Gå til innhold

Herregud så pysete dere er i forhold til kulda!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn som er i aktivitet kan da fint være ute i 15-20 kuldegrader??

Det er jo bare snakk om å passe på og følge med så de ikke blir kalde. Ungene mine er ute i bhg selv om det er kaldt, og vi er også ute her hjemme selv i 20 kalde. Minstemann på 5 mnd er selvfølgelig ikke med ut når det er så kaldt, men ved 10 minus så sover han ute i vogna. Flere dager i jula sto han ute og sov, og han var god og varm når han ble tatt opp av vogna.

Ungene blir friske og tøffe av å være ute i kulda, det er bare å kle dem godt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bare i forhold til kulden folk er pysete her inne

Det er det meste.

Skrevet

Blir jo ikke annbefalt å ha barn under 3 år hvis det er mer enn -10. Ikke pga at barna fryser (man kan alltids holde barna varme med klær), men det er pga at det ikke er bra for lungene til de små og puste inn kald luft.

Ja, kald oss som holder barna inne når det er -20 for pyser. Men føler heller at jeg vil være pysete og ansvarsfull jeg!

Skrevet

Så sant det er vindstille kan de nok være ute i 20 minus.

Men mine foreldre var også av den oppfatning av at barn ble både friske og tøffe av å være ute..... derfor har jeg fått forfrysninger på begge kinn som barn, noe jeg sliter med i voksen alder også.

Så uansett hva dere gjør, ta hensyn til vind, jeg var ikke lenge ute da jeg fikk forfrysninger.

Skrevet

Når det er så kaldt som i dag -22 grader er jeg faktisk redd for frostskader i ansiktet .

Skrevet

Når jeg våknet idag, i 7 tia.. Da var det - 37 her ;)

DET er kaldt det!

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg blir pysete av kulden. Er ikke vant til at det er -10, -11. Har jo alltid vært nullføre her i bergen, er vi heldige har snøen blitt liggende en dag før den har regnet vekk igjen. Så kjenner det ekstra godt på kroppen! Også blir jeg ekstra pysete da jeg har en liten gutt på snart 6 mnd som jeg må tenke på..

Skrevet

Hvem er det som ikke anbefaler det?? Greit nok at man ikke er ute i timesvis i 15-20 kalde, men jeg får inntrykk av at folk har panikk for å gå utafor døra så fort det blir -10 el kaldere. Dere starter opp bilen og kjører til bhg selv om det ikke tar mer enn noen minutter å gå, og dere stiller spørsmål om det finnes bhg som er ute i 20 minus. Dere må ikke bli hysteriske folkens!

Skrevet

jeg sendte mine i bhg i 23 minus i dag (utebhg) med buff i ull rundt hodet, halsen og munnen, tykk ull lue utenpå og skjerf. Så lenge det ikke er bitende vind går det helt fint!!

HI

Skrevet

Har selv en på 5 mnd som jeg selvfølgelig beskytter mer mot kulda enn de tre andre som er større :-)

HI

Skrevet

Heller pysete og ansvarsfull enn tøff og dum HI.

Virker som du er stolt over å være tøff mor som sender ungene ut i all slags vær...

Det er faktisk noen som er redde for froskskader og min på 6 år begynte faktisk å få hvite flekker i kinnene etter 1 time ute i går. Og det sier noe.

Når det gjelder kuldegrader er det ingenting som er pysete spør du meg. All slags annet vær her i Norge går jeg god for, men ikke kalde blå.

Skrevet

Nå er det ikke bare pga lungene at de ikke anbefaler det. Men er pga at de små ikke er så flinke til å regulerer varmen som oss voksne.

Ja vi skal passe på og ikke være mye ute når det er så kaldt for de små. Men ærlig talt jenter. Og gå en liten tur til butikken, levere i barnehage, skole ol. Er ikke farlig så lenge de har klær på seg som er gode og varme. Det er jo snakk om at man ikke skal være ute lenge når det er så kaldt.

Skrevet

Det er ikke snakk om å være tøff eller dum, og jeg sier jo ikke at jeg sender ungene ut samma hva. Mine unger liker faktisk å være ute og de vil gjerne ut selv om det er kaldt, og jeg nekter dem ikke å være ute fordi det er blå grader.

Du sier at 6 åringen din var ute en time og begynte å få hvite flekker på kinnene. Da var du jo der og fulgte med og kunne ta ham inn før det ble værre, og den timen han var ute var jo ikke farlig??

Jeg sier bare at jeg syns mange her inne virker fryktelig redde for kulda, og jeg sier ikke at jeg ikke forstår at det kan være skremmende med kulde og små barn, men vi må ikke mure ungene våre inne selv om det blir kaldere enn det vi er vant til.

Mine er 3,5 og 5,5 år, og de tåler fint å være ute i 15-20 minus, så lenge jeg passer på at de er riktig kledd og stadig følger med på at de ikke blir kalde! Det samme gjelder jo i bhg, de voksne er jo der og følger med, og blir ungene kalde skal de selvfølgelig få gå inn og varme seg. Men jeg syns det blir for dumt hvis vi skal holde ungene inne hele dagen fordi det kryper under 10 kalde...

Skrevet

hi... snakk for deg selv..

min 8 mnd gamle guttebaby har astma... og da må man ta hensyn... vidre må man passe på at de har TØRRE bleier til en hver tid...for bleiebarn kan fort få frostskader på rompestomp og tissetass...

mine tre andre litt større barn er litt ute.. men DET er kaldt... og det er greit å KLAGE:. selv sliter jeg med leddgikt..når det er så kald som nå kan jeg ikke gå noen steder..ene og alene pga at jeg får forferdelig vond...og blir stiv.. en venn av meg sitt barn fikk forøverig lungebetennelse av at han var så kald i bhg.... selv med masse klær...ja sikkert dårlig imunforsvar også da,,, men noen har det og det må man ta hensyn til

hadde jeg ikke hatt det hadde jeg sikkert også klaget..

Skrevet

HALLO? Les det jeg skriver da!!

HI

Skrevet

har lest hva du skriver.... og fastholder min mening... gjør som du vil selv, men la alle andre gjøre hva de mener er best for seg og sine barn...

Skrevet

Hehe. Det er det jeg mener. Så lenge jeg er der og kan passe på så er det greit. Og her er faktisk - 14 grader mye mer enn hva som er normalt her. Det er mye kaldere enn hva vi er vant til.

Men når de er i bhg, der er det jeg tenker på, er ikke jeg der og kan passe på.

Ull har de på fra morran av, men resten er bhg som kler på dem. Og jeg fikk ikke vite før o går kveld at gutten min begynte å forfryse på kinnen i går. Og det av tanten som jobber i bhg.

Jeg holder ungen inne her om det er for kaldt til at minsten også kan ut. Er mannen hjemme tar jeg gjerne de eldste ut. Men i bhg syns jeg de kan holde de som vil inne, fordi jeg ikke stoler på at de kler dem ordentlig.

Fleece og dress har de liggende. Og ull på. Men ser stadig at ikke alt blir brukt. Jeg stoler ikke på bhg nei, det gjør jeg ikke.

Skrevet

Øøøh....ja, alle gjør som de selv vil og hva som er best for seg og sine, men meninger er lov å ha vel??

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...