Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Min kjære og jeg snakker en del om hvordan vi skal ta ut permisjon. (vi skal ha 12 mnd, 80% lønn, terminen er i juni 2010) Vi er enige om at jeg tar de første tre mnd alene, pluss en mnd ferie, så jeg er hjemme med barnet de 4 første mnd. Han på sin side blir hjemme på en lang sommerferie fra barnet kommer. Først de to ukene man får av jobb, så fire uker ferie. Da er vi i oktober, og resten av permisjonen deler vi ca likt. Dvs jeg kommer til å jobbe ca 43 prosent i min jobb (mest praktisk sånn, og han vil da jobbe 57 prosent) Jeg jobber døgn, og kommer til å være tre døgn på jobb hver tredje uke. Sambo kommer til å ha fri mens jeg er på jobb, pluss noen ekstra dager. Så er spørsmålet. Jeg er nå halvveis i graviditeten. Kan vi bare sette oss ned med kalender og kalkulator for et år frem i tid, sette opp fridager og arbeidsdager som vi vil, og levere til nav og arbeidsgiver? Kan arbeidsgiver nekte å gå med på ordningen? Hva slags skjema må vi fylle ut og sende inn? Har et barn fra før, men da var jeg student, og tok bare permisjon fra studiene et år, så denne papirmølla har jeg aldri vært gjennom før... Setter pris på litt info fra erfarne mødre her, lurer på om planen vår i det hele tatt lar seg utføre i praksis...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Husk at om han skal ta ut mer permisjon enn fedrekvoten så må du i den perioden han har permisjon (og altså ikke fedrekvote) jobbe i minst 75% stilling eller fulltidsstudier.. Så jeg tror ikke helt dere kan gjøre det slik, og en tidskonto er også avhengig av avtale med arbeidsgiver så han kan nekte å gå med på ordningen... Vil anbefale dere å ta kontakt med nav ang dette og se hva de sier..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Har du ikke tenkt å amme? Kan jo bli litt vanskelig å gjøre det om du skal jobbe i 3 døgn per uke mens babyen bare er 4 mnd........
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Joda, jeg har tenkt å amme. Hadde rikelig sist gang, og fryseren full av melk, så vi håper jo pappan skal få til å gi flaske. Pumpe meg kan jeg gjerne gjøre på jobb, og jeg har jo 8 timer hvile på natt og 5 timer hvile på dag, så selv om jeg må være på jobb kan jo pappan stikke innom med barnet og la meg amme det et par ganger om dagen...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Jeg visste ikke om den 75% regelen nei, tenkte bare vi måtte ha hundre prosent jobb til sammen. Så den løsningen vi har tenkt fra fire mnd og fremover avhenger altså av at begge arbeidsgivere godkjenner planen vår, og da kalles det tidskonto?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Som sagt skal dere kjøre det slik er det ett krav at du jobber minst 75% når han tar ut permisjon ut over fedrekvoten på 10 uker.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Jeg kan jo si jeg jobber fullt den uka jeg jobber tre døgn. Da kan han ta permisjonen i den uka jeg jobber, samt den friuka som tre døgn automatisk gir??? Turnusen min er tre døgn på jobb, en uke fri, fire døgn på jobb, en uke fri. Jeg har jo da på papiret kun permisjon i de fire døgnene jeg ikke jobber, så da går det kanskje an å få det til likevel... Får ta kontakt med NAV for å høre hvordan dette lar seg løse i praksis...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Nei det er nok ikke slik det er. Det er stillingsprosenten din som gjelder ikke hvor mye du jobber den ene uken.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 ok, ikke meningen å kverulere her. Vi prøver bare å finne en løsning som gjør at vi kan følge barnet vårt gjennom det første året begge to. Det er jo flere som deler permisjonen mellom seg ved å jobbe litt hver, så hvordan gjør disse da? Eller er eneste løsningen at den ene må jobbe fullt mens den andre er hjemme i seks mnd, for så å bytte?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 De har da fra 75% stilling og opp til 100% stilling og da kan de ta ut gradert uttak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå