Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp flyttet inn i vårt nye hus, vårt hjem som familie:) Dvs, jeg, sambo og felles datter bor her, pluss stesønn annenhver helg...

Jeg har en venninne som er veldig kreativ og flink til å lage forskjellige ting, så i innflyttingsgave med henne fikk vi et flott hjemmelaget dørskilt, der det står "Her bor xxx(sambo), xxx(meg) og xxx(felles datter)" -men ingenting om stesønn...

Han har jo sitt eget rom her og sånt, men jeg må jo si at jeg føler liksom ikke selv at det er rett å si at han bor her, om dere skjønner... Samtidig er jeg redd for hvordan andre (og da kanskje spes svigerfamilie) vil reagere om ikke navnet hans er på skiltet.

På postkassen har han naturlig nok ikke navnet sitt, da posten hans selvsagt kommer til moren, der han jo faktisk bor...

Føler at det er helt naturlig at det ikke står på postkassen ja, men også som sagt at navnet ikke står på dørskiltet...

Hva sier dere? Har dere med stebarns navn (nå tenker jeg de som har stebarn hos seg annenhver helg mest da... 50/50 blir jo litt annet igjen) på dørskiltet?

PS: Det var ikke sånn at venninnen min bevisst utelot navnet hans, men hun tenkte liksom rett og slett ikke på det da, i og med at han ikke bor her fast...

Og så kan jeg jo legge til at han også er så gammel (snart 14) at det ikke er lenge igjen før vi sikkert nesten ikke ser han lenger. Tenker da på at han blir mer opptatt av venner, damer, festing, flytter på hybel osv osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle er på dørskiltet. Synes det er bonusbarna sitt hjem like mye som mine særkullbarns sitt hjem - selv om mine er her mye mer enn bonusbarna :)

Skrevet

Jeg synes bonusbarnet sitt navn skal stå på dørskiltet. Det skal jo være hans hjem også.

Jeg hadde blitt skuffet hvis min datters navn ikke sto på dørskiltet til hennes far og hans fru.

Gjest lsitas
Skrevet

Min filosofi har alltid vært at skal man på død og liv ha dørskilt, og en rekke navn på postkassa, så setter man alle sine navn på! Fordi om det på mange måter kan være unaturlig, så er det veldig ekskluderende å ikke ha navnene på, litt demosntrativt liksom.

Men nå er jo dilemma at dere har fått dette dørskiltet i gave. Venninna di har jo lagt ned både tid, arbeid og omtanke i dette, det kan jo være litt frekt å ikke sette det opp. Litt vrien den der! Vel det er alt jeg kan si, blir litt feil samme hvordan du gjør det.

Skrevet

Hvis det er mulig, kan du jo be henne om å sette på det siste navnet også ;-)

Skrevet

Jeg synes at alle må stå på dørskiltet. Selv har jeg valgt å kutte ut dørskilt nettopp for å unngå denne problematikken. Har hengt opp et "velkommen"-skilt isteden (ikke det at jeg skal framstå som noen overlykkelig kjernefamilie, men skiltet var veldig fint så derfor hang vi det opp:-)). Venninnen din må forstå dette synes nå jeg. Når det gjelder postkassa er det naturlig at navnet står hos mor siden der har han folkeregistrert adresse.

Skrevet

Her har vi bare etternavnet på postkassa siden det hender poden får postkort o.l. til oss. Synes det er ok at pakker og kort kommer hjem til oss og ikke til hans mor...

Dørskilt har vi ikke, men hadde vi hatt det hadde nok alle stått der ja.

Skrevet

Har fått ordnet det så hun skriver på navnet hans nå, for jeg vil jo gjerne henge opp dette skiltet, uten å fornærme hverken den ene eller den andre...

Så får folk mene hva de vil om å ha dørskilt hengendes;p Jeg synes det er koselig...

Når det gjelder postkassen mener jeg fortsatt at han ikke trenger å ha navnet sitt der, rett og slett fordi han aldri får noe post her... Som sagt er han her maks annenvher helg (har i det siste begynt å heller ville henge med kompiser i helgene hjemme der han bor, fremfor å komme hit på "besøk") og da er det begrenset hvor mye post som evt ville kommet hit til han... Jeg står heller ikke registrert på noen annen postkasse enn her ved mitt hjem/hus, selv om det hender at jeg får et og annet kort i postkassen hjemme hos min mor... Da vi skrev på navnet til datteren vår på postkassen, fikk vi brev fra posten om at vi måtte melde adresseendring på alle navn som stod på postkassen, noe vi selvsagt ikke kan gjøre for stesønn...

Ser noen bruker bare etternavn for å unngå denne situasjonen, men for oss blir ikke det noe lettere, da jeg har mitt etternavn, sambo og datter han sambos etternavn, og stesønn kun har sin mors etternavn, så blir jo det samme saken egentlig...;p

Men navn på dørskilt har han fått da:) -dvs, det kommer tilbake etter endringen snart...:)

Skrevet

Jeg synes det er synd at man skal lage en stor greie av slike ting som dørskilt. Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for en tid tilbake og det endte opp med at skiltet ikke ble hengt opp (rådførte meg her inne)....

MEN; jeg tror ikke dattera til mannen min hadde reagert om vi hadde hengt det opp uten hennes navn på. Hun er her maks 1-2 ganger pr. mnd og sier selv at hun er på besøk. Vi har aldri gjort noen stor greie av dette, det er noe hun sier selv. Men jeg er helt sikker på at hun føler seg velkommen, hun ønsket blant annet å tilbringe stort sett hele sommeren her, både jul og nyttår og oppfører seg som hjemme når hun er her (noe hun selvsagt skal og bør gjøre). For henne er det vel bare naturlig at hun er på besøk når hun er her innimellom, mens hun bor hos moren sin.

Skrevet

Så greit at det ordner seg:)

Ang jeg og postkassa vår - vi bor på landet, og postbudet kjenner vi, så da er det jo enklere. Jeg heter ikke det samme som min mann heller, så vi er nok i en særstilling kanskje,..

• 4 uker senere...
Skrevet

Her står det: velkommen til familien XXXXXXXXXXXXX.

Både de som bor her fast og hans barn har det samme etternavnet!

Skrevet

Gjør det DU føler for å gjøre du :-)

Hvis du vil ha med navnet...ok.... hvis du synes det blir rart (ettersom det ikke er barnets faste adresse) så er det helt greit det oxo :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

jeg blir oppriktig lei meg når slike ting blir nevnt inne på disse forumsidene.

Om det faller deg naturlig eller ikke å ha hans navn der, så er det en gutt som skal føle seg velkommen i sin egen familie. Så klart skal hans navn være inkludert på postkassen og på dørskiltet!

Kanskje flere av de her inne ser på det som en filleting, men et skilsmissebarn ser kanskje annerledes på disse småtingene.

Skrevet

Må bare si at når yngste til mannen min lagde dørskilt på skolen i gave til pappa sin bursdag hadde hun skrevet pappa og mitt navn + navnet til det eldste barnet vårt. Hun hadde ikke ført opp seg selv eller broren der så hun tenkte tydeligvis ikke sånn på det at hun skulle stå på skiltet. Jeg er sikker på at det er holdningen i hjemmet som er viktig, ikke hvem som står på skiltet. Med mindre særkullsbarna er opptatt av det da så klart. Vi har også kun velkommen på døra nå, men hadde ikke sett det som et problem om vi fikk et nytt skilt med bare nyfamilien sine navn og ikke særkullsbarna. Jeg tror stort sett det er de voksne som problematiserer.

• 4 uker senere...
Skrevet

Til Superglad: Jeg skjønner veldig godt hva du mener, samtidig så ser jeg ikke helt poenget med disse forum-sidene hvor vi skal få lufte våre tanker rundt ulike emner (i dette tilfellet mine, dine og våre barn) viss vi ikke skal få gjøre akkurat det...

Og, som du kanskje har lest i senere svar så har han fått sitt navn på dørskiltet. Når det gjelder postkassen kan vi nesten ikke gjøre noe, i og med at vi får melding fra posten om å melde adresse-endring for alle navn som står oppført på postkassen. Vi kan nesten ikke melde adresse-endring for han, tross alt... En annen ting som jeg kanskje ikke fikk frem i HI er at gutten oppfører seg som om han føler seg hjemme her, men han sier selv at han er på besøk. Jeg tror ikke dette her med å ha et hjem hos mor og et hjem hos far er likt for alle skilsmissebarn heller... Noen er hjemme hos den ene, og på besøk hos den andre, fordi det er sånn de føler det selv!! Jeg er selv skilsmissebarn som bodde hos mamma og var på besøk hos pappa annenhver helg. For meg var det naturlig at på hybelen til pappa var det han som bodde og jeg var på besøk der, og at hjemmet mitt var hos mamma...

Uansett, det jeg vil frem til er at til syvende og sist er det ikke meg det ville blitt tatt hensyn til, men gutten, jeg ville bare lufte tankene mine litt her inne, hvor jeg trodde at jeg ikke kom til å såre noen personlig...

• 3 måneder senere...
Skrevet

På vår dørskilt står det: Her bor xxxx og xxxx og alle våre barn - ingen nevnt-ingen glemt.

Mange har smilt litt for seg selv da de ringer på hos oss men dette var vår måte å løse det på :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...