Gå til innhold

Teit av meg å si opp leiligheten pga dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betaler 13000 i mnd for en leilighet jeg bor i.

Har bodd her i snart ett år.

Da jeg flytta inn,så var det en del ting som måtte fikses på,blandt annet stikk kontakter uten deksel,lysbrytere som henger ut av veggen,ovn som ikke virker på badet,skaper som han lovet å pusse på da de har blitt veldig stygge...

Nå begynner jeg å bli drittlei av og vente:S Betaler jo såpass mye i mnd,da vil jeg ha det skikkelig hos meg! Sønnen min begynner og bli veldig aktiv,så når han begynner å gå,så kan han risikere å få strøm i seg,og,dette har jeg gitt beskjed om,men fremdeles blir ingenting gjort.

Så nå vil jeg si opp.

Men er det en god nok grunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde for min del aldri leid en så dyr leilighet i utgangspunktet.

Skrevet

så klart det er god nok grunn. Jeg ville kke bodd i en "halvferdig" leilighet, med barn..

Skrevet

Jeg vet det,det var ikke så lett å finne en billigere leilighet fordi vi har hund :(

Vi får heller ikke kjøpt vårt eget før om iallefall ett år heller.

Hi

Skrevet

Du har krav på å bo i en forsvarlig leilighet/hus du leier.

Hva sier huseier når du tar det opp da? dem må jo skjønne detta eller?

Vet det er en forening som hjelper deg med disse problemene ,men husker ikke hva heter akkurat nå,du får tilsendt alle regler for leietaker og utleier ,og der står det mange regler som IKKE står i kontrakter..

Skrevet

Han sier han skal få fikset opp i det med en gang.

Jeg flytta inn i april 2009,så snart har jeg bodd her i 1 år.......

Han har jo barn selv,så jeg skjønner ikke at han ikke kan forstå at det er viktig for folk med små barn å ha en forsvarlig leilighet

Hi

Skrevet

jeg ville sagt til huseier at hvis dette ikke er fikset innen f.eks to måneder så er du dessverre nødt til å si opp... Se om han får fart på seg da. Hvis han ikke gjør det ville jeg så absolutt sagt opp. Sånt er ikke bare irriterende, men potensielt farlig for babyen din.

Jeg vet ikke hva slags kontrakt dere har, men hvis dere har en vanlig husleierkontrakt så trenger du i prinsippet ikke han noen "god nok" grunn for å si opp. AT du synes det ikke holder er nok..

Skrevet

Hvis de har en kontrakt hvor leietager ikke kan si opp uten gyldig grunn er denne ugyldig. Leietager kan alltid si opp leiligheten når denne ønsker det, uten å måtte oppgi grunn... (men det er lurt å oppgi grunn slik at utleier skjønner at han er SLØV..)

Skrevet

Uff,synes det er så vanskelig jeg,for jeg liker huseieren kjempegodt,de er veldig koselige,men jeg går å irriterer meg grønn av dette her....

Ingenting blir jo gjort.

Samboeren min har tatt det opp med dem,at vi synes det er dyrt å betale så mye for en uferdig leilighet,og da sier de (IGJEN!!) at det skal fikses fortest mulig...

Hi

Skrevet

Du trenger ikke noen grunn til å si opp :-)

Men jeg mener å ha hørt at du kan holde tilbake deler av husleie til slikt er utbedret, i enkelte tilfeller. Spesielt dette med elektriske installasjoner, det er jo farlig! Kan du ikke sjekke opp dette i husleieloven eller hva det nå heter?

Huseier har hatt mange sjanser til å utbedre dette, men det skjer ikke, så da synes jeg egentlig at dere kunne kontakte en elektriker og betale han av det dere skulle brukt på husleien. Men det er jo ikke SÅ enkelt, det vet jeg jo...

Hvis dere ellers trives der, så kan dere jo prøve noe ala denne vrien og se hva huseier sier. Hvis han sier at han skal fikse det, så avtal dato med en gang og i allefall dato for at det skal være ferdig.

Skrevet

du trenger ikke oppgi grunn for å si opp leiligheten din, men hvis du har en tidsbestemt leieavtale kan du jo ikke si opp før de datoene dere har fatstsatt.

Skrevet

Kjenner at jeg gruer meg til å si opp,men sikkerheten til barna står først,så jeg må jo bare! :S

Kan jo ikke vente i ett år til på at det blir fikset....

Hi

Skrevet

Synes du skal true med å si opp jeg..

Gi huseier f.eks en eller to mnd på å ordne det, ellers må du desverrre finne deg et annet sted å bo. Det er dyrt for huseier å finne ny leieboer, det må settes inn annonser, det må holdes visning osv, er han uheldig blir det både en og to måneder med tom leilighet mellom gammel og ny leieboer.

Har han noe vett i skallen og er fornøyd med å ha dere som leieboere fikser han det.

Skrevet

Hvis du regner med å finne en leilighet der du heller vil bo enn denne sier du opp. Hvis ikke blir du og fortsetter å mase. Du kan jo for eksempel si at nå settes halve husleia på sperret konto som ikke åpnes før utbedringene er gjort, eller du kan foreslå at dere sørger for utbedringene og sender regning til huseier.

Skrevet

Dette står i husleieloven:

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Dere har sagt fra for lenge siden, mens utleier ikke har overholdt sine plikter. Dere kan si at dette må utbedres innen 1 mnd, ellers vil dere gjøre det selv, og få det refundert gjennom redusert husleie etter kvittering. Det bør være en deal han kan godta. Iallfall på dette med kontakter og elektrisitet:)

Hilsen en som driver mye med utleie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...