Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Jeg fikk meg valp forrige uke og den er så fæl til å pipe når den skal legge seg, men verst om morgene når den er klar til å stå opp. så i dag måtte jeg stå opp med valpen mens babyen fortsatt sov...ikke helt drømme situasjonen...hehe Noen gode tips til hvordan jeg skal "angripe" denne pipingen? Skal jeg overse? det er ikke lett fordi det kommer opp i ganke høye lyder. Skal jeg snakke strengt? Skal jeg fysisk, ikke hardhendt selvfølgelig, gå inn i valpegården og få henne til å legge seg i sengen? Gode tips mottas med takk Hun ligger forrsten i ei god og myk seng i en valpegård som står rett nedenfor senga vår. Og ja, jeg vet at den er valp, men det er ganske intenst, og ikke fordi hun er redd. Det er rett og slett klaging
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 De aller fleste valper må ut en tur på do midt på natta eller vertfall ganske tidlig, regner med det er det første du gjør når du står opp?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Akkurat som de fleste babyer lager lyder så piper valper. De vil ikke være alene, de vil kose, de vil være sjef osv. Ignorer pipingen og knips valpen lett på snuten om det eskalerer. Og hus: En stille hun er en død hund. Så litt lyd må du nesten tåle
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Jeg måtte slippe valpen ut for å tisse minst to ganger om natta til hun var rundt 5mnd. Da først klarte hun en hel natt uten å måtte tisse
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Det er ikke derfor hun piper Hun får en gåtur rett før vi legger oss slik at hun skal være litt ekstra trøtt, og hun får gå ut å tisse når jeg er oppe med babyen en gang og to om natten. Hun har enda ikke hatt uhell på natten
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Ehm, man skal slett ikke bare ignorere pipingen dersom valpen prøver å si at den må på do. Da går man faktisk ut med den HVER eneste natt til den er stor nok til å avvennes. Har man skaffet seg valp har man skaffet seg et stort ansvar. Hilsen 10.45.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 skulle kanskje skrevet en valp som hyler, og ikke piper ;P Det er ikke bare litt lyd skjønner du...hehe Vet at dyr lager lyd,men det er da måte på. vil bare bli kvitt det før det evt er for sent
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Jeg vet det. Har hatt flere valper selv. Men nå skriver HI at det ikke kommer av at valpen må på do og at valpen går på do flere ganger om natta 10:45
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 Det kommer til å ta slutt, men enda er den liten, og er en baby selv. Så du kan ikke forvente noe av den nå. Små valper har også liten blærekapasitet, så selv om den har vært ute en eller to ganger om natta, så er den nok likevel tissetrengt når morgenen kommer. At det ikke er komfortabelt for deg at den våkner før den andre babyen, er noe du må leve med enda. Det går over! Ikke begynn med noen straffetiltak som knipsing osv, det gjør man ikke til små valper, og heller ikke til babyer, har jeg forstått.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 Hvor gjennomtenkt var det egentlig å skaffe seg valp hvis man etter en uke klager på at den våkner før babyen?' Å ha valp når man også har baby er vel ikke det letteste, så dette bør du virkelig ha tenkt gjennom, og ta ansvaret du har skaffet deg.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 Gå inn på www.canis.no legg ut spørsmålet der, så får du nok mange gode tips til å få den til å slutte å pipe.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 til ano 11:09 Er så lei folk som deg! herregud, "hvor gjennomtenkt er det hvis jeg klager etter ei uke blablabla??" åherregud! Jeg vet godt at valper er mye ansvar! Jeg vil bare gjøre det RETT, og spør derfor etter råd. Er du ALDRI irritert på sure barn f.eks? du lyver hvis du sier at du ikke er det, og hvis du er irritert på barna dine, ja da skulle du vel aldri ha skaffet deg barn?? urk...er så teit. Alltid noen som skal pirke på det HI skriver sammen søren. Jeg har påtatt meg ansvaret, og ventet til babyen var 6 mnd. får meg valp NÅ fordi jeg er hjemme i permisjon, og det er vel egentlig ingen tid som er bedre for valpen enn å få den i hus nå FØR jeg begynner på jobb? alt går supert, det er KUN hylingen jeg trenger noen gode råd til. At jeg er irritert på pipingen, ja selvfølgelig er jeg det når det er morgen! helt mennesklig d, er ikke dermed sagt at jeg er uansvarlig vel? merker at jeg ble mer irritert på deg enn på hunden...hehe ;P
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 Til deg 10.45. Aldri, å da mener jeg ALDRI skal man knipse en hund på nesen. Mange nerve tråder her, å lukte sansen blir fort svekket, og hunden kan tilogmed bli tett i nesen. Konstant.. Hilsen en dyrlege med 15 års erfaring!!!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #14 Skrevet 6. januar 2010 Valpen din piper ikke for å klage, den gråter fordi den nettopp har blitt tatt fra moren og søsknene sine for å så bo helt alene i et fremmed hus. Du skal trøste den og vise den kjærlighet. Og om du kaller dette klaging, så ok, da mener jeg hun har rett til å klage litt også. Hun er alene i en helt ny situasjon. Skjønner ikke hvorfor du har skaffet deg hund hvis du ikke regner med det her en gang. Jeg måtte opp og ut annen hver time i mange måneder med min hund. Også om natta. Vi slet veldig for å få han renslig. Var nesten værre enn en baby! Når du har valgt å få deg hund får du bare gjøre det arbeidet som trengs. Jeg håper ikke hunden din blir omplassert om litt fordi du ikke viste hva du gikk til. Men slapp av, det blir bedre!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #15 Skrevet 6. januar 2010 sa jeg ikke nettopp at jeg er fullstendig klar over ansvaret og alt "dritet" som følger med?? kommer aldri til å omplassere den vel!? Jeg har hatt valp før og den peip, men denne her hyyyler liksom. Ville bare spør etter noen gode RÅD, ikke anklagelser om at jeg ikke har peiling osv. Tenkte kanskje at noen der ute hadde noen gode tips, men den gang ei. Tipset om canis er vel det beste så langt. takk for d Hunden får kjærlighet, mat, kos, stimulering, 100 tisseturer dag og natt. Men ja, den hyler ganske intenst og jeg ville bare ha noen råd ang dette. Vil bare ikke at hun skal vekke hele huset. veggene er tynne som papp og vi bor i rekkehus. Får bare godta at hun er slik nå og satse på at det bedrer seg, noe det sikkert gjør Vet at hun er valp og nettopp flyttet fra mammen, men oppdretter og sa: ikke la deg lure av henne, hun er en liten skusepiller Har ikke tenkt å knipsen den på nesen i allefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå