Gå til innhold

Ang permisjon/foreldrepenger og en ny baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i permisjon med ei 9 mnd gammel jente :)

Begynner på jobb igjen i august.

Skal ha ulønnet permisjon fra april til juli.

Det jeg lurer på er dersom jeg blir gravid i løpet av januar til og med april, vil jeg ha rett til foreldrepenger i og med at jeg kommer til å ha ulønnet permisjon fra april til juli...man må jo ha jobbet 6 av 10 mnd.....og skulle jeg bli gravid nå eller en gang før april så vil jo jeg ikke ha rukket å jobbe 6 av 10 mnd....eller hvordan blir nå dette her.....?

Ble mye rot, veit ikke om dere skjønte hva jeg mente :)

Blir jeg gravid nå er det riktig slik...

da er 4 av de mnd ulønnet permisjon (april til og med juli), mens feb, mars, aug, sep og okt er med lønn.

Er det riktig tenkt av meg at jeg ikke bør bli gravid før april, blir jeg det etter april så vil jeg ha opptjent foreldrepenger?

Takk for at dere gidder å lese :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt de månedene dine. Skal du ha ulønnet permisjon i april, mai, juni og juli? Jeg har også regnet endel på dette og tror at det er slik at hvis du har ulønnet perm i 4 måneder før du går ut i ny fødselspermisjon så beregnes pengene utifra de pengene du har fått i perm. Vær litt obs på dette om du har fått 80 % utbetalt for om du igjen tar 80 % perm vil du få 80 % av 80 %, og det er jo ofte ikke så mye.

Om du blir gravid, men går tilbake til jobb igjen før du skal ut i ny perm vil det bli beregnet et gjennomsnitt fra permisjonspengene + lønn for den tida du jobber før du går ut i ny perm, eller muligens tar de bare utgangspunkt i den lønna fra den siste tida før du går ut i ny perm.

Dette ble litt mye rart, men det hele koker ned til: du kan kun ta 4 måneder med ulønnet permisjon, uansett når du blir gravid. Om du blir gravid slik at du har termin i august eller senere er du nødt til å gå tilbake til jobb før du går ut i ny perm.

Mitt problem er at vi skal flytte så jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Så jeg må bli gravid NÅ eller så må jeg vente til jeg har fått meg ny jobb til høsten.

Lykke til!

Skrevet

Det er vel ikke helt riktig, frøkna-og veslefrøken?

Har man flere måneder med ulønnet permisjon og blir gravid slik at man ikke har jobbet i 6 av de siste 10 mnd før man går ut i ny permisjon så har man jo ikke rett til permisjonspenger!

Du må altså passe på at du har faktisk har jobbet (eller hatt permisjonspenger) iallefall i 6 av de 10 siste mnd før en ny permisjon. Får du ikke 6 mnd med lønn pga flere mnd med ulønnet perm så mister du retten til permisjonspenger.

Skrevet

Ulønnet permisjon regnes ikke som arbeid, så du har helt rett i at du ikke vil ha rett på permisjonspenger hvis du blir gravid nå og ikke rekker å jobbe 6 av 10 mnd.

En annen ting å tenke på er at dersom du blir gravid nå og skulle bli sykemeldt av en eller annen grunn når du er i ulønnet permisjon så har du ikke krav på sykelønn heller (pga at du ikke har noe dokumentert inntektstap pga sykdom).

Ønsker du veldig tette barn så bør med andre ord mannen din heller ta den ulønnede permisjonen og du gå tilbake i jobb så snart som mulig.

Skrevet

Takk for tilbakemeldingene jenter :) Dere er kloke :)

Da trodde jeg rett, lurt å vente med å bli gravid til sommeren.

Da rekker jeg å jobbe 6 av de 10 mnd som kreves for å få foreldrepenger.

Skrevet

For å ha rett til permisjonspenger må du ha inntekt 6 av de siste 10 mnd før du går ut i permisjon. Tidligere permisjonspenger teller som opptjening. Det vil si at du i teorien kan ha ulønnet permisjon i 4 av de siste 10 mnd, men ikke en dag lenger.

Hvis du nå har 80% permisjonspenger, må du tilbake på jobb før du går ut i ny permisjon for å få opptjent beregning fra 100% lønn igjen. Jeg er fast ansatt i det offentlige, og etter mye sjekk ble det klart at jeg måtte bare tilbake på jobb en dag for å få ny opptjening da reglene sier at det er lønna man har når man går ut i permisjon som teller, og man må ha tiltrådt stillingen igjen for å få full lønn. Litt usikker på om dette gjelder alle, da de på NAV bare sa at de utbetaler det arbeidsgiver krever refundert, så da blir det litt opp til arbeidsgivers regelverk. Ville sjekket opp dette med arbeidsgiver hvis jeg var deg.

Husk også på at man ved ulønnet permisjon mister rett til sykepenger etc, så mulig det er bedre for dere at mannen din tar permisjon disse 4 månedene hvis du skulle bli gravid.

Lykke til med prøving på nr 2, det er helt topp med to tette! Har 15,5 mnd mellom selv :)

Skrevet

Gemini77 med gutt og jente: Jeg tror nok vi mener det samme, bare at jeg skrev det litt kronglete :)

Skrevet

Den permisjonen jeg er i nå slutter 16 april.

Skal søke om ulønnet perm fra 17 april til 31 juli.

Det blir jo ikke fullt 4 mnd, så da er jeg vel innen for den grensen vel hinkel pinkeline :)

Takk for ditt svar :)

Skrevet

Hvis arbeidsgiver er vellvillig kan du løse det på følgende måte:

Gå ut i jobb i slutten av juni. Jobb en uke eller tre (mens mannen din tar ferie eller pappaperm). Gå deretter ut i ferie frem til du normalt skulle begynt i jobb igjen (maks 5 uker). På den måten får du vært hjemme nesten like lenge som du hadde planlagt samtidig som du blir registrert som "i arbeid"fra juni. Da får du ikke problem med å oppfylle 6 av de siste 10 mnd.

Skrevet

Det du foreslår høres fint ut, men tror ikke det går for meg.

Jeg er lærer, og det er ferie fra 22 juni tror jeg, og sfo er stengt hele juli så der kan jeg heller ikke jobbe.

Ellers hadde ditt forslag vært noe å tenke på :)

Skrevet

Det gjør det kansje litt vanskelig, ja, men det er mulig du kan løse det ved å gå rett ut i ferie etter permisjonen. Det er mulig det godtas om det ikke er opphold mellom permisjonen og ferien. Det som i hvertfal er tillatt er å ta ut hele ferien midt inne i permisjonen. Hvis du for eksempel tar ferie hele mars vil permisjonen din vare en mnd lengre. Det vil også kunne løse problemet går jeg ut fra.

Skrevet

Poamin :)

Takk for gode råd :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...