Gå til innhold

Dere som har hatt babyer som har brukt smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når klarte dere å avvenne dem, og var det et stort problem. Har en liten baby på 6 uker som synes det er ok å få smokken innimellom men jeg er så redd han skal bli avhengig også som stor baby. Når er det vanlig å avvenne og hvordan gjør man det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... Hun var nettopp fylt tre år da hun gav fra seg smokken til Kaptein Sabeltann.. Og de mange nettene etter det var en sant h.....

Men nå går det greit! :-)

Skrevet

5-åringen sluttet med smokk da han var 2,5 år. Gikk veldig greit :o) Har nå en jente på 2 og tenker at hun skal slutte med smokk en gang før hun blir 3. Er ikke sikkert det går like smertefritt med henne, men den tid den sorg. :o)

Skrevet

Jeg har ei som var veldig glad i smokken sin - helst hele tiden.

Like etter hun ble tre år kom jeg hjem fra byen en lørdag og fortalte henne i dypt alvor: Vet du - jeg møtte en tannlege i dag og hun sa at om man brukte smokk etter at man ble tre år kan man ødelegge munnen sin slik at man snakker litt rart og blir rar som voksen...... Jenta såg lenge på meg......... Etter det har hun ikke brukt smokk.....'

merkelig egentlig ;-)

Men det er jo sant som jeg sa. Før fylte tre år bør man slutte. Er man overbitt er det jo greit at det går tilbake så man slipper regulering og lesping....

Skrevet

La han kose seg med smokken. Avvenningen tar du når den kommer. De har så mye glede, trøst og kos med den, bare begrens bruken til sovingen.

Skrevet

Guten vår tok ikkje smokk før han var mellom 3 og 4 mnd gamal. Prøvde iherdig frå han var eit par veker - han var frykteleg uroleg og skreik mykje/sov lite. Han slutta av seg sjølv då han var ca 15 mnd, ein dag då han skulle ha luren sin nekta han berre å ta smokken i munnen (han hadde sikkert funne ut at han klarte å holde seg våken lenger utan...).

Lillesøster er veldig glad i smokken sin og har alltid vore det. Ho har aldri brukt smokken på dagtid, berre til soving (og i unntakstilfeller som ved sjukdom og trøst ved vaksiner, blodprøver og undersøkelser). Jenta fylte 2 i november og ho skal nok slutte før ho fyller tre, men enno skal ho få ha smokken ei stund til.

Skrevet

Avvenningsplanen min går for øvrig ut på at når ho nærmar seg tre år er ho gamal nok til å forstå at det er babyar som brukar smokk, og kanskje vi kan ordne det slik at ho gir vekk smokkane sine til ein baby vi kjenner (ho skal få søskenbarn i år, så den saka er grei) :o)

Skrevet

Da snuppa var ca 2.5år begynte vi å fortelle henne at når hun ble 3 år, skulle vi sende alle smokkene hennes til kaptein sabeltann.

Gikk helt smertefritt. Hun spurte litt etter smokken de 2 første nettene, men godtok at vi ikke hadde noen i huset.

Vi var veldig nøye med at hun kun fikk smokken når hun skulle sove, helt fra hun var baby.

Det verste jeg ser, er når foreldre dytter smokken i munnen, uten at barnet gir uttrykk for å trenge det - som heller ikke reagerer at du tar ut smokken. Har til og med vært ute for en mor, hvis datter lekte og koste seg med en annen jente, ilte til da hun så at jenta ikke hadde smokk. I dette tilfellet var det jeg som tok ut smokken på jenta ( hun var 3.5år ). Det gikk en stund før moren fikk dette med seg, at datteren ikke hadde smokk - da hun så gjorde, ilte hun altså til og dyttet smokken i munnen på jenta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...