Gå til innhold

Inkasso herfra til månen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire,eier et hus.

Jeg surret mye med økonomien min,og har inkassosaker på tilsammen 150.000kr.

kontaktet gjeldsrådgiver,hun ringte til de forskjellige inkassobyråene og fikk en oversikt.

noe mer har ikke skjedd,og det regelrett hagler med brev i postkassen vår.

vil veldig gjerne gjøre opp for meg,men når alle faste regn.som huslån,f.gjeld,strøm og bhg efr betalt har vi kun 3000kr igjen til mat og bensin.

har også prøvd å selge huset i halvannet år til ingen nytte.

hva er neste steg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste steg er at du selv ringer gjeldsrådgiveren din for å høre hvordan det ligger ann...?

Skrevet

Det er gjort,hun sa at så lenge det ikke fantes penger til overs,og huset ikke ble solgt kunne hun ikke hjelpe oss.

Skrevet

Joda det kan hun!!!

Det dere kan gjøre er å kontakte de ulike kreditorene å prøve å få til en avtale om en nedbetalingsplan!!!

Det dere da må gjøre er å sette dere ned å sette opp et stramt budsjett å se hvor mye dere har til overs hver måned. Det dere da sitter igjen med etter alle de andre utgiftene er betalt må da deles likt mellom de forskjellige kreditorene deres.

Jeg har ikke selv erfaring med dette, men det bør deres rådgiver ha! Å bare si at hum ikke kan hjelpe dere er for sløvt!

Skrevet

Dere kan se på det totale budsjettet deres. Finne ut hvor dere kan spare. Kutte ned så mye som mulig på strøm, selge bilen og bruke sykkel og buss etc etc. Snakke med banken og høre om dere kan øke huslånet med 150.000 og bruke dette til å betale ned alle inkassosakene...

Får dere ikke høyere lån i banken så bør dere få til en betalingsavtale med kreditorene. Men da må dere først vite hvor mye dere klarer å kutte på forbruket og spare hver mnd.

Skrevet

Ring inkassobyråene og prøv å få slettet litt renter, også inngår dere en nedbetalingsavtale. Er gjelden veldig gammel kan du kanskje få rentefritt fra nå og fram til gjelden er nedbetalt.

150 000 er ikke mye. Vi (eller min samboer) hadde 290 000, etter 2 år har vi nå 70 000 igjen. Da har vi fått slettet endel renter, og resten av det jeg skrev over.

Skrevet

Du dere kan søke gjeldsordning, først en uformell ordning, og om kreditorene ikke går med på det, kan der søke gjennom namsmannen.

Om det ikke er ledig kapital i huset, dvs at boliglånet og pantet er likt, er det ingen andre kreditorer som kan kreve det tvangssolgt.

Dere kan ikke få n nedbetalingsordning når dere ikke har noe til å betale med.

Er det kun dine krav, eller er noen på mannen din også? For meg virker det som om dere bør ha en gjeldsordning med 0,- i dividende, eller med flytende dividende, at om dere får noe til fordeling i de neste 5 årene så går det ti lkreditor.

Betal boliglånet, la ikke det forfalle. Betal også kommunale avgifter og renovasjonsgebyrer! NB dette er viktig. De to siste har legalpant med førsteprioritet, dvs at de alltid vil kunne få dekket sitt krav ved et tvangssalg og at de derfor alltid har rett til å begjære huset solgt, om dere ikke betaler.

Om det ikke er svært nye krav det dreier seg om, de må minst være 2 år gamle, kan gjeldsrådgiveren hjelpe dere med å få ut forslag til utenrettslig gjeldsordning med 0,- i dividende. Dette er kun en formalitet, er det flere kreditorer kommer nok minst en av de til å si nei, og da går det ikke an å gjennomføre. Men det må være forsøkt før dere kan søke gjennom namsmannen. Når dere får gjennomført gjeldsordning hos namsmannen er dere gjeldsfri.

Skrevet

i dividende

og det betyr??

Skrevet

Ta kontakt med den lokale namsmannen (lensmannen) for å høre om det er muligheter for å inngå gjeldsordning. Hovedvilkåret for å få gjeldsordning er at "skyldner er varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser fullt ut". Med "varig" menes en periode på ca 5 år. Dersom dere kun sitter igjen med 3000,- til mat og transport etter at bolig- og barnehage er betalt, vil jeg tro dere oppfyller det vilkåret.

En gjeldsordning går ut på at dere i en 5 årsperiode lever etter et budsjett som er satt opp etter gjeldende regler, og etter denne 5 års perioden er gjennomført, slettes all gjeld som er inkludert i gjeldsordningen. Dere kan ikke påta dere ytterligere gjeld, og dere må varsle partene i gjeldsordningen dersom dere får økte inntekter. Så lenge dere ikke bor overdådig, er det ikke nødvendigvis et krav at dere skal selge huset.

Les mer på: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023973322.12

Ut i fra den summen dere har å leve for, vil nok ikke en slik ordning medføre annet enn tom postkasse og en stor lettelse om 5 år...

Lykke til!!!

Skrevet

hvordan fungerer det i praksis med gjeldsordning?

er det noen som"overtar" kontoene?

hva får man til livsopphold?

Helt grønn,og sikkert dum,når det gjelder dette,men vil gjerne vite mer,da det ser ut som en passende løsning for oss.

Skrevet

Dividende betyr forresten at dersom det er overskudd igjen i budsjettet etter at midler til bolig, barnehage, nødvendige faste utgifter og midler til livsopphold er inndekt (faste satser), skal dette gå til fordeling til kreditorene. Ettersom dere har kun kr 3000,- til mat ol. tviler jeg på at det er så mye til fordeling etter oppsettet hos namsmannen, for satsene for livsopphold er satt ganske høyt ettersom dette skal være en såpass langvarig ordning.

Skrevet

Dette skal gjøres førstkommende mandag,så deilig å få litt kontroll!

starter man "på nytt" igjen etter denne femårsperioden da?

drømmen er å betale faste utgifter og regn.hver mnd,ha penger til mat og transport,thats it!

Skrevet

Ja, etter gjeldsordningen er gjennomført starter man med blanke ark..

Hensikten med gjeldsordninger er å hjelpe folk med alvorlige gjeldsproblemer til å få kontroll over økonomien og få en "ny start". Kan jo være tøft å leve stramt i 5 år, men i forhold til det dere allerede gjør i dag er det jo ikke så mye forskjell :)

Jobber med slike saker, og opplever mange lykkelige mennesker i forbindelse med sletting av gjeld etter 5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...