Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, dette er kanskje noe spesielt spørsmål, men velger å spørre om det for det..

Jeg sitter å ser på Jordmødrene nå, på nrk.no Der er det en dame som er 5 gangsfødene, og hun var uheldig å fikk oppleve det at ungen brått døde, pga hjertefeil, og måtte føde det døde barnet. Etter å ha blitt gravid igjen og pga veldig nervøsitet og redsel om at det barnet hun bar på nå var død også, så fikk hun lov til å få satt igang fødselen.. Ungen var helt frisk og fin etter fødselen..

Jeg har mistet 2 ganger før, riktig nok var jeg ikke så langt på vei som det hun var da, men jeg har dratt med meg redselen og nervøsiteten videre i dette svangerskapet jeg er i nå, selv om alt har vært bra hittil, jeg kjenner liv hver dag, men det ligger litt i bakhode mitt enda, om at jeg er redd for at det brått skal oppstå noe..

Tror noen det er mulighet for meg å bli startet om jeg spør om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette, men vil tro at JM kan svare på dette.

Du kan jo snakke med henne og så vil hun skrive henvisning til sykehuset slik at du kan få samtale/vurdering med spesialist ang igangsettelse.

Da vil h*n avgjøre om du kan igangsettes.

Skrevet

Takk for svaret =) tenkte jeg skulle ta det opp neste gang jeg skal til kontroll..

Skrevet

Bare en tanke som slår meg at det kan være avhengig av hvorfor ungen/e døde.

Snakk med jordmor :)

Skrevet

Ta dette opp med jordmor du. Og jeg vil tro at hun kommer til å anbefale deg samtaler for å få bearbeidet følelsene og "angsten" fremfor ingangsetting. Det er jo en grunn til at man helst ikke ønsker å sette i gang fødsler. Det er ikke alltid den beste utveien. Men lykke til! :)

Skrevet

Jeg ble igangsatt sist, og det er noe jeg virklig ikke ønsker å oppleve igjen. Ingenting gikk som det skulle.

Risikoen for at noe skal gå galt under fødsel øker ved igangsetting, så det er jo virkelig egentlig ingen fornuftig løsning for deg?

Vil i alle fall ikke oppfordre noen til det uten at det er medisinke grunner til igangsettingen.

Vil med dette oppmuntre deg til å la fødselen starte av seg selv:)

Skrevet

Jeg tror også på at det beste er om fødselen starter naturlig. Da får kroppen arbeide som den skal. Dersom det ikke er medisinsk grunn for å starte en fødsel er det svært sjelden det skjer.

Samtidig tror jeg nok at årsak til hva som gjorde at barnet døde kan ha noe å si. Jeg har selv mistet ved senabort og har opplevd mye støtte og ekstra oppfølging på grunn av dette. Ta det opp med jm eller lege. Av og til kan det kanskje hjelpe å snakke om det som har skjedd og hva som kan være årsaken til det som skjedde. Jeg tror også du vil møte mye forståelse fra jm.

Selv har jeg fått ekstra ul uten henvisning fra lege el jm. Dersom jeg er bekymret ringer jeg direkte til fødselslegen som jeg går til og får komme til med det samme. Jeg har også fått tilbud om faste ul for å se hvordan barnet utvikler seg.

Skrevet

Hei!

Kan for all del være deilig å tenke på at du har en fast dato der du vet at nå skal det skje, men det har en tendens til å ta lengere tid enn om det går på den normale måten.

Med min 1. hadde jeg 4 cm uten at jeg hadde kjent noe. Fikk JM til å kjenne litt for å vite litt mer og da fikk jeg jo helt sjokk!

Prat med JM og spør gjerne om en visitt på føden for å snakke med de der.

Håper du får roet nervene dine litt slik at du får oppleve de siste dagene og sparkene som positivet.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...