Gå til innhold

Noen med GOD peiling på skillsmisse her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sett at du har en kvinne som har forsørget manne igjennom studier i over 5 år. Han har nektet å jobbe deltid ved siden av så hans eneste bidrag har vært de 6000kr i mnd fra lånekassen (altså mer gjeld)

De har felles barn som går i barnehage. Kvinnen har måttet betale barnehage, huslån, billån osv ALENE. Dette er BEVISELIG, altså ingenting av penger til utgifter har mannen bidratt med pga ett ønske om å kun prioritere sine studier (mot konens vilje)

Leiligheten har blitt pusset opp av kvinnen, alt som er gjort er utført av henne. Hun har jobbet mer enn 100% for å få betalt regningene, økonomiskt er hun den eneste bidragsyterern (ufrivillig)

Sett at nå er det nok etter mange ultimatum. Skillsmisse er underveis.

Jeg mener at det umulig kan være rettferdig å dele 50/50 når den ene parten ikke har bidratt i det hele tatt!!!!! altså ikke engang vært "husmor", hjemmeværende bidragsyter.

Kvinnen har tilogmed vært nødt til å lever/hente i bhg etter jobb mens mannen har hatt "viktige" studier å ta seg av.

Altså en fullstendig skjevdeling i ekteskapet både oppgavemessig og økonomiskt.

Hva kan kvinnen gjøre i forkant av skillsmissen for å sikre seg det som rettmessig er hennes? I det minste slippe å betale ut mannen fra en leilighet han ikke har betalt en krone for? Hun kan jo ha den selv, hun betaler jo alt alene allerede. Det samme gjelder bhg osv. Faktisk så vil hun være bedre ut av det som singel.......

Jeg har hørt at man kan signere en ektepakt i ekteskapet, men usikkert på om mannen vil signere dette for han vil jo da skjønne tegningen.........

Kan det ha betydning at mannen har sagt høyt og ofte foran vitner at inntekten man får tilhører den som har tjent dem? da han fikk masser skattepenger plutselig ville han ikke dele med konen eller betale fellesutgifter fordi de pengene var "hans"?????

Jeg mener at man skal dele riktig og rettferdig ved skillsmisse, det en partner evt har bidratt med som ikke er målbart i penger bør også telle.

Men her er det snakk om 0 bidrag i form av ikke-økonomisk innsats

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer litt på hvorfor denne kvinnen har holdt ut med denne egoistiske mannen over så lang tid?

Skrevet

Hva med en advokat? Kanskje det kan hjelpe?

Finn alle kvitteringer, kontoutskrifter, garantier, ja, alt som kan bevise hva kvinnen har betalt gjennom årene. kanskje barnehagen kan gi en slags erklæring på hvem som har hentet og brakt barna der. Familie som vet hvem som har gjort hva. Bevis for at han har gått på skole. Han må jo da også kunne bevise sine ting og sin deltakelse. Jeg ville gjort det slik. Og kjørt hardt for verdiene.

MEN et minus er det om han står som medeier av huset.....

Nei, skaff en advokat.

Jeg mener det blir helt feil at ting skal deles 50/50 ved slike tilfeller. Han har jo omtrent bare vært der, sovet der. Men så er det jo et minus med å la ting gå slik uten å tenke at det kan ende i skillsmisse......

Jeg vet at jeg har verdier jeg skal ha særeie på, uansett hvor forelsket jeg kanskje blir en gang. Jeg må ta vare på mitt, for meg og mine barn. Jeg har ikke lenger troen på evig kjærlighet, så da tar jeg mine forholdsregler. Jeg har vel lært.

Skrevet

Man holder ut med slikt fordi man har ett ønske om å redde ekteskapet og bevare familien. Ikke alle som hopper på skillsmisse med en gang. Desverre har ikke parterapi, prøveseparasjon, ultimatumer osv funket, det har alltid fallt tilbake til det samme gamle.

Så nå er det nok.

Men det blir IKKE rettferdig hvis dette skal deles 50/50

Kontoutskrifter vil lett bevise ang betalinger, allt av regninger har gått fra kvinnens lønnskonto.

Mannens bidrag med 6000kr har gått til noe mat og opprettholde øl forbruket til en student som har vært glad i å gå på byen eller kjøpe seg selv flatskjermer, playstation osv.......

Advokat skal kontaktes snart, hadde bare vært kjekt med litt info.

Skrevet

Når i prosessen ble disse gift, da? Før eller etter huskjøp o.l?

Det heter seg vel at man skal ta med seg ut av ekteskapet det som ble tatt med inn. Det som er bygget opp gjennom selve ekteskapet skal deles.

Tipper at dette ekteparet vil bli nødt til å dele ca 50/50, selv om det virker urettferdig.

Hold oss oppdatert, da!

Skrevet

har dere særeie eller felleseie??

reglene er selvfølgelig ikke anderledes selv om kvinnen "eier" mest.. dette er vel grunnen til at så mange menn vil ha særeie...for det føles veldig utrettferdig for den som har tjent og investert økonomisk og den andre ikke har gjort det...

har man ikke skrevet noen avtaler iforhold til dette vel da deles det likt...slik er det bare=)

lykke til

Skrevet

Har de noe av verdi å dele da?

Personlig ting får hver enkelt beholde om det ikke er helt urimlig.

Studiegjelden tror jeg mannen får beholde selv i og med at han også får beholde utdannelsen.

Hvis de ikke har noen ektepakt vil nok det de har tjent under ekteskapet bli delt mellom dem, men bruk av advokat er nok fornuftig.

Om de blir enige om en skjevfordeling er det selvfølgelig mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...