papoyo Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Jeg og mine søsken har til sammen 6 barn mellom 5 og 8,5 år. To av disse barna (da 4 og 7år) fikk DS til jul i fjor. De hadde da med seg spillene blant annet i familieselskap 1.juledag, og senere i diverse sammenhenger, feks dagsturer på fjellet sammen med blant annet mine barn. Min eldste ønsket seg DS til jul i år, men jeg og min mann vurderte det slik at så lenge barna våre bruker tiden til å leke sammen, og alltid har noe å finne på, så hadde vi ikke lyst til å kjøpe elektroniske spill som de må sitte å spille alene. Vi visste imidlertid at de to søskenbarna som ikke fikk DS i fjor, skulle få det til jul i år. På grunn av dette var jeg redd at alle de fire andre barna skulle ha med spillene sine i juleselskap i romjulen, og at våre barn skulle bli de eneste uten spill. Vi fant uansett ut at dette ikke skulle være vår grunn til å kjøpe spill. Men i juleselskapet hadde da de andre fire barna med seg hver sin DS. Og dette er i selskap hvor de er 6 barn som absolutt leker fint sammen. Problemet nå ble jo at 4 av dem helst satt og spilte, og det gjorde jo våre barn litt ute av seg. Jeg syns ikke synd på våre barn, men jeg syns at å ha med slike spill i familieselskaper eller i andre sammenhenger hvor de har andre barn å leke med, er en helt utrolig uting. Om våre hadde fått spillene, så hadde de ikke fått ha de med seg uansett. At de spiller hjemme, eller i sammenhenger hvor de ikke har andre barn å leke med, det syns jeg er greit, men jeg syns det er veldig dårlig av foreldrene å la barna ha de med overalt. Hva syns dere andre? Er jeg håpløs eller?
Gjest ->>- Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Du har helt rett. Men har ikke du/din partner såpass kommunikasjon med deres søsken at det går an å ta opp dette?
Groosalugg Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Jeg synes ikke de trenger å ha med seg sånt i selskap etc. å er det bare bonusjenta på 11 som har DS her i huset foreløpig, men i slike anledninger må hun legge igjen spillet hjemme.
FruTennplugg+guttepluggene Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 det kommer an mye på de voksne syns jeg, mini koser seg med spillet men er det leking med andre barn trenger han ikke spille, og ofte får han bare spille noen minutter, han får ikke sitte hele dagen. Er han alene barn på besøk hos noen andre voksne kan han få spille litt mer
Piipii Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Jeg syns det er helt ok, men selvfølgelig alt med måte. Hvis jeg viste at det kom to barn som ikke hadde og de ble lei seg når de andre spilte ville jeg kanskje bedt mine barn om å legge den fra seg. Nå spiller min jente på 4,5 år veldig lite så vi har ikke helt det samme problemet. Men å ha med seg DS på tur osv syns jeg ikke gjør noen ting, så lenge det ikek blir bare spilling. Og mange av spillene kan man jo spille flere sammen så ser jo ikke på det som bare asosialt jeg da. Men hvorfor tok du det ikke opp i selskapet, er jo ikke sikkert at de andre foreldrene tenkte sånn som deg.
Anne-B. Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Enig med deg. Unga til ett av søskenbarna til mannen hadde med seg DS i familieselskap nå i jula, men hun er noen år eldre enn resten av ungeflokken, så da syntes jeg det var helt greit.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 hei eldstemann her i huset har DS men det følger med visse regler. her er det ikke lov å spille på ds når man har besøk, vi tar ikkemed oss ds på besøk da heller ikke i familieselskaper, jeg syntes det er uhøffelig å sitte å fikkle med slike spill og mobiltelefoner når man er i samme rom som andre en kan leke med. samme gjelderbruk av pc ikke i selskap og om hun vil bruke det når hun har besøk så er det noe besøket også skal få være med på selvfølgelig. jeg erav den mening at barn skal få leke og mener at mye av dette teknologiske indrer utvikling av sosiale kompetanser. men ser helt klart nytten av å få drive med noe dadet i noen sosiale settinger gjør at man ikke blir helt utafor fordi man ikke vet noe om det de andre snakker om eller får være med. nå er eldste min 10 år så her er msn ogsåen greie vi må ha klare regler for bruken av. så til ditt spørsmål nei du er ikke håpløs, jeg syntes det derimot er håpløst av foreldrene å la barna få sitte å være asosiale i et selskap. men igjen min mening åpenbart ikke alle andres mening.
MathildeC Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Har ikke lest alle trådene, men har vært i juleselskap i England med barn som sitter mutte og gretne og spiller DS. Synes det er skikkelig uhøflig.
papoyo Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har ikke noe i mot at ungene har med seg spill feks på lange turer, eller i situasjoner hvor det ikke er andre på samme alder osv. Jeg har også grei kommunikasjon med mine søsken, men det ene paret er veldig uenig i alle sånne ting. Dvs at de syns det er helt greit at ungene spiller i alle situasjoner. De andre hadde jeg egentlig trodd var av samme oppfatning som meg, og jeg hadde ikke trodd at deres barn kom til å ha med spillene. Jeg sa også i fra i selskapet, vel og merke da mine barn begynte å mase om å låne spillene, at jeg syns de heller kunne leke nå som de var så mange barn sammen. Og da fikk jeg støtte spesielt fra det ene paret. Ja, ja. Vi kommer ihvertfall til å følge våre regler, uansett om ungene ender opp med DS eller ikke..... :-/
Mom2Two Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 Eldstemann fikk DS til jul i fjor. Da var han 8. Han tar det aldri med på besøk til andre folk, det er da skikkelig asosialt!! Man møtes vel for å være sammen, eller? Kanskje vi voksne skal begynne å ta med oss laptop og bok også? La ungene evt. få DS, men sett klare grenser for hvor det kan brukes, hvor lenge osv. Eldstemann bruker sitt svært lite.
yasmina Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er enig med deg, unoedvendig aa draa paa overalt. Min eldste blir 5 i mars og har ikke DS og skal heller ikke faa i naermeste fremtid, men hadde han faatt til jul saa hadde kanskje 1 juledag vaert det ene untaket der han hadde faatt det med seg for det er jo saa moro aa vise frem gavene sine 1 dag og leke med dem.
erteposen + 4 Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Alle rundt oss har ds, og jeg må få kommentere noen som ikke har med selve spørsmålet. DS er svært sosialt her i huset og blandt barna i gata. De låner spill med hverandre, observerer andre spille, hjelper hverandre, diskuterer løsninger m.m. Det gir også ferdigheter som en kan videreføre til data, og det finnes lærespill som kan forberede barn til skole og gi en god selvfølelse. Min erfaring er at de ikke holder på lenge, og det er mye mer aktivt og lærereik enn å titte på tv. Når det er sagt, så har jeg ikke opplevd at barn bruker ds og prioriterer det foran lek med andre (bortsett fra søsken) og våre hadde ikke fått tatt med ds der det var andre barn. Til sin gamle tante får de ta den med og spille når vi voksne drikker kaffi i timesvis, ellers blir det kjedelig å sitte i den lille leiligheten uten tv og forventninger fra de gamle om at barn ikke skal høre fra seg. Så jeg er enig i at bruken var urimelig her, men ikke på det ensidige bilde av ds som du skildrer.
papoyo Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 6. januar 2010 Neida, ikke misforstå. Jeg er ikke utelukkende negativ til DS. Vet det finnes lærespill osv. Men det var liksom bruken av det, og det var ikke kun denne ene dagen, men fra den ene familien har det vært slik i de fleste situasjoner siden forrige jul.....
Mom2Two Skrevet 6. januar 2010 #14 Skrevet 6. januar 2010 Jeg tror ikke unger dauer av å kjede seg av og til, jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå