Gå til innhold

Ang. vekstkurve for baby etter fødsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde besøk av en venninne i går som har en 3 1/2 mnd gammel datter. Hun fortalte at i barselgruppen hennes på helsestasjonen så fikk de pes for at ungene ikke fulgte kurven sin godt nok (vektmessig)... Jeg syntes det høres helt horribelt ut, at helsesøstre er så opptatt av kurver og tror at de må følges slavisk for at ungene skal være friske... Hvis dere får en sånn helsesøster når babyen er født - ikke hør for masse på dem!

 

Vi får babyer som er individer alle sammen, og det aller viktigste er å følge det vi føler er rett selv! Hvis ungen tisser masse og skiter innimellom og ellers utvikler seg fint så er det ingen grunn til å stresse med den vekstkurven. Den kurven som brukes er uansett fra 1988 og utviklet på bakgrunn av barn som ikke ble fullammet - WHO har laget en ny kurve som faktisk ikke har samme form som den de måler våre barn etter... se artikkel her: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1585911

 

Barn som blir fullammet har en brattere vektøkning i begynnelsen, og så dabber det mer av - og den naturlige kurven vil da krysse den kurven som barna måles etter. Altså - ingen grunn til å begynne med morsmelkerstatning fordi man er redd for at barnet legger for lite på seg bare fordi kurven ikke følges helt nøyaktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får fortsatt brekninger av ordet "helsesøster" etter å ha gått til verdens minst sympatiske helsesøster for snart ti år siden med datteren min som "bare" fikk morsmelkerstatning de første 4 mnd. Følte meg som verdens verste mor der og jeg fikk høre hvor fete barna ble av erstatning og hvor vanskelig det var å slanke dem etterpå... Jeg kunne bare prøve meg med å gi mer en max dose per dag, selv om babyen skrek aldri så mye etter mat.

 

Men men, jeg vet jo også om babyer som har fått litt for lite mat det første halve året og som ikke har fått noen indikasjoner fra helsesøster, så man skal jo bare følge sine egne tanker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevede ikke at helsesøster var opptatt av dette. Datteren min har helt siden fødselen (da var hun 3495 gr og 51 cm) ligget litt over kurven i lengde og litt under kurven i vekt. Hun er fremdeles lang og slank. Jeg har hele tiden fått beskjed at det er helt fint.

 

Datteren min var den letteste babyen i barselgruppa. Det eneste jeg kan huske var at de som hadde babyer som var store i gruppa ble anbefalt å begynne med grøt tidligere, da helsesøster mente at de hadde mer behov for mat. I vår gruppe ble alle babyene untatt en fullammet.

 

Dersom babyene er friske og har normal utvikling så må det være det eneste som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg har selv en stor gutt, og helsesøsteren min trodde nok at jeg kom til å bli bekymret for dette for hun sa jeg skulle bare slappe av, det gjorde ingenting at han var så stor. Jeg sa bare at det stresset ikke meg i det hele tatt. Han fikk bare morsmelk, og så mye han ville av det, og utviklet seg helt fint ellers, så da var vekstkurven bare en formalitet for meg, jeg tenkte ikke på den i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...