Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Har hatt tilbakevennende kjønnsvorter i godt og vel ti år nå. De pleier å forsvinne fort med Condyline, det er bare snakk om et par stykker. Men nå når jeg er gravid kan jeg ikke bruke det lenger, og da vokser de seg store og stygge. Har ikke vært til GU ennå, men jeg er veldig flau og lurer på hvordan jordmor/lege vil forholde seg til dette. Blir det automatisk GU før selve fødselen? Bør jeg gi jordmor beskjed på kontroll? På føden?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 det er ikke noe å være flau over. Ring gynekologen og si at du er gravid og at de hart kommet tilbake og spør hva han/hun råder deg til å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har også KV,dette vet legen min,men har ikke nevnt noe om det i forbindelse med dette sv.skapet. De sa ikke noe forrige gang heller,så tror ikke det spiller noen rolle.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Hei jenter. Jeg har også kjønnsvorter. Av ren nyskjerrighet, vet kjærestene deres om dette? Jeg har ikke klart å sagt det til min enda:( Men tiden er vel snart inne, jeg er jo gravid nå..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Ja,det vet han,var jeg som smittet han. Har spurt om fjerning,men de sa at siden de var så få og små,var det ikke nødvendig så lenge de ikke var ubehagelige. De kom antageligvis til å komme tilbake uansett sa legen.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Kjæresten min har visst det siden rett etter vi ble sammen. Jeg hadde ikke tatt sjansen på noe annet, hadde syns det var fryktelig pinlig om han ble smittet uten at jeg hadde fortalt det. Dessuten kunne han jo trodd jeg hadde vært utro etter at vi ble sammen og smittet da...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Du kan ikke bruke condyline når du er gravid. Kontakt gynekolog du!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Jeg vet at jeg ikke kan bruke det... Hva kan gynekologen gjøre? Brenne dem vekk? Jeg lurer egentlig mest på om det er skadelig for barnet og om jordmor vil kommentere det... HI
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Hei HI! Hvor store er det snakk om..? Jeg og kjæresten min har kjønnsvorter, å jeg klipper bort mine....Mulig jeg er litt smågal men. Jeg vil ikke ha dem der, å det middelet går så tregt, så jeg klipper dem, å de kommer ikke tilbake på samme stedet. Er selv gravid nå...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 Mener legen min sa det ikke er skadlig for barnet. Kan brenne dem vekk mens du er gravid ja, men kun hvis de plager deg. Det sies at brenning er ganske smertefullt. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 klippe de bort ja,kanskje jeg skal gjøre det jeg og,de er jo så små allikevel. gjør det vondt??
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Klipper dem?? Uffameg,det høres vondt ut. Jeg har også kjønnsvorter, og får kun utbrudd når jeg er gravid, var sånn jeg fant ut jeg hadde det, så jeg aner faktisk ikke hvem jeg har blitt smittet av. Mannen min har ikke, iallefall ikke utbrudd. Smittet er han nok men.. Og ja, han vet om det;) Iallefall, jeg var hos gynekolog i forbindelse med ultralyd og spurte om hun kunne ta en titt på en jeg var ganske plaget av. (Den var blitt ganske stor, og hengete på en måte. Mellom skjeden og anus.. eeek!) Hun kontaktet en annen lege og hun rådet meg til å knyte en tråd rundt vorta, stramt, så ville den ramle av. Jeg gjorde det, men det er ikke veldig lett å knyte noe som helst når en er gravid, hehe, så jeg fikk ikke strammet den godt nok. Dette førte til at vorta vokste og vokste, og ble bare vondere og vondere... Til slutt måtte jeg gå tilbake til legen og spørre om det var noe de kunne gjøre. De så at jeg hadde laget et hakk i den med tråden, og det hadde blitt betent. (smart!) Legen prøvde å klippe opp tråden igjen, men jeg hadde knytet den for stramt (selvmotsigende?) så hun måtte rett og slett ta skalpellen fatt og kutte den av. Jeg fikk bedøvelsesgele på, mend en virket i kanskje 1 min før hun begynte å kutte, så jeg kjente jo absolutt alt. AAAuuuuu! Stakkars gravide dame som satt ute på gangen og ventet på tur, haha.. Neste gang lar jeg dem være. De sa at det ikke er farlig for barnet, under fødsel.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Hei Tenkt jeg skulle dele noe med dere. Ser der er noen som skriver at de er blitt smittet, kanskje av kjæresten og slik. MEn kjønnsvorter trenger man ikke å bli smittet av noen for å få. Kjønnsvortene har man alltid i kroppen, det er et virus som kan bryte ut når som helst. Men, har vedkommende man har sex med KV så er det lettere å bli smittet. Men man trenger altså ikke å ha et aktivt sex liv for å få KV. Kan tilogmed være jomfru.. Dette er et virus alle har i kroppen, som kan bryte ut når som helst.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Dette er bare tull.Kjønnsvorter er en kjønnssykdom som smitter ved slimhinnekontakt. Man kan ha det i blodet uten å ha synlige vorter, så mange har det - men slettes ikke alle. Og jomfruer har det ikke.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 http://www.livmorhalskreft.com/alt-om-livmorhalskreft/kjonnsvorter/
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Her kom det plutselig mange KV da jeg ble gravid andre gang, og de ble STORE og veldig ubehagelige. Jeg snakket med legen om dem, og han sa det eneste jeg kunne prøve var aldara-krem, MEN det var ikke stort skrevet om innvirkning på fosteret og amming, så det var en sjanse å ta. (De ville ikke fjerne de mens jeg var gravid da de helst ikke vil rote nedi der pga infeksjoner o.s.v) Så jeg gikk på apoteket og kjøpte kremen til 800,. (!!!) Men endte opp med å skulle vente med å bruke den til jeg var ferdig med svangerskapet, siden det var usikkert om fosteret kunne bli skadet. MEN alle vortene forsvant helt av seg selv noen uker etter jeg hadde født, så det var penger ut vinduet kan du si... kremen ligger enda i medisinskapet.... *irritere seg litt* Jeg har litt utbrudd i dette svangerskapet også, men er såvidt jeg kjenner de er der, og da skal de bare få være der.... Når det kommer til fødsel er ytre kv ikke noe å bekymre seg for, men om du har vorter innvendig kan det, såvidt jeg har hørt, smitte barnet også når det kommer ut, så er det ILLE kan man få keisersnitt... det ble jeg fortalt i Tromsø hvertfall. Å samboer visste om de, og brydde seg ikke det spøtt om dem heller heldigvis!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 Hei igjen, jeg som klipper bort mine vorter, hehehe... Når dem er små, som mine, altså, jeg klipper dem bort såfort dem er kjennbare. Å det gjør IKKE vondt. Herregud, hehe, bruk en skarp neglsaks å klipp helt inntil huden, å trykk med papir en good stund etterpå da det blør en god del. Går superfort, kjennes bare som ett lite pinglestikk!!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #19 Skrevet 6. januar 2010 Mine hadde aldri gått å klippe bort i alle fall! De er relativt store og ligger tett inntil huden, på en måte. HI
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #20 Skrevet 6. januar 2010 Jeg får kjønnsvorter når jeg går gravid. En av dem ble ganske stor sist. (Men de går tilbake etter fødsel). Altså, det er ingenting å bekymre seg over! Det er veldig vanlig at gravide får utbrudd av dette (hvis de ikke har det fra før). Det er ikke farlig for barnet under fødselen (i motsetning til f. eks. herpes). Legene og jordmødrene har sett dette hundre ganger før. Jeg nevnte det hverken for legen min eller jordmoren, eller til jordmoren som tok i mot barnet. Hverken legen eller jordmoren som så dem, kommenterte dem. Automatisk GU før fødselen? Nei, men de sjekker jo gjerne åpningen med jevne mellomrom...
Gemini77 Skrevet 6. januar 2010 #21 Skrevet 6. januar 2010 Anonym 17.13, Det er rett og slett helt feil!!! Kjønnsvorter kommer av et virus kalt HPV som man må bli smittet av. Det er et vortevirus som også gir vorter på hender etc da vi var små. Dette kommer også av smitte mellom barn. Men det er pr dags dato over 150 forskjellige typer HPV og de typene som skapte vorter på hendene da vi var små barn er ikke de samme typene som skaper kjønnsvorter!! HPV er også det viruset som kan forårsake livmorhalskreft - men som regel andre typer enn de som skaper kjønnsvorter. Viruset blir man smittet med ved seksuell kontakt. Og man har det IKKE i kroppen resten av livet. Dette kan kroppen fint kvitte seg med selv. Men man ser at noen kvinner ofte har dette over lang tid - at immunforsvaret ikke får bukt med viruset. Et svangerskap senker immunforsvaret, og derfor vil mange se at kjønnsvortene vil "blomstre" under svangerskapet, Når det gjelder kjønnsvorter og fødsel så er sjansen for å smitte barnet liten. Men den er tilstede - særlig ved ekstreme tilfeller av kjønnsvorter. Ved en evt smitte til barnet så vil barnet kunne få dette i svelget som skaper polypper i munnhule og/eller larynx. Dette er som sagt veldig sjeldent!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå