Gå til innhold

Ang. betalingsanmerkninger. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med en kompis av meg som er ganske langt nede. Han har hatt en del gjeld, men har betalt skjorta av seg i en ganske lang tid nå.

Han "tror" det som hadde gått til forliksrådet er betalt og at det bare er noe inkassogjeld igjen.

Han trodde det var sånn at man fikk betalingsanmerkning ved å "bare" ha inkasso, men er det ikke noen nye regler på dette?

Er det ikke sånn at det man skylder må innom forliksrådet før en betalingsanmerkning blir gitt?

Er det et sted man kan kontakte for å høre om man har betalingsanmerkning på seg?

Hadde satt voldsomt pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan nok finne det ut her:

http://www.db24.no/

Eller bare prøve å kjøpe seg en mobiltelefon med abonement..... De sjekker. Alle kjøp på kreditt blir sjekket før de innvilges..... Eller om en skaffer seg kredittkort.

Han bør få en bedre oversikt over sin økonomiske situasjon.

Skrevet

Tidligere var det slik at det var kun i tilfeller hvor saken kom til forliksrådet at man fikk anmerkninger. Nå vet jeg at tvisteloven ble endret 1.1.08. Da åpnet man for at pengekrav hvor det ikke foreligger tilsvar fra skyldner kan tas rett til Namsmannen for inndriving. Om dette gjelder inkassosaker er jeg dessverre ikke helt sikker på.

Hvis du skal hjelpe din venn har jeg følgende råd til deg.

Du bør starte med å få en fullmakt av din venn. Kontakt deretter alle inkassoselskapene og be om å få en oversikt over gjelden. Hviis de har sendt noe til forliksrådet vil dette fremgå av denne informasjonen. Deretter ville jeg startet med å tilby selskapet hovedstolen (dvs det opprinnelige kravet). Det er mulighet å forhandle med inkassoselskapene:) Hvis han ønsker å få en oversikt over betalingsamerkningene sine kan han ta kontakt med Dun & Bradstreet, de foretar kredittsjekk. Inkassoselskapene har også tilgang til dette systemet. Kanskje du kan få de til å gjøre det for deg?

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...