gilgi Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Jeg bestilte div. parfyme og sminke fra strawberrynet for ca. 1300 kr. I dag fikk jeg brev fra posten med følgende mld. MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING hvor de krever fødselsnr. mitt og fortollingsfullmakt + at jeg må sende inn transaksjonshistorikk. Synes det virker skumelt. Er det noen som har vært borti makan. Er det sant at strawberrynet refunderer evnt. fortollingsavgift jeg må betale på pakken. Snakk om å ha uflaks.
miss_chica Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Når jeg bestilte derfra en gang før jul bestilte jeg også for rundt 1000kr. Jeg fikk hentelapp fra posten med et tollgebyr jeg måtte betale for å få hentet pakken min. Var vel på 300kr sånn ca. Så scannet jeg inn kvitteringen jeg fikk når jeg betalte og sendte den på epost til Strawberrynet og innen et par uker hadde jeg pengene inne på kontoen
gilgi Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2010 Tusen takk for svaret miss chica, nå ble jeg lettet.
CB-BabyBoy Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Det du har fått fra posten er helt korrekt siden du har gått over en "grense". Det er forenklet fortolling (uten personnummer osv) for pakker mellom 200 og 1000 kr. For alt over 1000 kr er det da ikke forenkelt fortolling og du må gjennom en noe mer omstendelig prosess. Er ikke verre enn at de håndterer dette på postkontoret. Når man bestiller for så mye så ville jeg uansett ikke regnet med å slippe avgiftene; det er sånn reglene er og da må man ta høyde for at man må betale. Strawberry refunderer ja, men det står også på nettsidene deres at dette er noe de gjør som en ekstra service for sine kunder og man kan ikke ta det for gitt. Neste gang ville jeg heller holdt meg under 1000 kr og beregnet 25% mva av hele beløpet dvs inkl porto og lagt til 100 kr for gebyrer, så ser du hva du ender med om det skjer igjen.
gilgi Skrevet 5. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2010 Det skal jeg jammen meg passe på neste gang og ikke overstige evnt.1000 kr. Det blir vel sikkert endel toll på varer for 1300 kr.
tante grusom master of law Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Du bør også bestille ting som koster under 200kr separat, slik at du unngår toll for disse. Det er bare å legge inn flere bestillinger, porton er uansett gratis. Det er jo ikke vits i å betale toll for ting man egentlig kan ta inn gratis. Dette forutsatt at du bestiller tiln som koster under 200kr da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå