Gå til innhold

Rutiner...


Romeren

Anbefalte innlegg

Her i huset har vi nesten ingen. Han sovner når vi legger oss, gjerne et sted mellom klokka 24.00 og 01.00. I natt sov han faktisk i senga si (med smokk), for første gang, men vi tenker at vi gjerne fortsetter samsovinga enda en stund om det er det som funker best for han/oss. Og i dag lå vi begge i senga til rundt 13.00. (Mmm.. deilig :))

 

Jeg er førstegangs, og har bare hørt at man ikke trenger å begynne med rutiner før de er rundt 3 måneder gamle...? Lurer likevel litt på om vi legger til han vaner nå som blir vanskelig for oss å kvitte oss med senere... (Og så lurer jeg på om det er dumt at vi sover så lenge om dagen??)

 

Hvordan gjør dere det, og hva tenker dere om dette med rutiner og slikt?

 

Gutten min er født 21. november, og er derfor litt over 6 uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi nettopp begynt med rutiner for minste, Er vel 4 dagen nå tenker jeg.

 

Det jeg gjør er:

Ca kl 18:00 går vi på badet, kler henne naken og lar henne ligge litt på magen...så "snakker" vi litt og koser før pysjen kommer på...har hun magevondt så vanker det litt babymassasje også.

Om vi skal bade så går vi på badet litt tidligere.

Ca kl 18:30 er det pupp på sengekanten og så rett i seng :-) Da er hun stuptrøtt

Ligger å sutrer litt etter smokken men har blitt mindre av det for hver kveld :-)

Vi står opp 07:00 sammen med storesøster og mannen min.

 

Når hun er i seng så er det storesøster sin tur, da har pappan tatt på henne pysjen mens jeg ammer minste. Så når jeg er ferdig med henne så leser jeg og storesøster bok på sengen :-)

 

Har alltid hatt gode rutiner tidlig, også med førstemann. Hun er et skikkelig vanedyr :-)

 

Jeg gir særdeles liten service på natten ;-) Kun mat, ingen snakking osv osv. Skifter bleie dersom den er veldig tung eller når hun har bæsjet. og da i mørket.

 

Du kan nok vente noen uker til, ikkeno hastverk. Vi startet som sagt for 4 dager siden og hun er nå 2 mnd gammel (+2 dager hehe)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omtrent der hvor Romeren har født er: Ingen rutiner, bortsett fra sene kvelder til pappans store fortvilelse! Han legger seg med lillegutt ved siden av seg, men når pappa sovner, blir lillegutt grinete. Han er supervåken, og prøver å overgå sin B-menneskemor. Jeg kan være ordentlig trøtt, men klokka blir fort både 1 og 2... I dag sov vi til kl. 11, like greit, siden vi ikke kan gå ut.

 

Tenker som Samsyn, å starte snart. Han er 8 uker, men har ikke helt fått inn rytmen selv, og er ikke noe vanedyr heller så... Og han er også førstemann. Må si jeg er imponert over at dere får det til, Samsyn!

 

Flere der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp startet med å prøve å ha leggerutiner (i går!) Vesla vår er 12 uker nå, men ble født 5 uker for tidlig, så er nok 7-8 uker utviklingsmessig sett.

 

Vi prøvde også på et tidligere stadie med leggerutiner, men fant ut at det var altfor tidlig. Hun sov og var våken når hun ville! Og så har hun typisk hatt perioder hvor hun er kjempevåken mellom kl 21 og ca 03 (hurra!), og da har kun oppmerksomhet, bæring o.l. nyttet, ellers ble det bare klaging....

 

Hun har også hatt en periode hvor hun nektet å sove i sin egen seng, ville bare sove ved siden av noen, så nå må vi også prøve å venne henne til å sove i egen seng.

 

I går sov hun godt i senga si fra 21 til ca 23, men så ble det bare klaging. Da gikk jeg å la meg, og ammet henne. Hun roet seg og klarte ca 1 time i egen seng før jeg måtte gi opp og legge henne sammen med meg igjen og der ble hun resten av natta! Så blir spennende å se hvordan det går i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så flotte rutiner dere har fått da, Samsyn! Hvordan går det nå? ( ser det er en stund siden du skrev innlegget)

 

Jenta mi er 10 uker, og har en drøy uke holdt på å innføre rutiner. Skulle gjerne hatt det sånn som deg! Synes det er vanskelig å få lagt begge barna ( har en gutt på 4 år) uten at det blir tull, men det største problemet er vel at jenta mi skriker så mye. Hun er kvitt kolikken hun hadde i jula, og er en blid jente på dagtid, men hun er ikke helt med på denne nye leggerutinen.

Fant ut at hun var vanvittig overtrøtt. Hun våknet etter siste lur på dagen i 17 tiden, og sov ofte ingenting fram til vi liksom skulle prøve å legge henne i 23 tiden. Da skrek hun i minimum en time hver kveld. Så nå legger vi henne 2-3 timer etter siste dagsøvn, steller, ammer i mørkt rom og legger henne der hun skal sove for natten. Da skriker hun som en gal, første kvelden i halvannen time, sovnet i 40 min, og skrek en time til.

Jeg er der for henne hele tiden, stryker, ammer, bysser, synger. Det eneste jeg er bestemt på er at hun ikke får lov til å stå opp igjen.

Har holdt på i 10 dager, og det går opp og ned. I dag sovnet hun etter 40 minutter, og er storfornøyd!

Har du ( eller noen andre) noen tips til meg?

Storebroren sliter jo også med å sovne i rommet ved siden av pga. skrikingen, men kan jo ikke legge han først, da blir hun ihvertfall overtrøtt. Og han kan ikke vente til hun har sovnet, for jeg aner jo ikke hvor lang tid det vil ta.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine rutiner Samsyn. Vi har også kommet godt i gang med det. Omtrent samme som deg, bare et par timer forskjøvet dvs legger oss litt senere og står opp litt senere:)

Du som har barn fra før - når kutttet du ut nattmåltidet? Leser boka til anna wahlgren og hun skriver at man glatt kan gjøre det når de har blitt litt over 2 mndr hvis de spiser godt på dagen da.

Syntes det hørtes litt vel tidlig ut jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det 4 uker siden jeg skrev det første innlegget, og nå legger lillegutt seg i 21-tida hver kveld. Dette har vi drevet med ei uke, med lite tilbakefall. (Han sovner mellom klokka 21 og 22 som regel. Unntaket må være i går, da han sovnet klokka 22.30, men ingen regler uten unntak, tenker jeg.) Tror han har hatt/har et par økedøgn for tida, for nå våknere han oftere enn før, da sov han 6 timer i strekk fra leggetid til første våkning. Så har han intervaller på 3 timer.

 

Så rutinen kom på plass! Men vi har en veldig rolig gutt, da, som liker å sove... Og det kan endre seg fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

her startet vi så smått med rutiner fra han var 2mnd.

men mye var for at vi fulgte hans rytme!

 

men det vi gjorde da var å starte med kveldstell alt fra 19.00 til 20.30.

kommer helt an på når han spiser!

enten etter stellet, eller rett før, får han mat. Da spiser han enten på soverommet i dempet belysning, eller i stua hvor det er rolig. altså ikke forran tv`en. da blir han så forstyrret og spiser så dårlig!

etter dette er det rett i seng. han sover i sin egen seng med sutt og kosefille, og rommet er helt mørkt!

han griner ofte litt, men gir seg alltid veldig fort. virker som han har skjønt det liksom.

det er ikke alltid han er så trøtt, men da ligger han bare våken og koser seg i senga.

han sover stort sett fra 21.00/21.30 til 06.30/08.00 varierer litt.

jeg syns det er veldig deilig å ha litt "fri" på kvelden, så er veldig glad for at han sovner tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen jenter :-)

 

Her er det fortsatt gode rutiner :-)

Vesla legger seg alt mellom 18 og 19, og blir da værende i sengen sin til morgenen. Men hun krever fortsatt ganske mye mat om natta....

 

I går ammet jeg kl 20 - 00 - 03 og 06, synes det er litt veeel mye hehe

Men hun er flink til å sovne igjen av seg selv i sin egen seng, og så lenge sengen hennes er rett ved siden av vår så er det jo ikke så stort problem :-)

 

Men i dag har jeg klart å forskyve dagammingen litt, så nå skal hun ha mat i 18 tiden, så pysj og så rett i seng :-) Blir spennende å se om det funker litt bedre. Hun har tidligere spist i 16:30 tiden og da er hun ikke sulten når leggetiden kommer. Så er spent på hvordan det går i kveld :-)

 

Er i tillegg alene for første gangen med begge to denne helgen! Det er litt skummelt, gubben er på guttehyttetur så går ikke å ringe han hjem heller hehe, men har så langt gått overraskende bra! Storesøster er fortsatt like stolt og glad i lillesøster så ingen sjalusi heldigvis :-)

Og så lenge lillesøster sover når storesøster skal legges så går alt bra tror jeg, da får jeg god tid til lesing og kos med storesøster før hun sovner for kvelden :-)

 

Synes rutinene fungerer kjempebra og det virker som at lillesøster vet hva som skal skje når kveldsstellet starter. Sutrer bittelitt når vi legger henne i sengen og hender vi må inn for å gi smokk en 2-3 ganger før hun sovner. Men som regel sover hun søtt innen 30 - 45 minutter etter at hun er lagt i sengen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også fremdeles bra! Han sovner et sted mellom 20.00 og 21.00, og sovner som en stein med en gang. (Må sjelden gå inn å gi han smokken igjen.) Dagen for han starter klokka 09.00. Han spiser mye om natta da. Gjerne både 24.00, 03.00 og 07.00, men det må man vel regne med!

 

Har ærlig talt ikke gjort noe annet enn å følge hans rytme. Legger han når han virker trøtt om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...