Gå til innhold

Dere som har hatt igangsatt fødsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns dere det er ille?

og de som har hatt igangsatt og en som startet av seg selv, hva var det "beste"?

Hvor lang tid brukte dere?

Selv har jeg bare hatt igangsatt, og det gikk så fort og greit.. så tanken på at det skal starte når jeg er hjemme skremmer meg litt, hvertfall om det går like fort som første mann.. :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den som startet av seg selv var helt klart den beste. Ikke fullt så vonde rier og hele opplevelsen var mye bedre :-)

Ble igangsatt første gangen

Brukte 7 timer på begge fødslene så helt like tidsmessig :-) Fra første rie

Skrevet

Jeg har født 3 ganger, 2 av de igangsatt, med barn nummer 1 og 3 (jenter). Jeg syntes fødsel nr 2 (gutt) som satt igang av seg selv var den beste (selv om jeg syntes det var litt skummelt), men de som ble igangsatt var heller ikke så ille.

Skrevet

1gang: hadde småvondt i magen hele dagen, visste ikke at det var rier... På kvelden ble det vondere og vondere, og kl 01 ble vi innlagt på føden. 18.30 neste dag var hun ute. Laaang og vond fødsel selv med epidural. (hun kom feil vei, og stanget i tillegg hodet i skambeinet og halebeinet på vei ut=/)

2gang: vannet gikk om natten, ble igangsatt to dager etterpå. Fikk første pillen i 14tiden, andre noen timer etterpå osv... Men ikke før i 23 tiden merket jeg noe... Ble vondere,vondere og vondere, men ingen fremgang... Ca kl 05 ble vi overført fra obspost til føden. Hadde da 3cm og veldig vondt!!! Spurte etter epidural, og de stakk meg i ryggen, akkurat når den var på plass, kom hunh ut;-P

Så det gikk fra 3 til 10cm på en time, og hun kom uten epidural

Kunne jeg valgt ville jeg hatt fødsel nr 2 igjen. Sinnsykt der og da, men vi var hjemme fra sykehuset etter 10timer!

Og etter første fødsel kunne jeg ikke engang sitte normalt før etter over 2mnd=S

Skrevet

Ble igangsatt forrige gang etter 13 dager overtid og synes det var så inni hampen jævelig at jeg har søkt om planlagt ks denne gangen.

Riene bare haglet på og var STERKE fra omtrent starten.

Falt helt ut av det, ble grepet av panikk og tok helt av. Fikk epiduarl men var så vettskremt og taklet ikke resten av herjingen jeg da kjente på kroppen så alt bare kaos for meg.

Hos førstemann startet riene av seg selv, da også på overtid, men de utviklet seg aldri til noe anet enn en utslitt og da også panikkslagen mamma. Så der endte det i ks.

Så nå ser jeg ikke mye håp for at en fødsel starter av seg selv, at jeg klarer å beholde fatningen og at det ender som hos alle andre. Krysser fingrene for samtalen jeg snart skal i, for settes igang skal jeg iallfall ikke en gang til så lenge jeg fremdeles klarer å snakke for meg.

Skrevet

Jeg ble satt i gang, men har ikke noe å sammenlikne med. Ja, det var ille - sinnsykt vondt! Men nå stanget Bo i halebeinet lenge, og måtte snus (lå ann til å bli stjernekikker) og dette er vel kanskje noe som hadde skjedd uansett?

Fødselen var kort - 4 timer! :)

Skrevet

Med førstemann startet det av seg selv. Det var en fødsel jeg ikke ønsker å oppleve igjen. Fra 4 cm åpning til babyen var ute tok det 18 timer. Fikk epidural.

På nr. to ble jeg satt igang, de første vond riene kom kl. 21, vannet gikk 22.40, og babyen ble født 00.13. Kjempefin fødsel, selv om det kun tok 20 min fra 4 cm åpning til babyen var ute Fødte uten noe smertelindring.

Skrevet

Har født 3 ganger, de to første startet natutlig 6 timer på første og 2 timer på nr to, så jeg trodde tredje fødselen skulle være fort gjort....Vannet gikk onsdag , ble satt igang torsdag og hun ble født halv 3 natt til fradag. Den igang satte fødselen var et mareritt i forhold....

Skrevet

Har født 3 ganger. De to første startet det av seg selv, den tredje var de nødt å sette igang grunnet vannavgang.

Nr 1 tok det 6 1/2 time fra første ri

Nr 2 tok det 4 1/2 time fra første ri

Nr 3 tok det 5 1/2 time fra de satte dryppet, 3 1/2 time fra riene begynte

Synes fødsel 3 var litt vanskligere pga at jeg ikke fikk dusje eller ligge i badekar(brukte ikke smertestillende), litt vanskelig når man er koblet til drypp. Men alt i alt har jeg hatt 3 fine kjappe fødsler:)

Skrevet

Jeg er 2 fødsler som startet av seg selv,og 1 igangsatt. Jeg syntes smertemessig ikke d var noe forskjell. Jg slapp rie fremkallende har hørt at riene pleier være vondere da.

Jeg hadde ett risiko sv.skap m sistemann så i uke 35+3 måtte han ut,di tok bare vannet (hadde 3cm åpning pga mye kynnere) så fra første til siste rie tok d 1t40min så d gikk kjapt og greit.

Førstemann startet m vannavgang og riene begynte en halvtimes tid etter,fra første til siste rie tok d 5.5t kjapp førstegang.

mellomstemann startet m rier,vannet blei tatt på sykeuset og han var stor og satt litt fast så tok litt tid før han løsna.

men fra første til siste rie tok d 2t10m så har hatt tre kjappe greie fødsler ;0)

D jg har fått beskjed om er å komme med engang riene begynner pga raske fødsler og vi bor 2.5 mil ifra sykehuset. Hvis du ikke bor kjempe langt ifra sykehuset så går d nok greit,bare ikke vente forlenge m å reise ;0) Lykke til

Skrevet

Min fødsel som startet naturlig varte i tyve timer, slitsomt og forferdelig vondt mot slutten, men hadde pause mellom riene.

Med nestemann hadde jeg langvarig vannavgang og fikk derfor modningspille, det ble en styrtfødsel, og ingen av de rundt meg skjønte det. Jordmor fikk ikke på seg hansker ei gang. Det var helt forferdelig å ikke klare å komunisere eller puste eller noe, utrolig skremmende opplevelse. Var så utrolig redd, for de skjekket åpning og hadde bare en cm åpning, og hadde så vondt, og hadde pressetrang på en cm åpning, så jeg var jo sikker på at noe var alvorlig galt, men etter en halvtime var ho jo ute.

Men vet jammen ikke hva jeg ville ha valgt hvis jeg kunne det neste gang.....måtte vel være en mellomting av disse.....

Skrevet

Ble igangsatt med modningstablett, ble moden på 4 timer, og deretter strippet. Fødselen startet 1 time etter strippingen. Fra første rie tok det 9 timer til fødselen var over. Ikke ille i det hele tatt syns jeg, til tross for rier annethvert minutt fødselen igjennom. Smertenivået på riene var absolutt overkommelig.

Skrevet

Jeg ble satt i gang etter at riene stoppet ved 6 cm og det var grusomt ifht vanlig fødsel med førstemann. Nå gikk det 1,5 timer fra jeg ble satt i gang til hun var ute, men jeg fikk nesten ikke pustet mellom riene. Lykke til med fødsel uansett hvordan den blir:)

Skrevet

Med førstemann startet riene av seg selv 9 dager over termin, men stoppet opp når jeg kom på sykehuset. Skulle egentlig settes i gang uansett dagen etter om ikke noe hadde skjedd så jeg fikk satt drypp. Tok likevel 12 timer fra jeg kom på sykehuset til han var ute. Fikk epidural som ikke fungerte på annet vis enn at jeg ikke kjente pressriene. Måtte presse på komando, noe som ikke fungerte særlig bra så han ble tatt med tang og jeg revna mye.

Nr. 2 ble i gangsatt med to modningspiller 7 dager før termin. Skjedde først ingenting, og så plutselig skjedde alt! Tok en halv time fra jeg ble flytta fra obs-posten til føden før hun var ute. Åpna seg 4 cm på siste ria før pressriene. Et sant helvete! Rakk ingen smertelindring.

Hvis jeg skulle velge ville jeg nok likevel hatt opp igjen den siste fødselen, mista totalt kontrollen på slutten, men det var da i det minste fort gjort.

Skrevet

Ja jeg synes det var ille. Jeg ble satt i gang 12 dager på overtid, og etter 4 døgn uten at mini kom ut ble det keisersnitt.

Skrevet

Takk for alle svar! Her var det litt av hvert.. men aldri godt å si hvordan en fødsel blir..

Kan jo fortelle om min fødsel da, kom inn på sjukehuset lørdag morgen. Fikk første modningspille kl 13, så neste kl 17, så neste der igjen kl 23. Var godt å trygt å være på sjukehuset syns jeg :) Sov utrolig dårlig den natta, med vondt i magen og + løping på do hele tiden.. 6 tiden om morgenen ringte jeg samboeren som kom, trodde det skulle være vondere med han skulle komme på morgenen uansett, jeg gikk i dusjen og da han kom ringte han på, jeg ble kjørt på fødestua og undersøkt. da var kl 7. jeg hadde 4 cm åpning og de tok vannet.. Sinnsykt vonde rier, da pressriene plutselig kom, gikk så fort alt.. 09.15 var hun ute.. 2timer,1kvarter etter 4 cm..

Bare tenker på neste gang om det starter hjemme, da må vi dra med engang tror jeg. også ei lita på ett år som vi skal kjøre ett sted også.. Får ta det som det kommer, enda 5 mnd igjen :)

Skrevet

Jeg syns igangsatt er bedre.

1 ungen ble ikke igangsatt, hu kom på termindatoen og jeg å 19 timer med 1 minutt mellom riene. Helt forferdelig.

2.ungen ble igangsatt med gel 12 dager over tia. Fikk gel kl 10 om formiddag, med varsel om å kom tilbake neste dag samme tid. Fikk også beskjed om at jeg ville kjenne noen rielignende smerter i løpet av døgnet.

Ca hvert 45minutt fikk jeg kraftige kynnere, men det var ganske greit.

Men kl 24, da kom riene uten mellomrom. Når ene ria var på vei ned, så kom neste på vei opp. 2 timer etter kom ungen. 13 dager over tia.

3 ungen var også igangsatt 10 dager før tiden, da de mente ungen var 36% for lita, så de ville ha henne ut, så de kunne få henne til å vokse utanfor meg. Men denne gangen fikk jeg tablett.

De 3 første tablettene skjedde fint lite. Siste tabletten fikk jeg kl 22 om kvelden. La meg til å sove. Kl 5 om morgen våknet jeg for jeg måtte på do. Å når jeg var på vei oppi senga igjen, så kjentes det ut som at noe smalt nedentil. 1 time etter kom litjpia, som så absolutt ikke var 36% for lita.

Med 4 mann, så kom han naturlig, men 8 dager over tiden.

Gikk i flere dager med kynnere, men dem gikk over etter 2-3 gang.

Siste dagen, så kom dem tett, og ville ikke gi seg. Vi måtte ringe ambulanse. 2 timer hadde jeg tette rier som ikke gjorde noe nytte, kun ga smerte. Men 2 timer var det kraftige rier som virkelig fikk fart på saken. Helt jævlig, spør dere meg.. hehe

Men aldri har jeg vært inne en eneste gang på falsk alarm..

Skrevet

Har ingenting å sammenligne med, men riene kom så hyppig på meg og det var selvsagt veldig vondt. Jeg fikk epidural etter det var gått over 10 timer med god effekt. Når det endte med keisersnitt fyllte de på epiduralen og opererte med denne.

Jeg husker bare at det var det vondeste jeg hadde opplevd, men det har i hvert fall ikke skremt meg fra å få flere. Det sies at det er vondere med igangsatt, ganske naturlig siden kroppen ikke er fysisk klar for en fødsel. Hver fødsel er individuell, men dersom du ønsker statestikker etc. vil det fortelle deg noe om at det er økt sjanse for keisersnitt og at det da også kan oppleves som mer smertefull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...