mathilde Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Hva tenker dere om dette innslaget på NRK i dag? Ser ut til at det er delte meninger på ammefronten.. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6932233
Tante Blås Squaw Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Ungen blir mett - er ikke det en fin effekt, da?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Jeg synes at det er befriende deilig å få presentert noen forskningsresultater som faktisk strider mot det Nylander og resten av ammemafiaen predikerer og har "monopol" på meninger omkring! Mere slikt, takk!! =)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 ...og et noget mer NYANSERT bilde på ammesaken skader sikkert ikke, og det tror jeg slike publikasjoner kan være med å bidra til!
Tante Blås Squaw Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Dette minner om de kampanjene som skal hindre overdreven slanking - istedet for å fortelle jenter at de er like fine selvom de er lubne, forteller man dem at ingen liker beinrangler. -Fy på seg alle som ikke ammer! -Og dere idioter som ammer skal vite at det ikke hjelper mot en dritt! Jejejeje....skal man le eller grine?
mathilde Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2010 Syntes også det var herlig befriende... Var på et møte med en dame som drev med anvendt forskning, som hadde informert jordmødre om en artikkel i Lancet for et par år tilbake som slo fast at amming faktisk kunne gi økt fare for allergi/ astma. Jordmødrenes reaksjon hadde umiddelbart vært at "dette må vi sørge for at ikke kommer ut til mødrene"... All ære til ammende og flaskeforende mammaer: barna blir toppers uansett. Mammaene derimot, kan bli ganske frustrerte over all moralismen og synsingen fra alle kanter.......
mammatetogansketette:)) Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Ja snakk om brannfakkel! Han må nok ta imot endel pepper for slike konklusjoner og uttalelser ja! Jeg synes Gro Nylander var voldsomt i forsvarsposisjon og fremstå som nettopp "forelsket" som forskeren uttalte... ved å avvise forskningen så bastant. Har også forstått det slik at mye av den forskningen hun referer til er fra bl.a. u-land, og har sådan forholdsvis lite relevans med bl.a. norske forhold, i dag. Roper herved HURRA for bidraget til et etterhvert mere nyansert bilde på ammesaken:)
prekæs Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Jeg syns det er et tankekors at man begynner og unaturligforklare verdens mest naturlige ting.
prekæs Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 Forøvrig. Man finner forskningresultater som konkluderer med at røyking er sunt.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 jaja, guttungen greier seg nå fint med å bli ammet, og hadde sikkert greid seg like fint om han fikk mme..
FruTB Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Jeg synes hele artikkelen var utrolig teit skrevet; "amming har ingen helseeffekt" og at det ikke spiller noen rolle for barnets helse om du ammer eller ikke. Jeg tror ikke denne ene forskningsrapporten klarer å overbevise om at .alle- de andre forskningsrapportene (som sier det motsatte) er bull. Nei, det blir for dumt! Men det at amming kanskje ikke er like helsebringende som Nylander mener, det kan jeg tror på. Men alle(?) vet hva antistoffer er, og hva de gjør - og det å da si at amming ikke har noen helseeffekt blir jo fullstendig feil.
snillemamma1 Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Synes det var befriende å få en litt mer nyansert uttalelse ang amming. Det har jo blitt helt "galskap" i Norge... Selvsagt både fint og naturlig å amme, men når det blir som å banne i kirka å ta til orde for at mme kan være et greit alternativ har det gått for langt. Mødre som gir mme/flaske finner jo omtrent ikke informasjon i forhold til dette noe sted, og langt mindre støtte i forhold til beslutningen om å gi flaske. Tror dette ammestyret i Norge har gått litt langt og at alt for mange mødre har fått ødelagt det som skulle vært en fin barseltid fordi de ikke har fått til ammingen. Det er trist synes jeg. Er sikker på at babyen har det mye bedre med en harmonisk mor enn en som stresser og er desperat i forhold til å få til amming.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Etter å ha blitt bombadert med ammepropagande over halve første svangerskap tenkte jeg at det var litt mye ammenazisme her i Norge. Men at bildet blir mer nyansert av å hevde at amming er teit og fullt av miljøgifter så ædda bædda til de som får til ammingen? Bra med delte meninger og et mer nyansert syn på mating av diebarn. Har nok vært litt vel stort fokus på at amming er det "ENESTE RETTE" gjennom en årrekke. Men å rakke ned på mødre som ikke ammer eller å rakke ned på mødre som ammer blir feil for meg.
solstråle69 Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Bekymrer meg ikke særlig. Effekt eller ikke, ammingen husker jeg som utelukkende positivt. Det var så utrolig koselig, og den nærheten vi fikk føler jeg som helt ubeskrivelig. Det skal sies at jeg ikke hadde noen problemer rundt ammingen. :-)
Loglady Skrevet 6. januar 2010 #18 Skrevet 6. januar 2010 Har du ammet: No harm done. Har du gitt mme: No harm done. Ifølge denne forskningen. Så hva er problemet?
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #19 Skrevet 6. januar 2010 Har selv ikke kunne amme mine barn, men må si jeg er uenig i at det ikke har noen effekt. Barnet blit jo mett, får nærkontakt med mor og det er praktisk, det er jo ganske gode effekter det da. Håper dette kan bidra til et mer nyansert syn på amming så man slipper å se på det som en så vanvittig stor nedtur hvis man ikke får til ammingen:)
Gjest brrrrrrsåkaldt! Skrevet 6. januar 2010 #20 Skrevet 6. januar 2010 Det som ikke kan måles er kanskje følelser, tilknytning etc.? Jeg vil tro det blir nokså stor forskjell på et barn som: 1. Får flaske fra dag 1. 2. Sendes i barnehage fra før 1 år og er der hele dagen. 3. Sendes på skole med dertil SFO før og etter skoletid. Og et barn som 1. Ammes lenge. 2. Er hjemme til det er 3 år 3. Går deltid i barnehage 4. Kortere skoledager (altså mindre SFO) Eller tror dere disse barna blir helt like med så ulike utgangspunkt?
AussieAnette Skrevet 6. januar 2010 #21 Skrevet 6. januar 2010 Nei, jeg tror at valg nr 2 gir en mye mer selvstendig unge. (ikke nødvendigvis tatt med punkt nr 1)
Vipsenmamma Skrevet 6. januar 2010 #22 Skrevet 6. januar 2010 Nei, jeg vil tro at valg to gir en ufordragelig mammadalt. Like nyansert som dine to alternativer.
2søtesmåh Skrevet 6. januar 2010 #24 Skrevet 6. januar 2010 Har aldri møtt amme-mafian jeg..Har prøvd, men ikke fått til, amming to gang, og kun møtt med sympati og nærmest gratulasjoner fra både ammehjelp, familie, helsesøster og venner når jeg har "bitt i det sure eple" og innrømmet at jeg ikk "gadd" prøve mer amming..... Det verste var og overbevise meg selv om at jeg gjorde rett i å velge bort amming til fordel for først amming + mme, og før tre måneder var gått, bare gi MME:.... Ja, folk spurte om jeg ammet, dt er visst den naturligste del i verden og spørre en baby-mamma om, men ingen ble overrasket, heller ikke "sinte" eller kom med formaninger, når jeg fortatle at jeg ga bare MME..At jeg ikke hadde fått til amminga..INGEN.... JEg tror det er noe mange nybakte mammaer innbiller seg jeg..Man sliter selv med å føle seg utilstrekkelig, selv om ingen sier eller gjør noe for å understreke denne usikkerheten man har..Noen få opplever nok en "mafialignende" ammehjelp/-helsesøster, men tror det er veldig få,...Men disse få blir brukt for alt det er verdt for å forsterke sin egen usikkerhet og det faktum at det er en selv osm sliter med selvfølelse når man ikke kan amme..Det er ikke "resten av verden" som er mot en. Tror alle som ikke ammer, uansett grunn, må prøve og se litt opp, høre etter hva folk faktisk sier og ikke bare anta at "alle sammen" blir sinte og ser ned på en, når man forteller at man ikke ammer..SÅnn er ikke verden nå til dags.Men hormoner og evt egen usikkehet gjør at man stiller seg i forsvar- og angrepsposisjon med en gang man kommer opp i en situasjon man kan bli nødt til å fortelle at man ikke ammer.. Og det var 4 år mellom mine barn, ikke samme helsesøster, jordmor eller ammehjelp noen av gangene.....Og jeg har hørt at andre har sagt alle de jeg har hatt har vært "ammefanatikere";- men der har så absolutt ikke vært min oppfatning..Har følt bare støtte, sympati og oppbacking for at jeg valgte riktig begge gang jeg valgte og avslutte amming..Første gang ble jeg til o gmed ANBEFALT Og slapp litt av med ammeprøving, og heller bruke MER MME:........Av en av de "verste" ammehjelpene på sykehuset vistnok...... .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå