Gå til innhold

:''''(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg ikke om jeg klarer å leve lenger.. eller, selvfølgelig skal jeg det, har en datter på 8mnd og en flott samboer. Men jeg skulle så gjerne vært utenfor denne kroppen!!!

Jeg har sannsynligvis gallestein, og får anfall annenhver uke som har vært helt fra fødselen for 8mnd siden. Sise to mnd har jeg hatt anfall hver uke. De er så sterke at jeg tror jeg skal dø hver gang, eneste jeg klarer å tenke de 1.5t det varer er at jeg tror jeg skal stryke med. Paralgin forte hjelper anfallene så de "bare" varer i 30min, men bare det er lenge nok til at jeg svetter og skjelver og er utmattet i flere timer etterpå.

Jeg var på volvat å hadde grastoskopi undersøkelse for 2mnd siden, de fant ingen ting, men på blodprøvene slo det ut så det kunne tenkes jeg hadde gallestein. Jeg fikk henvisning til ultralyd og flere undersøkelser ved sykehuset. Flere jeg har snakket med sier at de har hatt bekjente med gallestein, og de har sagt at det var vært helt for jævelig.

Jeg har ventet og ventet på time, og nå ringer de, jeg har fått time om 3mnd!! Jeg begynte nesten å gråte på tlf, spurte nesten hysterisk om det ikke var mulig å få time tidligere fordi jeg sliter veldig og ikke klarer å leve med dette lenger. Jeg er mor til et barn som ikke klarer seg selv, og er samboer på jobb når jeg får anfalle er både hun og jeg hjelpesløs i flere timer!!

Jeg har hatt anfall når jeg har vært alene, en gang lå jeg på en benk utenfor et kjøpesenter med babyen i vognen, hun var 3mnd og sov heldigvis. Klarte ikke å ringe noen eller hjelpe meg selv, der lå jeg i en time i smerter.

TRE MÅNEDER!!!!!!!!!!! Jeg klarer ikke å stille jeg inn på at det skal gå så lang tid til med smertehelvette, gruer meg hver dag for at jeg skal få anfall. Siste dagene har jeg hatt veldig vondt i høyre side, akkurat som om noe er oppblåst der inne og irritert.

Jeg er livredd og nå atpåtill kjempe deprimert!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Huff, får skikkelig vondt av deg når jeg leser hva du skriver...

Kan du ikke ta kontakt med fastlegen din?

Min fastlege hadde sendt meg ASAP til behandling hvis jeg hadde vært i din posisjon...

Volvat skal jo egentlig (etter hva jeg vet) være et raskere alternativ enn

kommunale/statlige .. men her synes jeg det virker motsatt?!

Sender deg en STOR klem og håper du får en løsning på dette snart.

God bedringsklem fra meg

Skrevet

Tusen takk! Uff jeg er egentlig en person som bare biter meg igennom alt og er sterk for andre, men jeg må bare innse at jeg kan ha det vondt jeg også. Og dette er ufattelig vondt, jeg kan si med hånden på hjertet at det er værre en fødselen min som jeg hadde UTEN smertestillende. Dette kjennes ut som èn lang rie som sitter i magesekk omr og stråler mot ryggen. Sist fikk jeg ikke puste og måtte hige etter pusten, trodde jeg skulle bli kvalt midt på natten.

Jo volvat er fantastiske, jeg fikk time på to dager der oppe, men er hevist videre til sykehus og det er de som er kjempe treg. Ringte nettopp legen på volvat, han skal purre, han skrev klart og tydelig i henvisningen han sendte at dette var en stor hastesak! Galleblæren kan sprekke etterhvert, og det er skummelt (han har prøvd å berolige meg, med å si at dette ikke er farlig, stress er det verste og fremkaller anfall, men jeg har lest en del om det og oppersajonen).

Takk for klemmen!!

HI

Skrevet

Hei igjen,

Håper det hjelper med purringen!

Hvis ikke - får du jo gå til legevakten hvis du får et av disse anfallene..

Det virker rart at de "lar deg" gå med dette i så lang tid..

HuffAmei - klem igjen ;o)

Skrevet

Ja det er det, jeg har ikke mulighet til å reise meg opp når jeg får anfallene, så min mor har vært nære på å ringe ambulanse når jeg har fått de hos/med henne. Min samboer er på gråten og blir helt satt ut så han tenker ikke klart i øyeblikket, men han er der for meg når jeg vrir meg i sengen etter varmeflaske med kooooookende vann til magen og to paralgin delt opp i små biter.. og bøtte fordi jeg må kaste opp når kroppen er sliten etterpå.

Nei ikke vet jeg, hordan de kan la det gå så lang tid.

Krysser alt jeg har for at de skjønner det når han purrer!

HI igjen:)

Skrevet

Avtal med samboer at neste gang du får anfall og han er til stede så ringer dere etter ambulanse eller han kjører deg til legevakta. Kanskje det kan hjelpe å komme innafor sykehusdørene slik at en eller annen lege ser at dette haster.

Lykke til :)

Skrevet

Hei HI!:) Jeg vil bare si at jeg føler virkelig med deg:( Kan ikke være noe greit å gå rundt å ha det sånn..:( Åsså 3mnds ventetid! Det er helt sykt.. Det du må gjøre er å ringe til avdelingen og mase hver eneste dag framover. Det er det eneste som nytter. Hver gang du ringer, er det dine papirer og alt som kommer først på lista, og det skal hjelpe! Min mor jobber på sykehus selv, og hun sier at det er det eneste som nytter. Bare mas mas mas. Ikke gi deg, og ikke føl deg dum! Du har krav på å få hjelpen du trenger, og det er helt banalt at du må gå rundt å vente 3 mnd til på å få noe som helst hjelp...

Håper det virker!

Trøsteklem fra meg..:)

Skrevet

Jeg har vært der du er nå! Jeg fikk også omsider påvist gallestein etter mer enn et halvår i ufattelige smerter, og så ville de sende meg hjem igjen for å stå på venteliste til operasjon, og den var på minst 3 måneder.

Jeg satte alle kluter til og forklarte dem at jeg ikke trodde jeg kom til å holde ut i 3 måneder til, og etter mye om og men så fikk jeg operasjon 3 dager senere. Så ikke gi deg, mas hver eneste dag. Men ikke vær for hysterisk eller sint.

Vi har vel fritt sykehusvalg i dette landet?

Skrevet

Du må ringe 113 når du får anfall. Stakkars deg!!!!

Skrevet

Tusen tusen takk for støtte!!! Jeg har heldigvis ikke sinne nok til å bli sint på dem i tlf, men hyggelig uansett hva.. selvom damen tok meg på alvor kunne hun ikke gjøre noe, MEN jeg skal ringe og ringe dersom en klage fra volvatlegen ikke hjelper med det samme!!

Jeg må finne løven i meg! Vet at jeg klarer å være ganske så streng hjemme (når samboer ikke gidder å støvsuge f.eks hehe) så hvorfor skal jeg ikke være det mot dem? Jeg er desperat etter hjelp og alle rundt meg er der for meg!! Også dere :)

Er glad på dine veiene, til deg som hadde hatt det, at du er ferdig med det! Fyttikatta jeg gleder meg så sinnsykt til jeg får endelig diagnose og evt skal opperere (selvom jeg aldri har opperert og synes tanken høres skummel ut). Det er nesten som om når man er høygravid og ikke gruer seg til fødsel men bare vil ha ungen ut ;)

HI

Skrevet

Ta turen til legevakten hver gang du får anfall. Det var slik jeg ble innlagt (etter tredje gangen). Finn fram løven i deg,og stå på krava! Det er en helt utrolig fantastisk følelse å være kvitt de smertene, og som deg var jeg ikke særlig opptatt av operasjonen, bare av å få det overstått.... Selve operasjonen var enkel kikkhullsoperasjon, hadde ikke noe problemer med sår og arr etterpå. Hadde derimot litt problemer med luftsmerter i skulderen i et par-tre dager etterpå, men når det ga seg var alt bra.

Jeg sier som Saabye Christensen: Lykke er smertens opphør.

Lykke til!

Ano 12.03

Skrevet

hadde selv det samme som deg for tre år siden, og det er gruuusomt!! gikk til fastlegen, fikk time til ul på rødekorsklinikken, påvist gallestein. søkte om operasjon via fastlegen og det skulle ta maks to uker, men pga sommerferie tok det 7 uker eller noe sånt. men 3 mnd hørtes feil ut, hørt med flere sykehus?

men i mellomtiden må du få deg resept på voltaren, det funker som bare det. tok ca 10-20 min på meg, og da var jeg helt smertefri. også trigger alkohol og fet mat anfall. fersk ananas kan forhindre anfall. hadde anfall annenhver dag på det verste. spiste en halv fersk ananas om dagen, og var fri for anfall i over fire uker. hadde kun det ene den sommeren jeg ventet på operasjon.

mulig du vet det da, men det som gjør at du får vondt er at galleblære har dannet noen eller en stein. når du spiser sender gallablære ut gallevæske til magesekken for å fordøye maten. da hender det at steinene blir med ut, og fester seg i gallegangen. da kommer smertene, pga da kommer ikke væsken frem, bare presser på. desto magrere mat, desto mindre gallevæske skal ut og mindre sannsynlighet for at steinene følger etter.

lykke til, håper du prøver tipsene og at de funker. og når du har anfall hjelper det å ligge på alle fire med rompa høyt i været. det har noe med hvilken retning gallevæska renner og sånt. lå sånn hver gang, til voltarenen funka

Skrevet

Uff jeg har vært der du er og vet hvor ille dette er.

Prøv og spis så mager mat så mulig , lite fett, også ikke spis egg.

Stå på for å komme raskere inn og reis på legevakt så fort du har vondt, da kan det hende de sender deg direkte til UL.

Lykketil :-)

Skrevet

HEI!

har vaert gjennom det du er. gallestein blir paavist via ultralyd.

dra til legevakten naar du faar annfall. faa ogsaa fatlegen din til aa purre paa sykehuset.erfaringsmessig er petidin stikkpiller mer effektivt enn paralgin forte. i de vaerste annfallene disse to sammen.

sjekk ogsaa muligheten faar aa bytte sykehus via fritt sykehusvalg.

jeg gjorde dette, og fikk opereasjon raskere. dersom du bor paa ostlandet er kongsberg sykehus veldig dyktige, og har relativt kort venteliste.

lykke til!

e

Skrevet

Hei!

Ser det er flere som har skrevet noe angående kosthold, og det er så utolig viktig å IKKE spise fet mat, det hjelper jo deg selvfølgelig ikke med å komme inn på sykehuset raskere, men det kan gjøre ventetiden lettere.

Håper alt går bra med deg videre.

Skrevet

Huff, det der høres fryktelig trasig ut:(Min mor har også slike anfall, men ikke sånn som du.

Men jeg må si at jeg reagerte veldig på at du lå på bakken utenfor ett kjøpesenter med smerter, du skriver ikke om det, men jeg håper noen forsøkte å hjelp dere? Huff, får helt vondt av deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...