Lille bolle nr 2 Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Jeg er i uke 33 og har etter en to ukers forkjølelse blitt veldig tett i nesa. Har brukt otrivin nesespray (selv om jeg vet at man ikke skal gjøre det...) og nå er jeg så tett at jeg må bruke sprayen hele tiden, Har prøvd saltvannsspray men det ser ikke ut til å fungere. Legen sa at jeg bare må slutte å ta nesespray og heller bare tåle å være tett. Men da får jeg hverken til å sove eller spise.. Noen som har noen råd om hva jeg skal gjøre?
pjokkemamma*07+10* Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 jeg har samme problem, har vært pottetett i bihulene i tre uker nå. jeg har brukt opp de 10 dagene med otrivin, men nå syns ikke jeg at det hjalp noe uansett. jeg kjøpte saltvannsspray med mentol og eukalyptus idag på apoteket, den var ganske ok(miwana mentol), ellers er jeg enig i at saltvannsspray ikke er noe hjelp. det jeg har gjort de siste dagene som har vært veldig bra, er å skylle med sånn nesehorn. jeg var hos legen idag, og hun sa det samme, at det er ikke så mye å gjøre, men å skylle med nesehorn, og ta dampbad(fylle opp kjele med kokende vann, litt salt, og litt kamferatum eller mentolatum eller dråper av kamfer/mentol - legge håndkle over hodet og puste inn dampen. Nesehornet er genialt, det du gjør da er å ha lunkent vann i hornet, og ha litt salt i. Så renner man det inn i hvert nesebor. Det gjelder å være tålmodig. Jeg er så tett at det ikke renner gjennom til det andre neseboret, sånn som det skal, men det står at hvis man er så tett så er det bare å fylle vannet inn i annenhvert nesebor og holde på en stund til det begynner å løsne. Jeg er sjokkert over effekten. Det har kommet ut så sinnsvakt mye tjukt snørr. (Æsj, tenk at man har sånt inni huet...) Så det hjelper virkelig, gjør det nå 3-4 ganger om dagen for å prøve å løsne opp. Har hatt hovne bihuler også, men hevelsen går ned når jeg skyller.
Mille75 Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Hei :-) På besøk fra 1. trimester og har samme problem. Var på apoteket og spurte om det var noe jeg kunne bruke. Fikk da til svar at Zymelin kan trygt brukes under graviditet. Og skal si det letta med en gang. Funka ikke med nesehorn eller saltvann her :-( PS: Lykke til med fødsler :-)
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Du her helt silkkert en mannlig lege som ikke aner hva det vil si å være tett i nesen i 9 mnd med stadig mindre lungekapasitet. Orivin skader ikke babyen, men kan gjøre skade på slimhinnene på sikt. Jeg er nå 37 uker på vei og brukt Otrivin med menthol siden uke 10. Dette gjorde jeg i mine to andre svangerskap også. Første gangen kjøpte jeg egen spray som jeg la i sykehusvesken. Måtte jo ha det på sykehuset tenkte jeg, men neida. Da vesla var kommet ut gikk hevelsen i nesa ned (for det er bare hormonelt og ikke alle som blir like tette) og porblemet var borte helt til jeg var ca 10 uker på vei igjen. Saltvann funket ikke for meg. Dette handler ikke om vanelig tett nese, men om at slimhinnene i hele kroppen øker i takt med hormonene. Legene jeg har vær i kontakt med ser ikke noen problemer med nesesprav. Spray og pust og lykke til!!!
Gjest Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 signerer Marnarmamma sitt innlegge her!! Hurra for otrivin, hadde ikke klart meg uten!!
m-mamma Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Ser andre også skriver det...Zymelin kan du bruke. Jeg har nok brukt den mer enn 10 dager ved forkjølelse, men ettersom jeg lett får tette bihuler tenkte jeg at noen dager ekstra var bedre enn å ende opp med antibiotika. Lungekapasiteten er jo betydelig dårligere så bare litt tett nese er utrolig ubehagelig.
♥♀-♂-♀-♂-♀-♂♥ Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Jeg har hatt kronisk bihulebetennelse og tett nese fra 1 mnd av svangerskapet, og har brukt Rhinox hele veien. Mange ganger om dagen. Har vært plaget med tett nese stort sett alle svangerskapene, og det eneste som har hjulpet er Rhinox! Har prøvd ALT annet. Nå går jeg på nok en penicillinkur, samt Nasonex. Nasonexen har hjulpet meg til å begrense Rhinoxbruken til 1 gang i døgnet (før jeg legger meg)...enn så lenge. Så er det inn til øre-nese-hals-spesialist om noen uker. Men det som er tingen er at alt dette er vekk dagen etter fødselen. Gleder meg sååå til litt søvn igjen. Uten å våkne x antall ganger med knusktørr nese, hals og munn. Ja ja lykke til alle andre. Tett nese er noe dritt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå