Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 http://www.svangerskapskurs.com/ Noen som har vært på dette på Ahus? Eller har god erfaring med noen andre? Jeg gruer meg veldig til riene starter og til selve fødselen..så jeg tror kanskje det er lurt å være med på et slikt kurs.. Sikkert okei for sambo å bli med på et kurs også..sånn at han vet litt om hva han kan forevente..
Bellen^2 Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Vi var på fødselsforberedende kurs på Ullevål sist og synes det var veldig lærerikt og betryggende. Nå ble min fødsel overhode ikke noe av det jeg hadde forventet (styrtfødsel), men synes uansett at det var greit å ha fått vært med på kurset:)
Bromelia Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Var på svangerskapskurs på ahus for fire år siden da jeg gikk med min første. Synes kurset var veldig teknisk... Altså hva slags smertelindring en kunne få, fødestillinger, Hva de gjorde ved kompikasjoner osv. SÅ også film av noen fødsler. Det er jo greit å være litt informert, så jeg ville absolutt gå hvis jeg var deg. Er jo mye forskjellig man gruer for. Når man er førstegangs så vet man ikke hva man går til, så et kurs kan jo være greit i så måte. Men det kan jo kanskje være greit å prate litt med jordmor eller lege om at du gruer deg.
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2010 Må man føde på Ahus for å gå på det kurset på Ahus? Jeg har fødeplass på Ullevål. Skal til jordmor for første gang på mandag, så skal ta opp det med fødsel da. Hun har sikkert noen gode råd til meg da
Elsie84 Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 jeg skal på dette på ahus 12 januar, tror du må føde på ahus for å gå på det der. sånn jeg har skjønt det er informasjonen du får rettet mot det de har å tilby på dette sykehuset. er det ullevål du føder på har vel de andre prosedyrer, og ting å tilby under fødsel. trodde alle sykehus hadde slike svangerskapskurs jeg. jeg fikk tilbud via jordmor som jeg går til og meldte meg og samboer på.
Elsie84 Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 forresten.. begynner å lure på om de ikke kjører to ulike kurs.. var på hjemmesiden du hadde linket til og det er det samme jeg skal på, men ikke helt alikevell.. andre datoer.. hmm.. jeg vet ikke jeg...
februar baby! Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Hei igjen! Nå er det snart vår tur! Vi har gått et kurs i lamaze teknikk hos www.lillevenn.no, ledet av helsesøster Tone. Det var kjempebra, og man lærer alle fasene i fødsel, hva som skjer med kroppen, pusteteknikker i de forskjellige fasene og hva mannen skal gjøre. Nå tror jeg vi blir et supert team og mannen min er mye mer informert nå enn før. Han var ikke akkurat lysten på et slikt kurs, men det var veldig bra og nå gleder jeg meg faktisk litt!Sykehus kursene er mer praktiske, om hvor man parkerer og hvilke smertestillende man kan få. Lamaze fokuserer mer på hvordan man skal være mer aktiv i fødsel og hjelpe barnet ut, gå inn i total avspenning mellom riene etc. Les mer på: http://www.lamazemetoden.no/lamazemetoden.html eller: http://lillevenn.no/ Kostet 1750 og var vel verdt pengene. At du har trent yoga også, er en super fordel. Vi vet jo at det blir j...vondt uansett, men jeg tror det hjelper å forberede seg:)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2010 Hei februar baby! Det hørtes ut som et bra kurs, men 1750 kr er dessverre litt for mye for min del... Vet ikke om yogaen vil hjelpe meg så mye, for jeg var der bare noen få ganger før jeg måtte gi meg pga bekkenet. Får satse på at jordmor kan hjelpe meg litt på vei..og et kurs på sykehuset er vel bedre enn ikkeno også.. Tanken på fødsel varierer veldig.. Den ene dagen er det helt greit, og så får jeg plutselig klump i halsen og gråter nesten av å tenke på fødsel.. Tror det jeg er mest redd for er smerten og redsel for å miste kontrollen..frike ut helt liksom.. Og at jeg ikke vet hva jeg går til..hva jeg har i vente..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Jeg fødte på Riksen for et drøyt år siden, og ville bare slenge innpå en liten kommentar siden jeg også var usikker 1.gangs i samme situasjon som dere er nå=) Jeg valgte å ikke gå på noe kurs, ikke øve pusteteknikker osv- og siden fødselen startet brått og overraskende 2 uker før termin, rakk jeg heller ikke lese noe om selve fødselen i forkant heller.. Jeg gikk derfor i fødsel som et mer eller mindre blankt ark (hadde riktignok lest en del fødselshistorier her inne i forkant, men det var det eneste også Og jeg kan si dere- det gikk så BRA og var så herlig (hvis man kan bruke det ordet da hehe)!! Men jeg hadde uansett ikke hatt sjans til å huske NOE som helst om pusteteknikker, fødselens ulike faser osv mens fødselen sto på; det var så intenst og vondt, at alt slikt forduftet fra hodet rett og slett! Men det føltes samtidig så utrolig naturlig og "rett fram" på en måte- akkurat som om kroppen visste hva den skulle gjøre- pustinga gikk automatisk og som den mest naturlige ting=) Jeg hadde en helt fantastisk fødsel, selv om den var lang og vond, og selvom jeg ikke visste hva jeg gikk til i det hele tatt! Så kurs er absolutt ikke et must for å få en god fødselsopplevelse- for min del var det faktisk en fordel å vite minst mulig om hva som ventet, for når riene startet var det bare å hoppe i det liksom, uten å fundere og grue seg så mye i forkant! =)
februar baby! Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Hei! Ja, dette er utrolig individuelt. Har flere venninner som ønsker å dra til sykehuset med blanke ark og det forstår jeg godt. Man må bare gjøre det som føles riktig for seg selv. Lever litt etter et slikt utsagn, jeg da: Om du skal bestige et fjell eller løpe et marathon, så møter man forberedt, og slik jeg ser det så er fødselen nesten som å bestige et fjell, og da ønsker jeg å være så godt forberedt og trent som mulig. Men, det er sånn jeg er, og det trenger ikke å ha noe å si på hvordan fødselen blir i det hele tatt. Alle opplever det forskjellig og man kan aldri vite helt hva man går til. Min forberedelse hjelper meg ihvertfall til å glede meg litt og ikke ha så angst for den store dagen. tror helt klart på det du sier, Lykkeli at dette er naturlig og vi er laget for det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå