mammasnart90 Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Ble en nyttårsbaby på oss, og vi er lykkelige og på tredje dagen hjemme. Lykkelige, men småslitne av alt besøket, i går var her fullt hus hele dagen, vi slukket lyset og la oss sammen med baby til slutt, men glemte å låse døra, så enda flere stormet inn:S Energien min begynner jo gradvis å komme tilbake, problemet er at baby allerede er en smule bortskjemt og en ordentlig nysgjerrigper. Han takler ikke en lyd når han skal ha mat, og våkner superlett, så å ha besøk har for oss blitt et mareritt, og vi må kaste ut folk for å få fred... Av alle disse velmenende har vi selvsagt fått rådet om at han må vennes til bråk. Har henta en radio som jeg har på når han legger seg, men virker som om radio/tvstøy går bra.. men er der flere stemmer i rommet enn min og pappas er det umulig å amme han, og vi må gå på enerom. Vet at det er tidlig, og at det her "sikkert går seg til", men noen som har et smart tips for hvordan vi gradvis kan venne ham til støy? For all del, ikke av respekt for de besøkende, men for vår egen del dette her.!
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 hm... nå vet jeg ikke hvor dere bor? Men min lille snuppe reagerer ikke på noe lenger.Vi gikk mye "tur" i byen når hun var liten. (bodde i stockholm) Så her er det ikke noe problem med noe. Men nå er jo din lille going så ny enda. Du kn jo tenke deg hvordan han har det, fra en trygg varm innkapslet verden til vår store bråkete og kalde verden. Dere må nok bare ta tiden til hjelp, å ikke gi opp. Men sette grenser, det er lov å si nei til besøk. Alle trenger ikke komme på samme tid eller samme dag. Ingen har RETT til å være sammen med babyen deres fordi de er i familie osv... Ett annet tips, prøv å støvsug eller føne håret
It's all about me Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er for det å venne babyer til støy. Men for meg strekker det seg til å leve et normalt liv og gjøre det en normalt ville ha gjort. Dvs å lukke dørene som normalt, ikke super forsiktig. Titte på rommet når de sover. Ha på tv på normalt volum. Snakke vanlig selv om det er en som prøver å sove. La eldre søsken leke. Hamre litt hvis en pusser opp. Trille i butikker. Osv osv. Å lege ekstra støy synes jeg ikke er vits. Har forresten to barn som nå sover gjennom alt og har gjort det så lenge jeg kan huske.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Tror det er helt individuelt om babyen vennes til bråk eller ikke når h*n skal ha mat jeg =) Bare fortsett å amme/gi flaske mens dere har besøk. La han sove på stua der det er bråk, på kjøkkenet under kjøkkenvifta. Ha på vaskemaskina eller tørketrommel om det høres. Her sov snuppa hele tiden den første mnd. Var kun våken for å spise. Hadde vogge på stua som hun sov i, og TV'n står alltid på her hjemme... Nå står tørketrommelen på, og hun sovnet likevel. Er 15 mnd nå. Lurer på om nestemann har like godt sovehjerte..
Vipsenmamma Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Jeg trodde også det gikk an å venne babyer til støy. Det var bare å sette på radio eller prate som vanlig og så sov de så fint så. Ikke nødvendig å være stille hos oss nei. Haha - min jente sovnet aldri. Hun var rett og slett våken bestandig selv som nyfødt. Hun ble aldri trøtt og sovnet aldri av seg selv uansett hvor lenge vi holdt på. Så jeg måtte rett og slett ut og trille vogn for at hun skulle sove noe i hele tatt på dagtid. Og det gjaldt helt fra nyfødtstadiet.
motherO Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Greit at babyen skal tåle normal støy, men jeg har ikke sansen for de som absolutt skal ha babyen til å sove gjennom støvsugerstøy og hammerslag. Ville du sovnet til dette? Og hvor godt sover egentlig baby når den blir utsatt for unormal støy under soving? Vi har heller dempet oss litt enn å bråke mest mulig når vi har hatt baby, dvs tatt hensyn som vi ville gjort hvis en annen lå og prøvde å få sove. Dessuten, har du hatt en gråtebaby er det ikke store offeret å skru ned volumet på tv'n litt når den endelig har sovnet.. Alt med måte.
Nagilimia Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 En liten tankevekker er at min venninne har 3 barn, de to første gikk veldig bra å vende til støy, men ikke sistemann. Ikke snakk om liksom, men alt ble mye bedre etter hun var 1 år. Unger har lett for å bli distraherte under amming. Vet flere som må amme på eget rom i en periode.
wirre;o) Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Begge mine barn har jeg ammet i enerom når huset har vært fullt av folk. Jeg vil ha fred da. Og jeg vil at ammingen skal komme godt på plass.
Ranveig R Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 For det aller første: Babyen din er IKKJE bortskjemt! Det er umulig å bli bortskjemt når du er berre nokre dagar gamal. Babyen har akkurat kome ut av ein trang, varm, mjuk, mørk, roleg hule og inn i ein stor, kald, hard, lys og støyande tilværelse som er så ulik det vante at det er ikkje klokt. Det er ikkje rart om det tar litt tid å bli vant til alt det nye. Når det gjeld soving, så er nyfødde utruleg forskjellige og det som fungerte som berre det for nokon andre treng ikkje nødvendigvis å fungere i det heile tatt for DIN baby. Vi har to barn, eldste sov lite, veldig lite. Han skreik mykje og var generelt uroleg. Roa seg berre ved brystet, tok ikkje smokk. Viss han sov, så var det aldri lenger enn 10-20 minutt på dagtid, men han sov sjeldan meir enn dei minutta han låg ved brystet dersom det var støy rundt han. Lille var omvendt, ho sov godt over 20 timar i døgnet, og reagerte ikkje på støy i det heile tatt, berre plutselege, skarpe lydar. Viss du vil venne babyen til litt lydar, så er det nok å holde på som vanleg i huset når han søv. Vaske klede, vaske opp, støvsuge, snakke saman, tv, osv. Dersom det berre er du (og mannen?) heime kan det vere lurt å la babyen ligge i vogge/vogn/seng i stova/opphaldsrom på dagtid. Dersom dåke har besøk blir det nok ein del meir støy enn normalen, så då ville eg gjerne valgt å la han sove på soverommet, eller ein annan plass der det er litt rolegare. Amming er eit heilt eige kapittel, det er ikkje så lett å lære teknikken verken for mor eller for ein heilt nyfødd baby. Viss babyen treng ro rundt seg for å få i seg mat no til å begynne med, då må han få ro. Det er tross alt mykje viktigare at babyen får mat, enn å ha slekt og vener på besøk. Dåke foreldre må vere tøffe nok til å gje beskjed når det er nok besøk, dåke har ikkje lenger berre dåke sjølv å ta hensyn til. Babyen kan ikkje sjølv gje beskjed om at det blir for mykje, det må du og pappaen gjere for han. Når babyen har fått nokre veker på seg vil han nok kjenne seg meir heime i denne verda (og du og pappaen har fått bedre tid til å bli kjent med babyen, det tar tid det og nemlig), og då vil nok det meste gli litt lettare. Gratulerer så mykje med nyttårsbaby forresten! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå