Gå til innhold

Hun sovner ved puppen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen gi meg noen tips/råd for hvordan jeg skal klare å holde min lille baby (1mnd) våken når jeg ammer henne?

Jeg har slitt, og sliter fremdeles med sprukne, såre og ømme brystvorter, så har vekslet mellom å pumpe meg og amme helt siden fødselen, men begynner å bare amme mer og mer nå. Men problemet er at hun ofte sovner etter bare et par minutter! Og våkner opp 5-10 minutt senere og er liksom DØDSsulten. (Akkurat når jeg har fått smurt og pakket inn puppene igjen.) Ikke bare tar det uendelig lang tid å holde på sånn, men de stakkats niplene mine får virkelig gjennomgå også på den måten. Hva kan jeg gjøre for at hun gjør seg ferdig og mett på èn og samme gang? (Når hun får flaske, sovner hun ikke, og drikker gjerne 100-120ml pr måltid, og spiser gjerne bare hver tredje time. Dette er også morsmelk altså, som jeg har pumpet ut.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har mine gutter også vært,spesielt da de bare var noen dager gamle. Barnepleiere og jordmødre på barsel sa jeg bare måtte prøve å vekke når jeg så at de slumrer av. "Denne restauranten er ikke døgnåpen" fleipet de.

De anbefalte å massere føttene eller håndflatene til babyen - ikke vær redd for å ta i litt - de tåler jo en del... Ellers tror jeg jeg brukte alle midler "kløp" dem litt i kjaken og sånn for at de ikke skulle duppe av...

Skrevet

Hei.

Synes du skal fortsette å gi på flaske hvis det funker best for deg :) Har en jente på 3 og kjenner til problemet med såre pupper, ja.. Utrolig vondt!! Det som hjalp for meg var å lufttørke de og amme jevnlig. Melka økte da og hun ble fortere mett, et råd jeg fikk av min fantastiske jm den gang:) Fikk ull innlegg på sykehuset som jeg brukte ute i vinterkulda, det hjalp å holde de gode og varme. Pass på at hun ikke bruker puppen som sutt, det er ikke meninga:) hun bør ikke ligge lenger enn nødvendig. Kanskje du kan pumpe mens hun tar seg en "duppert"? Da har du det hvert fall klart til neste måltid:) Kreves litt planlegging fra din side. Lurt å spørre om råd og veiledning på helsestasjonen underveis. De er derfor å hjelpe deg :) Håper det ordner seg:) Og gratulerer så MYE! :)

Skrevet

Takk for svar!

Ja, har masse melk, ca 125ml på hver pupp når jeg pumper hver 3.-4. time. Men den pumpinga er et styr å holde på med, derfor jeg vil prøve å bare amme. Har smørt og smørt, bruker svære ullinnlegg osv - og nipplene er såpass bra nå at jeg kan amme. Og når hun holder seg våken og dier lenge og blir god og mett, gjør det ikke vondt, men det er når hun skal ta nytt tak hele tiden, suger hun jo så hardt at tårene spretter og jeg blir sår igjen.

Prøvde å trykke henne i hendene og under føttene i sta når hun drakk. Såg øynene begynte å gå i hytt og vær, så da var d på tide å prøve å holde henne våken. men d funket ikke. Tenker jeg får prøve å kle litt av henne og ikke gjøre det så altfor komfortabelt i mammas puppefang. I dag har det vært ekstremt, og hun sovner med flaska også faktisk.. Hun drakk nesten ingenting i natt heller. Hun har lagt veldig godt på seg hele tiden, men begynner å bli litt bekymret for at det er noe galt i dag. Er det vanlig at de kan ha en dag sånn innimellom hvor de ikke spiser så mye?

Tusen takk for gratulasjon :-))

Skrevet

Brukte å kile førstemann under fotsålene hvis hun sovnet, da våknet hun ofte....

Lykke til

Skrevet

Jeg hadde det samme problemet med datteren min da hun var like gammel. Jeg tror det kan handle om flere ting som gjør det vanskelig å holde henne våken. Det kan hende hun har vent seg til at puppen er "kosesutting". Det kan også hende at melken kommer litt sakte, slik at hun spiser seg akkurat mett, og sovner fordi hun er trøtt av å suge. i tilfelle kan du prøve å sette deg litt framoverlent for å få melka til å flyte fortere. Det er også viktig at brystet har god støtte, slik at melka flyter fortere, og babyen ikke henger i brystet. med datteren min såg alt fint ut med teknikken, men forskjellen mellom å holde hånda under brystet for å støtte var forskjellen mellom sårhet og ikke for min del.

Du kan også prøve å ta henne bort fra brystet med en gang hun sovner.

Lykke til, dette kommer nok til å gå seg til etterhvert når hun blir eldre og mindre søvning:)

Skrevet

Tror det er lurt å vekke henne, selv om det kan være lettere sagt enn gjort. Hvis ikke må du jo ut med puppen hele tiden, og de blir unødig såre. Vet hva du snakker om. AU! Hun blir ikke mett av 2 min pupping, men det er vel så godt da, at hun sovner, stakkars lille :) Mi var akkurat sånn hun også. Jeg gned under føttene og inni hendene, og satte henne opp på fanget, knep henne litt i kjakene (huff, det hørtes fælt ut). Fikk t.o.m tips om å vaske henne i ansiktet med kald klut på barselpoliklinikken. Hun hadde gulsott, så var veldig trøtt i begynnelsen. Det gikk seg til etterhvert asså. Lykke til! Kos deg med nøstet, gleder meg til jeg også kan kose bebis igjen.

Skrevet

tusen takk for svar - godt å høre at det går seg til! måtte gi opp amming med førstemann da jeg mistet de dråpene jeg hadde da han var 6 uker pga tre brystbetennelser! så denne gangen biter jeg tennene virkelig sammen! od d går jo mye bedre og da. de på sykehuset sa at brystvortene mine er for store for henne, men hun vokser jo da, så det blir nok bra. hun "hogger" til når hun suger, selv om jeg har pumpet melken fram slik at den renner veldig bra. hun sover generelt veldig mye, så håper hun våkner mer til under måltidene snart da.

hvis hun bare suger uten å slippe taket så ofte, går d bra, så får prøve disse metodene, til og med kald klut! hehe... pluss gå til ammehjelpen på fredag når de har åpent. tror egentlig ikke det er teknikken det står på, men bør nok sjekke opp i det for sikkerhetsskyld.

Det blir nok veldig koselig med ny bebis igjen ja! det er en superdeilig tid, såre pupper til tross!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...