Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 http://www.adressa.no/forbruker/helse/article1427932.ece Siterer fra artikkel: Hun forklarer at å arbeide utenfor hjemmet er helsebringende i seg selv, ved at man opplever større mestring, lærer mer, får høyere selvtillit og bedre selvfølelse. I tillegg får man et større kontaktnett og struktur i hverdagen. – Har man en jobb, er man mer enn bare kona til noen. Dette har med identitet å gjøre. Det er bra med flere roller. Skulle du svikte på det ene området kan du kompensere med noe annet. Det er faktisk en helsevelsignelse for kvinner i dobbeltrollen mor/kone og ansatt, sier Rostad. Glad jeg er i givende jobb gitt :-D
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Hehe! Oldemor var hjemmeværende og hun ble 100år. Mormor var også hjemmeværende og nå er hun snart 90. Så den tar jeg med en aldri så liten klype salt;)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Da lurer jeg på hvor gamle mine bestemødre hadde blitt, om de jobbet ute. Begge ble over 90 år...... Og ene døde av kreft med spredning til hjerne og indre organ......
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 jeg er hjemmemamma for mine 4 barn.... jeg opplever STOR glede av å være sammen med de, jeg har en strukturt hverdag... jeg har HØY selvtillitt... jeg ett stort nettverk ... hm.... er utdannet førskolelærer..så alternativet til å være sammen med mine fire barn er å ha ansvar for andre sine barn i barnehage..(hvorfor skulle jeg finne det mere givende enn å være sammen med egne barn?) jeg kjenner at jeg er en MAMMA, jeg har FØRSKOLELÆRERUTDANNING..og er derfor pedagog.... vidre er jeg utdannet GRAFISK DESIGNER, men velger altså å ikke utøve dette yrke.... min hverdag består av åpen bhg,... turdager, ... malestund, sangstund, lesestund, matstund osv.. vi er på tur i frognerparken, museeum, skog, sjø og svømmebasseng.. vi har en fast timeplan, og følger årets gang..som jul, haloween farsdag, morsdag.. vår, påske og sommer.. jeg føler mitt liv er givende... skjønner at Rostad sikkert har basert sin uttalelse på stattistikk...og har sikkert grunnlag for sine meninger... men ingen vet hvor lenge man lever... og jeg er av den oppfatning at ALLE bør velge sitt levesett ut fra sine verdier=) slik at vi får mest mulig av det ene livet vi har.... GLAD JEG TRIVES MED MIN HVERDAG GITT;-D
Gjest Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Jeg tenker at folk som er fornøyd med livet og tar vare på helsa er de som lever lengst
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Det er fordi vi hjemmemødre bare drikker øl, røyker og onanerer!!
solei Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Som hjemmeværende i ulønnet foredreperm, så er jeg sprekere og freshere enn noen gang. Føler jeg er på topp og har god tid til det meste. Kan stille opp for barna mine alltid. De kan være med på mye mer enn tidligere. Vi er MYE mer ute og leker. Jeg går ikke rundt med dårlig samvittighet. Men jeg tror det er slik fordi jeg er det for en periode. Og jeg ser den store forskjellen tydelig. Men jeg tror at å være hjemmeværende når barna blir større vil bli litt kjedelig. Når alle er på skole kan en like gjerne være på jobb. Men jeg ser på dette som en investering. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg merker mye mer harmoni og tilfredshet på barna mine.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Feil. Mødre som jobber NATTSKIFT DØR TIDLIGST!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 kVINNFOLK SOM FÅR ATTPÅKLATTER LEVER LENGST.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 Glad jeg er en hardtarbeidende eldre fødende! http://www.netbaby.net/show.asp?ID=477
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Folk som krangler mye, lever kortere.
NormaJean Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Det jeg reagerte mest ved i den artikkelen er sitatet:" Har man en jobb, er man mer enn bare kona til noen. Dette har med identitet å gjøre"....... Det er en grov nedvurdering av hjemmeværende mødre i mine øyne. Min mor var hjemmeværende, men hun var også en aktiv lokalpolitiker, støtte i lokalsamfunnet og en kjempe ressurs for naboene. Hun hadde definitvt mer enn 1 rolle som "kun" noens kone.
NormaJean Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 og anonym 18:27, hvis du har rett så kommer jeg til å dø yngre enn min mor, jeg jobber som nattsykepleier, hehehe......
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 NormaJean, det var en undetrykkende uttalelse ja. Men hva mer kan man forvente av et samfunn som tvinger oss kvinner ut i jobb, ved å lage barnehageplasser til barna våre fra de er mindre enn 1 år gamle? Norge begynner å bli mer og mer kommunistisk. Staten bestemmer og oppdrar våre barn. Det kommer snikende, og mange ser det ikke. Veldig trist.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 18.37 he he he..til ettertanke her inne=) fabelaktig komentar...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 19.29... som om jeg skulle sagt det selv=) derfor velger jeg noe annet for mine barn...de er ikke i barnehage i det hele tatt=)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 Mer og mer kommunistisk? Det var litt av en uttalelse. Det minner meg om hun som mente det var mikrochipper i svineinfluensavaksinen som staten skulle bruke til å hjernevaske befolkningen. I andre land er mødrene ute i jobb etter 1-2 mnder. Det er så og si ingen andre mødre i verden som har like lang permisjon som oss i Norge. Alle mødre i alle andre land er ikke hjemme med sine egne barn. Det jeg forsåvidt bekymrer meg litt for, er at noen av de som jobber i barnehagen til barnet mitt er kristne. Men mannen min gikk i barnehage i frikirken, og er nå utmeldt av statskirken, så det går vel greit likevel. Og med det mener jeg at barnet vårt vil klare å velge selv om hun vil tro eller ikke, og ikke bare tro det de andre tror.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #19 Skrevet 5. januar 2010 For meg virker dette som samfunnsvitenskap på sitt verste; man finner en statisk sammenheng (i dette tilfelle mellom yrkesdetakelse og levealder) og vips så konkluderer man med at dette er årsak-virkning. Noe det i dette tilfelle sannsynligvis i dette ikke er, det er grunn til å tro at det er andre faktorer enn rein identitetsfølelse som forlenger levealderen, sosioøkonomiske forhold f.eks. Det er velkjent at folk med god utdannelse og økonomi lever lenger enn dem med lav. mvh naturviter
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #20 Skrevet 5. januar 2010 Tenk litt da. De viktigste årene av våre barns liv er overlatt til fremmede barnepassere i hus (les:Barnehager) der vi foreldre ikke er for å trøste når barna våre slår seg, trenger trøst og et fang å sitte i. Det er mange andre barn som sloss om oppmerksomheten. Og der plasseres barna fra tidlig morgen til langt på ettermiddagen. Så skal de hjem, middagen skal på bordet, før de små må i seng fordi vi er slitne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå