er på besøk. Jeg har også planer om at regelen skal være at når han spiser, så får han lære seg å sitte i ro :)

Skrevet

Jeg har tre barn, og det er selvfølgelig like uaktuelt å tillate tilgrising av andres sofaer nå som det var da jeg hadde ett barn. At uhell kan skje er en selvfølge, men jeg er veldig på vakt hvis det skal spises i sofaen når vi er på besøk.

Skrevet

Godt å høre! synes på en måte det er frekt når jeg får til svar at "du får deg en overraskelse når gutten din blir større du!" vet ikke om det er en slags unnskyldning for at noen ikke gidder å passe på ungene jeg... Mitt mål er nå ihvertfal at gutten min skal lære at når man spiser så sitter man i ro, og jeg mener nå jeg skal klare å tørke hender og ansikt før han får løpe avgårde ;)

Skrevet

haha, nei det tror jeg at de aller færreste vil synes er greit! Klart man skal tørke ungen rundt munnen og på hendene før den får lov til å stupe i sofaen hos folk- å prøve å unngå flekker og søl så godt det lar seg gjøre er nok en selvfølgelighet for de langt fleste=)

Selv har jeg bare ett barn, og hun er 15 mnd nå, men jeg merker jo at det har blitt mer søl og gris nå som hun er litt større og skal spise selv, og at hun har en smule mer mark i rompa nå enn tidligere. Likevel foregår det aller meste av spising og måltider ved bordet, unntaket kan være at hun f.eks får en pepperkake el eplebit i hånda som hun kan knaske litt på mens hun går rundt, men det er jo begrenset hvor mye gris det blir av sånt no også:)

Skrevet

Storebror er 2 1/2, og har ofte mye energi, spes hvis han har fått litt sjokolade! Om han skal spise noe, må han sitte i ro - eller stå ved bordet om han ikke greier å sitte i ro pga sjokoladen. Han blir tørket på fingrene og rundt munnen om det trengs før han får gå rundt og ta på ting. Det samme gjelder hjemme og borte.

Vi har opplevd å ha en kompis av storebror på besøk som fikk ta med seg sjokoladekjeks når han lekte. Vi vasket sjokolade av storebror sine leker i uker etter.

Jeg skulle selvsakt vært litt tøffere og sakt fra...

Det er akkurat det samme om man har ett eller fler barn syns jeg.

Skrevet

ville hvertfall gjort alt for at det ikke skulle bli unødvendig mye søl. nå er ikke min større enn 5 mnd.

så ennå ikke søl her, men vil nok sette noen regler på dette.

selvfølgelig kommer det sikkert smuler men litt klarer vel de fleste foreldre å passe på.

satt barnevakt for 4 søstre før fra 0-7 år. de hadde hvit sofa og jeg fattet ikke hvordan de klarte å ha den så hvit hele tiden

Skrevet

Det er godt å høre at det faktisk ikke bare er meg med denne oppfatningen. Har bare fått støtte når jeg har spurt foreldregenerasjonen vår om dette - de på min alder har ofte bare jattet med og jeg har fått inntrykk av at de har syntes jeg har vært vel nøye.

Jeg er heller ikke så tøff at jeg klarer å si ifra, blir jo mere paff enn annet når ungen kliner truten utover putene og foreldrene ikke gjør antydning til å reagere, he he. Men burde vel tøffe meg opp, for det er irriterende å måtte vaske sofa/pute trekk hver gang vi har hatt besøk ;)

Skrevet

Her i huset er det klare regler om at mat inntas i stol ved bordet. Og det gir vi beskjed om til gjester også. Sier bare at "her i huset sitter vi ved bordert og spiser" (gjerne rettet mot barnet, slik at det ikke åpnes for diskusjon) og så sørger vi for å tørke av ungene etterpå. Opplever at gjester (både voksne og barn) godtar at i vårt hus gjelder våre regler :-)

Skrevet

Jeg syns heller ikke det er greit! Og nei, man blir IKKE så sløv at man driter i det... Jeg ville reagert akkurat som deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...