Kristine_bolla Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Sist fikk jeg ei stor jente på over 4kg og nesten 38 i hodeomk. Revnet masse innvendig og der gikk det såklart betennelse (mareritt). De sier at denne jenta veier 3400g-3600g, (men det sa de også sist gang). Er livredd for utdrivningsfasen og kommer sikkert til å "knipe" igjen til ungen formelig sparker seg vei ut selv.. Noen med lignende historier som kan hjelpe mot panikken?? Et godt råd, el en andregangs fødsel som var motsatt opplevelse av første gangen??
lykkeligmor til to<3 Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Uffda!! Det hørtes ikke noe godt ut i det hele tatt, skjønner godt at du er engstelig for neste fødsel. Jeg kan trøste deg med at de påstår at ingen fødsler er like, så din neste kan bli en mye bedre opplevelse:O) Nå har jeg bare født en gang og venter nr 2 selv, men den første fødselen var iallfall en fin opplevelse for meg. Masse lykke til!! klem
Bromelia Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Har det litt på samme måte. Gruer meg som bare det til utrivingsfasen. Snakket med jordmor i dag. Hun skerv på øverst på helsekortet at jeg var kandidat for pudentalbedøvelse (eller hva det nå heter), og strøk over med gul tusj så det skulle synes skikkelig godt... Så hvis jeg får en jordmor som ikke kan sette den, så får de værsågod å finne en til meg som kan det... Er utrivningsfasen som er den store bøygen for meg, jeg slutta å presse sist, fordi det var så vondt... åpningen er ingen ting imot utrivningen...
vann123 Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 hvis du har anledning så kan jeg anbefale å føde i vann - jeg fødte en stor gutt sist, 4340 gram, normal hodeomkrets da, jeg husker ikke hva den er i farten, men ikke spesielt stort hodet, og fikk bare et skrubbsår. hadde også en veldig flink jordmor som styrte veldig når jeg skulle presse og når jeg skulle puste gjennom pressrien sånn at han fikk stå og tøye. vannet skal hjelpe med å tøye vevet sier de, og det tror jeg på! ulempen er at da kan du ikke ha noe annet smertestillende, tror ikke det kan kombineres med pudendalblokade eller petidin eller epidural eller noe, og det er litt sent å ombestemme seg når man først er i gang med å trykke ut... ellers er jeg helt enig i at utdriving er den vonde delen, åpningen er piece of cake mot pressingen... det var den eneste delen av fødselen der jeg tenkte at jeg angret på hele prosjektet, og for min del kunne de bare dytte ham inn igjen, og la ham bli der. heldigvis varer det ikke så lenge, har to, og det har tatt ca 30 min med begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå