Gå til innhold

Vinterflickan m/aprilpassasjer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man KAN faktisk teste om man har antistoffer og dermed gjennomgått Toxoplasmosesmitte!

Før var det en av standard testene som ble tatt i forbindelse med graviditet, sammen med HIV test. I dag er disse ikke lengre en del av smørbrødlisten, men kan likefullt testes om du ønsker det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Jeg skal hilse min fastlege og si at du har sagt det. Han sier at man kun kan teste om man er smittet nå og ikke om man har vært det, men han setter sikkert pris på å bli oppdatert på det området.

Skrevet

HI takker, Pila. :)

Jeg vet at jeg har rett, jeg. Kanskje Vinterflickan spesielt bør lese dette:

Diagnostikk

Klinikk: Oftest asymptomatisk. En av tre har ukarakteristiske symptomer som feber, influensaliknende symptom, tretthet, evnt lymfadenitt på halsen (uømme glandler, som kan bestå i flere uker)

Serologisk påvisning: Toxoplasma IgG indikerer tidligere infeksjon og beskytter fosteret

Toxoplasma IgM kan indikerer relativ fersk infeksjon.

Toxo- IgG aviditet kan gi tilleggsinformasjon om smittetidspunktet:

•høy aviditet: smitte mer enn 4-6 måneder tidligere

•lav aviditet: mulig relativ fersk smitte

Fosterinfeksjon påvises ved prenatal diagnostikk etter 14 svangerskapsuke.

Påvisning av parasitter i fostervann (PCR-metodikk) indikerer føtal smitte.

Gjest sug lut
Skrevet

Det stemmer. Jeg ble testa i to første svangerskap på tidlig nittitall.

Skrevet

Jeg ble automatisk testet for dette i svangerskapet nå jeg!!

Skrevet

Jeg ble også testet i første svangerskap i 2001, men ikke i 2008. Nå var det heller ikke nødvendig i 2008, da jeg fikk påvist antistoffer i første runde og beskjed om at jeg ikke trengte å bekymre meg for smitte.

HI

Skrevet

Oki. Jeg skal printe det ut og gi ham det. Kanskje jeg slipper å ta test hver måned nå og heller kan ta en test for å se om jeg har hatt det og er immun. Det hadde vært bra:)

ps. jeg har dessverre ikke for vane å etterprøve legen min så jeg regner med at det han sier stemmer. Beklager at han tok feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...