Gå til innhold

8 timar togtur med 2 1/2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger Oslotur med jenta vår og er veldig usikker på når på dagen vi skal reise. Kan reise omtrent når som helst på dagen, spørsmålet er berre om det vil vere lurt å kanskje reise om ettermiddag/kveld, så jenta (forhåpentlegvis) sovnar og får sove ein del av turen. Om ho skal vere våken heile vegen blir det jo frykteleg lenge for ho. Det er vel leikevogn på toget, men jenta er ikkje så stø på beina at eg tør å la ho leike "fritt" heller.

Men problemet dukkar jo då opp dersom ho IKKJE sovnar, fordi det er ukjent plass. Kanskje det går greitt likevel dersom eg får plass til vogna...

Nokon som har hatt lang togtur med barn i den alderen? Har prøvd både yngre og eldre, men synest dette var meir komplisert, ikkje like lett å få til å sove som ein baby og ikkje like lett å underholde som ein 4-åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det gikk fint her. han er akkurat blitt 3 og vi hadde vel en reise tid på 11 timer til og 9 timer hjem. til sov han ingen ting, men hjem sovnet han stående på bussen...hihi...

men bestill tog med lekerom i familievogn. - du kommer aldri til å angre på det :)

Skrevet

Ja, bestiller heilt klart plass i familievogn (det gjorde turen til ein gigantsuksess då eg reiste med 4-åringen i haust), og er ute i såpass god tid at eg nok får sitte der det er plass til å ha vogna ved sida av setet og.

Vuderar sterkt å ta sjansen på ettermiddagstoget, viss ho blir ordentleg trøtt vil ho jo sovne. Og viss ikkje så er ho vel kanskje i brukbart humør. Hmm...

Skrevet

går med lignende tanker som deg, vi skal nemlig snart ut og reise med frøkna. 1,5 time i bil+12 timer på fly+1 time på flyplass+1,5 time i fly+1 time i bil........Vi har ikke noe valg ang avreisetidspunkt vi da, men flyet går på ettermiddagen og jeg tenker at det er bra for da flyr vi inn i natten og mulighetene for litt soving er så gode som de kan få blitt.

På et tog kan man jo i allefall få strukket litt på bena og vandret litt mer rundt enn i et fly og selvom hun er litt ustø på bena kan hun jo sitte og leke eller stå/gå hvis hun holder seg i noe?

Jeg har handlet inn litt av hvert som vi skal ha med på flyet, blant annet en slags liten "flanellograf" med Drømmehagen figurene på i A4 format. Kjekt å sitte og tutle med. Tegnesaker og et par bøker og puslespill er pakket ned og kikkert med 3D bilder samt "magisk/magnetisk tegnebrett". Vi tar også med rikelig med bestikkelser i form av kjeks, rosiner, fruktbiter og pastiller og håper at det går tålelig greit. Hvis ikke så blir det i verste fall en lang og slitsom reise, men da får vi kose oss så mye mens vi er borte at det er verdt det!

Håper turen går greit for dere også, det går som regel bedre enn man frykter tror jeg!

Skrevet

Joda, det er klart ho kan bevege seg litt rundt viss ho held seg fast i meg eller noko anna og det er jo og nokre veker til vi skal på tur, så ho får gjerne bedre balanse og, før vi reiser. Tok forresten litt hardt i, ho er ikkje 2 1/2 når vi reiser men 2 år og 4 mnd. Utan at det har så mykje å seie ;o)

Trur rett og slett eg skal ta sjansen på kveldstoget og satse på at ho vil/får sove. Ho har jo seinast i dag sove i vogna si, og den er jo kjent og kjær uansett kor den står.

God tur til dåke, håpar turen går fint og at opphaldet blir bra!

Skrevet

Vi reiser ofte med tog, men ikke mer enn 4,5-5 t.

Foretrekker å dra grytidlig, gjerne 7 toget.

Alle er roligere de første timene om morgenen, enklere enn om ettermiddagen/kvelden når vogna er full av overtrøtte barn...

Liker best avgangene som har de nye togsettene, Signatur tog.

De har plass til flere barnevogner, og lekeavdelingen er mye mer oversiktlig med små barn.

(Blir mye hopping og klatring i de større lekeavd. som er i de gamle togsettene.)

Når det har vært tid for soving har jeg tatt med vogna ut i gangen utenfor inntil han sovna, roligere og kjøligere der.

En av de beste turene var en gang da min gutt var 2 år og vi traff noen andre med 2 åring og Sing Sang kort.

Barna koste seg lenge med kort, bildene som er på og syngende foreldre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...