Gå til innhold

Er det virkelig helt fy fy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs, men prøver å ikke være helt hysterisk, me ble litt usikker nå..

Har en katt som går inne på do nå om vinteren, og kassa er full, det lukter (mulig det er mine hormoner som slår inn nå. :P ) Samboeren min som vanligvis gjør dette er vekk, og kommer ikke hjem på en uke pga jobb.

Er det virkelig så ille og farlig om jeg tar doen selv? Har selvsagt tenkt til å bruke engangshansker, vaske hendene etterpå, og bruke anti bac..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg tatt på meg engangshansker og hevet hele skiten ut!

Skrevet

Tja, jeg vet ikke hvor farlig det er, men kassa skal jo tømmes daglig. På en uke må du da utsette deg for smittefare sju ganger. Tror heller jeg ville tatt på hansker for å sette hele kassa på utsiden (under tak eller noe for kattens del) og så latt den være til samboern kommer hjem:)

Skrevet

Venninnen min tok kattesanden hele svangerskapet og det gikk helt fint med henne. Nå er jo ikke det garantert at det går bra for alle, men med hansker, såpe og vann og antibac så burde det gå bra å gjøre det en gang.

Skrevet

Nei, selvfølgelig er det ikke helt fy fy. Det er jo mange som bor alene med katt som er nødt til å ta seg av sandkassen helt alene når de er gravide.

Bruk sunn fornuft, hansker og vask deg etterpå, så går det helt fint.

Tror ikke det er særlig mer hygiensk å la doen stå i en uke, i alle fall.

Skrevet

Hansker, munnbind og briller (gjerne de du bruker mot fyrverkeri) beskytter deg og slimhinnene dine i tilstrekkelig grad. Ikke dumt å dusje etterpå for sikkerhets skyld.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du ikke kunne gjøre det?

Jeg føler meg som en dårlig "mor" for jeg lever mitt vanlige liv selv om jeg er gravid.. Herregud det er jo hysteri for alt som er jo... Hvordan klarte gravide seg før når det ikke fantes regler for hva man kunne spise/gjøre hele tiden..

Jeg velger å ikke være hysterisk med alt som er, og det går nok bra skal dere se..

Hehe.. la kassa stå 1 uke fordi du ikke vil ta i det.. morsomt

Skrevet

Er jo ikke akkurat så fristende å få toximoplasma da..

Skrevet

Vel, jeg er katteoppdretter og jobbet på veterinærkontor under svangerskapet...ble ikke smittet...

Hysteri ja...

Skrevet

jeg brukte hansker... tror det går helt fint. vask henda etterpå

Skrevet

Selvfølgelig kan du bytte kattesand selv, bare husk å vask deg godt etterpå:)

Hvis noen prøver å innbille deg at dette er livsfarlig, kan jeg opplyse deg at det er faktisk flere ekle bakterier og sykdommer som florerer på handlekurven i butikken.

Skrevet

Går helt fint det, så lenge du tar forholdsregler. Er vel større sjanse for å få dette via rått kjøtt eller skitne grønnsaker.

Forøvrig går det an å teste for toksoplasmose gjennom svangerskapet, og det kan behandles. Om det oppdages tidlig kan evt skader på fosteret forhindres. Jeg tok tester for dette hver gang jeg var til svangerskapskontroll.

Det skal sies at jeg har hatt katt hele mitt liv- og aldri blitt smittet av toksoplasmose.

Skrevet

Nå er doen ren, og katta glad.. :)

Brukte hansker, spade og antibac.. :)

Man skal ikke være helt hysterisk, men man begynner å lure litt, når man hører masse om at det er skikkelig farlig..

HI

Skrevet

Jeg har også katt som går på do inne på vinteren (han er en pingle med kulde).

Når man har bæsjet tar jeg hele kassen og tupper innholdet rett i søppeldunken. Vasker meg godt på hendene og er "good to go".

ps. jeg tar Toxoplasmose-test hver måned, siden jeg har katt, og så langt har testene vært negativ.

Skrevet

Er det mulig å teste om man har hatt Toxoplasmose før? Og derfor er imunn eller har antisoffer i kroppen?

HI

Skrevet

Ifølge legen min så er det ikke mulig å teste om man har hatt det før. Men han sier at det er ikke vanlig at katter i Norge har Toxoplasmose og at i nord-norge, hvor jeg bor, er det heller skjelden.

Men man kan aldri vite så jeg synes det er greit å være litt forsiktig med katte-bæsj og at katten ikke slikker meg i ansiktet ol.

Ellers så lever vi helt som normalt. Masse kos og masse lek:)

Skrevet

hehe.. ja klart du kan, men husk munnbind, hansker og helst kappe også. Etterpå burde du vaske deg med sprit før du hopper i dusjen og skrubber deg en halv times tid. Husk å smør deg godt etter dusjen.. Ta INGEN sjanser..

Skrevet

Hvorfor går katta inne på do på vinteren? Jeg hadde kasta katta ut, så den fikk drite der! Heslig..

Skrevet

Fordi han er en bortksjemt liten katt, med en matmor som er en frysepinne. :P Syns litt synd på han, som må gjøre sitt ute når det er -15 garder ute.

Og er kun nå med denne vinterkulden han går inne. Vanligvis går han ute..

HI

Skrevet

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:56115::1:5800:119:::0:0

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet-og-amming/toksoplasmose

Etter at en nær venn fikk påvist toksoplasmosesmitte tidlig i svangerskapet - måtte bruke medikamenter som kunne skade fosteret alvorlig/eventuell forsterdød - ta forstervannsprøve - vente helt til uke 20 i svangerskapet før hun fikk beskjed om hun måtte fjerne fosteret eller om det så greit ut har jeg virkelig fått respekt for toksoplasmose.

Hun hadde hatt katt i mange år, men ble først smittet når hun ble gravid/tidlig i svangerskapet.

Jeg hadde fulgt rådene fra det offentlige!

Skrevet

Okei. For å få toxoplasmose her i Norge, må en så nært som SPISE kattedriten, når det er snakk om å bli smittet av katt. Det er veldig få katter som bærer med seg denne smitten, og det skal da veldig mye til for å bli smittet.

Ta å bytt den sanda til katten du, bær vekk driten. Bare vask hendene etterpå. Men det er da en helt normal ting å gjøre enten en har skifta bleie på ungen din, eller gravd i driten til katten,. hehe. Blir så provosert av de overhysteriske kvinnfolkene her inne som såvidt tør å puste, for alt er jo farlig! Skjerp dere, og bruk SUNN FORNUFT!

Gjest sug lut
Skrevet

Det er fullt mulig å få toxo i Norge, anonym 1637. Og spontanabort eller store skader på barnet har ingenting med hysteri å gjøre. Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på.

Skrevet

Til deg som svarte at det ikke går an å teste om man Har hatt toxoplasmose før; Det er bare tull!

Om man har hatt det vil man ha antistoffer i kroppen som slår ut på blodprøve (har testet positivt på det selv før jeg ble gravid). Det er ikke 100% sikkert at man ikke kan få det igjen, men det er en teoretisk mulighet.

Mannen min er lege og lærte (litt humoristisk) på studiet at det gravide ikke bør gjøre er å stikke tungen inn i rompa på katter...

Hansker og ellers god hygiene holder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...