Gå til innhold

Rosiner, muggsoppgift, og div tørkede frukter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det muggsoppgift i rosiner, og hvordan fungerer det..? Er det i all tørket frukt da, eller kun i rosiner? Og hvorfor?

Hvorfor går det ikke ann å fjærne det i prosessen?

Dere som har peiling? N'lighten me :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å påstå at jeg har peiling skal jeg ikke, men kom over denne artikkelen på matportalen.no:

http://matportalen.no/artikler/2006/5/muggsoppgifter

Kort oppsumert så forekommer OTA (muggsoppgiften som altså bl.a finnes i rosiner) naturlig i mange vegetabilske matvarer som korn, kaffebønner, kakao, vin, øl, druesaft og mange tørkede frukter. EU har innført lavere grenseverdier på produkter beregnet til spedbarn og småbarn. Grunnen til dette er at barn er mer utsatt for toksinene både på grunn av en høyere toksisk virkning, og det forhold at barn ofte vil kunne ha et høyere inntak relatert til kroppsvekt. Spesielt utsatte matvarer blir kontrollert av myndighetene. Det forekommer at produkter trekkes tilbake fra markedet fordi det påvises for høye mengder soppgifter.

Så jeg tipper at årsaken til at mattilsynet har gått ut med advarsel på nettopp rosiner er at dette er en matvare som ofte brukes til småbarn.... men synes jo godt de kunne sagt noe om "grenseverdier" for annen tørket frukt også. Hvis du vil ha svar så ville jeg benyttet meg av tjenesten "spør en ekspert" som de har på matportalen.no (og post gjerne svaret her!).

:-)

Skrevet

Hei :) Takk for svaret ditt, jeg sendte en mail til dem og spurte.

Men jeg fikk bare en link i retur:

"Hei, Du finner svar på spørsmålet ditt her: http://matportalen.no/artikler/2007/11/kostholdsraad_om_rosiner_til_smaa_barn

Mvh, Red. "

Så der står jo bare det som sto i et tidligere innlegg her inne..

Men jeg var bare nyskjerrig, vi spiser ikke SÅ mye tørket frukt, annet enn rosinene da.. :P Så det er ikke så nøye egentlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...