Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 *hehe* Hun la ikke akkurat fingrene imellom. Go Gro!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Har du satt deg ned og lest de nye forskningsresultatene nøye? Det tror jeg du bør gjøre før du uttaler deg. Og Gro var på defensiven. Selvsagt kan hun ikke immøtegå forskning som strider mot alt hun har prediket i ørten år.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 vi må huske på at Gro Nylander selv ikke klarte å amme lengere en ca 6 uker...har hun selv fortalt på tv 2 for en stund siden..!!! han har sikkert ett poeng han som snakket om denne forskningen..men han sier lite om ytre faktorer...som hudkontakt, trygghet osv... han sa heller ikke at det var dårligere å amme enn morsmelkerstatning... selv har jeg fullammet alle mine barn LEEEEENGE:... men syns det må være fantastisk godt for mammaer som ikke har nok melk eller av andre grunner velger å ikke amme barna sine... at det kommer litt forsking som STØTTER disse også=)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Morsmelk er best,ingen protest!!Bitches!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Nå har faktisk Gro Nylander ofte uttalt seg positivt om mødrene som ikke ammer! Mitt ønske er at forskningen, enten resultatene er "for" eller "imot" amming, blir fremstilt på en litt mer edruelig måte. Nå er det krig mellom to fronter - enten ammer man, og er fantastisk og naturlig (og går ikke av veien for å kritisere dem som ikke ammer og mener de ga opp ammingen altfor raskt uten å ha noe grunnlag for å kunne si det) - eller så gir man flaske, og hopper rett i strupen på dem som ammer av ren (og forståelig, med tanke på front#1) bitterhet. Når det er sagt, så er jeg ikke i tvil om at mm er det beste for barnet. Men det betyr ikke at mødre skal ofre alt for ammingen hvis det faktisk ikke går, for mme er bra NOK, og mye bedre enn en fortvilet og utslitt mamma med sultent barn. HI
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Som han sa: Er man forelsket i sin egen teori, er det vanskelig å være vitenskapelig objektiv. Det er nok hardt for mange ammeforkjempere, dvs. de som har forfektet amming som det eneste riktige pga av de fantastiske helsegevinstene det skal gi, å trykke disse forskningsresultatene til sitt bryst (bokstavelig talt : ) Jeg er enig med HI i at man bør forholde seg edruleig til dette i det store og det hele, og avfeier dermed ikke disse resultatene som pisspreik før jeg har satt meg inn i det. Amming versus flaske er det uansett ikke nødvendig å krige om.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Det er da ganske åpenbart at naturen har laget det slik at nyfødte pattedyr skal drikke morsmelk. Kalven har f.eks. veldig godt av råmelk fra kua, likeens lammet av melken fra sauen. Begreper som "forelskelse" har ingen mening her.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Ja, du har helt rett. Naturen har gjort det slik at mor skal kunne gi sitt barn mat. Men så utviklet menneskene seg og ble så smarte at de laget morsmelkerstatning. Hvem er det som sier at ikke dette er bedre enn det naturen i utgangspunktet har skapt. Vi har kommet langt innenfor mange områder. Og måten vi lever på idag tilsier og at amming ikke nødvendigvis lenger er det beste.
Mrs Inked Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 nå vet jeg ikke hva det nøyaktig er snakk om, men syns det er bra hvis hun fronter "begge sider". Altså de som kan amme, og de som ikke kan det. Selv prøvde jeg i 4 mnder, men siden jeg har hatt brystreduksjon så fikk jeg det ikke til. Men jeg gjorde det for kosens skyld, fordi jeg syns den nærheten er viktig=)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 "Liten, om ingen helsegevinst" var ordene han brukte. Dette betyr ikke nødvendigvis at det har mindre helsegevinst enn mme. Hvis dtudien stemmer, kan vi konkludere med at mm og mme har nøyaktig lik helsegevinst. Og når det gjelder kos, nærhet og dens psykologiske effekt, så finnes det flere måter å gi kos og nærhet på.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 å tro at morsmelkertstatning er bedre er det vel ikke snakk om.... men at morsmelkerstatning rent fysisk ikke er dårligere.en brystmelk kan sikkert stemme det... men det er mye annet som amming gir både mor og barn er det ikke å komme bort ifra f.eks.. kvinner som ammer har større sansynlighet for å slippe å få brystkreft... en av mange eksempel.. jeg syns det er trist at dette er en maktkamp mellom to måter å gi barna mat på...for det er jo det det er snakk om.. hva som er best mat... når man likevel senere sitter på cafe og gir boller og brus...uten å diskutere i mente er litt underlig spør du meg...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Ja, det var jo nettopp dette forskeren konkluderte med.. at andre ting enn hvorvidt man får morsmelk eller ikke som baby har like mye eller mere å si for utviklingen av sykdommer osv. Da mente han så vidt jeg husker forhold både i mors mage og alt annet i barne- og voksen-årene. Jeg tviler ikke på at morsmelk er bra (med forbehold om evt. miljøgifter i melka da...), men ønsker velkommen en mere nyansert diskusjon ang. amming, samt at de reelle forhold bør og kan få lov til å komme frem! HVOR mye større sannsynlighet er det f.eks. at mme gjør en overvektige senere i livet i forhold til andre ting man blir eksponert for i oppveksen, samt gener osv osv..?? Hva blir da til syvende og sist de viktigste faktorene? Interessant er det uansett
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Synes det er en merkelig konklusjon at vi har blitt for moderne for morsmelk siden vi har greid å finne opp morsmelkerstatning... Kalvene har da også tilgang til "kalvegodt" (et melkepulver), men likevel understrekes effekten av råmelk fra kua.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Denne innspillet vil jeg nok bli halshugget for, siden det er blottet for vitenskap. But here goes. Jeg har ammet mine barn. Likevel har jeg, når "amming er det mest fantastiske og helsebringende!!!!!!!!!!!" utsagnene har dukket opp, fått en dårlig magefølelse. En intuisjon på at dette ikke stemmer. Jeg har sittet der med ungens munn på brystvorta, og følt at det ikke stemmer. Altså, det er fint at de ammer, men helsegevinsten er overdrevet. Denne forskningsrapporten har kanskje noe for seg, hvem vet. Gro Nylander referer til WHOs rapporter. Men alle vet at organer av den størrelsen legger vekt på en viss type rapporter grunnet det ansvaret de har. F.eks: At amming bør gjennomføres så lenge som mulig i uland, har jo årsaker de fleste kan forstå.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 Det som er interessant er at for 1 eller 2 generasjoner siden ble mødrene anbefalt å ikke amme, for ikke å få stygge, lange pupper. Det har gått bra med barna deres. Kan vi ikke bare slappe av litt med dette? Jeg vet om mødre som har prøvd og prøvd og følt seg som de dårligste mødre i verden fordi de ikke klarte å amme. Jeg tror ikke det finnes særlig mange i dag som velger å ikke amme, uten at de har prøvd. Eller av "latskap", hvis dere skjønner. Som jeg skjønner at Nylander også sier - de som gir flaske har prøvd å amme, og morsmelkerstatningen er nå så bra at vi ikke trenger å bekymre oss så mye for dette.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 Det er vel ingen som er uenige i det du sier, men skal det da utvikles til at man kanskje ikke gidder å amme fordi man ikke helt vet hvilke gevinster det gir? Jeg syns det blir feil at man da skal bare tenke sånn at "jaja, jeg veit ikke om jeg gidder å amme når jeg får kjøpt morsmelkerstatning på butikken". Om man prøver og ikke får det til er det jo greit, men jeg synes man skal gå med holdningen om at man vil amme, men hvis man ikke får det til er det greit. Jeg har ikke ammet mine. Virker som om Nestle begynner å få makt over Norge og nå, og ikke bare u-land. Snart får vel vi og høre at mme er det beste for barnet, og at man ikke skal gi morsmelk for det er ikke best. Slik de får høre i u-land.
prekæs Skrevet 5. januar 2010 #19 Skrevet 5. januar 2010 Det er jo bare tull. Mødre har alltid blitt anbefalt å amme, selv for to eller en generasjon siden. Det er egentlig helt utrolig hvor mange "sannheter" man kan sitte å dikte opp. Jeg har en sønn på over tjue, og vet godt at ammeveilednig og anbefalinger var det mer enn nok av den gangen også. Min mor ammet alle sine under anbefaling fra helsepersonell. Hun er over 60.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #20 Skrevet 5. januar 2010 Jo, men kjære deg 21.55: Det enkleste er jo å amme, for de som kan. Flaske krever normalt mer energi, det kan jeg love deg. ergo blir argumentet ditt noe tynt.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #21 Skrevet 5. januar 2010 Men det vet ikke de fleste som aldri har hatt barn og som er gravide. De ser på amming som noe stress og grøss og gru. Det er jo når man har opplevd begge delene at man kan si at amming er lettest. Alt går jo, og rutinen med koking måling og slikt kommer man seg jo raskt inn i, da er det kanskje ikke like lett å se at det faktisk er lettere å ha ferdig varmet mat i puppen. I tillegg møter man jo fordommer om at amming er "ekkelt". (og det gjelder faktisk ikke bare fra 1 år som noen tror, jeg har møtt flere som mener amming av nyfødte også er ekkelt).
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #22 Skrevet 5. januar 2010 Å hva så om man ikke gidder å amme? Det må få være opp til en selv. Selv fullammet jeg i 4 mnd, og var overlykkelig når jeg kunne begynne med fast føde. Hadde ingen problemer med ammingen og hadde nok melk, men gud for et styr alikevel!! Man er konstant redd for brystbetennelse, få for lite melk og pappan fikk aldri gi barnet mat de første mnd. Her tok ikke ungen flaske, så all pumpa melka gikk til spille. Turte ikke gi mme, av redsel for å få for lite melk..... Når nestemann kommer blir det ingen amming er i gården, for jeg GIDDER rett og slett ikke! Må få legge til at småen her var mer eller mindre sammenhengene syk fra han var 6 mnd til 2,5 år (virus), selv om han ble ammet til han var 1 år!
Gjest Skrevet 5. januar 2010 #23 Skrevet 5. januar 2010 Helsegevinst eller ikke, noen ting kan ikke forskerene ta fra ammingen: - Det er gratis, mme er ganske dyrt - Det er praktisk, mme må kokes, blandes, flasker må steriliseres, avkjøles til rett temperatur osv. - Det er lettest tilgjengelig Flaskene man gir mme fra avgir jo også miljøgifter og gudvethva. Følte bare at noen måtte forsvare ammingen her...;P
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #24 Skrevet 5. januar 2010 Jeg tror egentlig ikke det ene er verre eller bedre enn det andre. I tråd med denne rapporten.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #25 Skrevet 5. januar 2010 Så du gidder ikke å prøve engang, for alt du vet kan det gå som smurt. Du har altså basert på èn erfaring at du ikke gidder å amme uten at du vet hvordan det blir neste gang. Hadde du prøvd i 3 uker, og så ikke giddet mere ville det vært noe helt annet. For alt du vet flommer melka over og barnet tar tak med en gang, men du har allerede bestemt deg for å ikke amme. Da får det ikke hjelpe at melkesprengen er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå