Gå til innhold

Lange dager i barnehagen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra neste uke får datteren vår så lange dager i barnehagen :( Får helt vondt av det, men har ikke klart å finne en løsning som gjør at vi unngår det. Datteren vår er 3,5 år og må være i barnehagen i 9 timer hver ukedag :(

Før (og denne uken) var det stort sett slik at jeg leverte og mannen min hentet. Noen ganger omvendt (som i dag). Da hadde hun som regel 6 timer i barnehagen, 7 timer på det meste. Nå blir mannen min helgependler et halvt år. Jeg må dermed hente og levere. Jeg har ikke mulighet for redusert stilling så da blir det 9 timer i barnehagen ettersom jeg jobber 8.

I denne barnehagen er det slik at de fleste barna hentes tidlig og hun vil dermed være alene den siste tiden på dagen (ca 30 min - 1 time).

Noen andre som har barn her som har lange dager? Noe spesielt dere gjør for å kompensere dette? Noen andre råd til en mamma med dårlig samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen i familien, en venninne e.l. som kanskje kan hente henne litt tidligere et par dager i uken heller? Bare for å redusere litt...?

Fælt å ha dårlig samvittighet, enda verre når man ikke får gjort noe med det.

Det går nok bra, me jeg føler med deg!

Var selv alltid en av de siste som ble hentet og det er min store angst i dag. Mine barn skal aldr være den siste som sitter på gjerdet og venter...

Skrevet

Barn er utrolig tilpasningsdyktige. Det at det ikke er så mange barn igjen der på slutten gjør at hun får ekstra oppmerksomhet av personellet og de kan kose seg med noe hun liker. Som å tegne, pusle eller andre aktiviteter som ikke er så lett når det er 17 andre barn rundt henne.

Du vet jo også at det ikke er for alltid, men kun for et halvtår.

Tror overgangen for barnet ditt blir enklere enn for deg. Det viktigste må være at du ikke stresser og blir "sinnamamma" fordi dere har dårlig tid eller du har dårlig samvittighet. Planlegg uka når mannen din er hjemme slik at du og datteren din får masse tid til å kose dere når han er borte.

Det viktigste er at du ikke stresser eller viser barnet at du er sliten, stressa og lei. Bruk tiden du har sammen med datteren din til å faktisk være med henne, ikke vask, rydd eller stress med mat. Planlegg når hun sover eller mannen er hjemme. Det kommer til å gå kjempe bra.

I den virkelige verden er det svært mange barn som har lange dager i bhg, de fleste foreldre er nødt til å jobbe 8 timer og har reisevei.

Det ordner seg. Lykke til.

Skrevet

Det går nok helt fint! Hun er stor jente, tenk de 1 åringene som opplever dette hver dag allerede fra starten av. Det er nemlig slik at de fleste må ha ungene i barnehagen fra 7-17..

Skrevet

Takk for svar (de fleste oppmuntrende).

Har ingen andre som kan hente og trøster meg jo litt med at det bare er for et halvt år. Hun er så stor at morgenrutinene går greit så jeg regner med at jeg skal klare det uten å stresse. I tillegg er hun også såpass liten at jeg håper hun ikke husker dette halve året resten av livet som et traume (som en annen anonym med å bli hentet sist). Hun er også flink til å leke med seg selv i barnehagen så tror ikke hun blir sittendes å vente, men kan pusle med noe imens. Håpet er at hun selv ikke opplever dagene som lange. Men klare ikke å bli kvitt den dårlige samvittigheten. Kanskje det blir bedre etter at vi har kommet i gang (om det går bra)....

Skrevet

skjønner at du ikke syns det er morsomt, MEN det er en midlertidig løsning. du skriver at de fleste barna blir hentet tidlig, det ville jeg sett på som positivt. støynivået og aktivitetsnivået i barnehagen vil være lavere på slutten av dagen, og hun får mye voksenkontakt. så kan hun kose seg med dem som er på jobb. hør om du kan sende med en ekstra youghurt som hun kan få utpå ettermiddagen, eller noe annet hun er glad i. så skal du se at hun nok koser seg der. er bare snakk om noen måneder. barna er så robuste. og som oftest er det verst for oss foreldre :)

Skrevet

Det er da på ingen måte slik at de fleste MÅ ha barnet i barnehagen 10 timer hver dag! Vår barnehage er ikke engang åpen i 10 timer, og det tror jeg gjelder de fleste her omkring. (Men antar at det kan være annerledes i typiske pendler-kommuner?)

Men til HI: Dette går nok bra. Mine to er vanligvis i barnehagen i underkant av 8 timer for dagen, og klager aldri på at de hentes for sent, derimot gir 4-åringen meg litt kjeft innimellom hvis han syns jeg kommer for tidlig ;-) De har det jo gøy i barnehagen! Men det er klart de blir slitne av lange dager, så dersom man har mulighet er det jo fint om man kan få noen til å hente litt tidligere innimellom. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men du har ikke mulighet til å jobbe litt hjemmefra da? Slik at du kan hente tidligere innimellom og heller ta igjen jobbinga på kvelden?

Skrevet

Har en jobb der jeg må være på jobb 8 timer, så det går desverre ikke å jobbe hjemmefra. Det har gått å forskyve arbeidstiden noe i begge ender slik at jeg f.eks har kunne startet senere de dagene jeg har levert og mannen hentet, men jeg må likevel være på jobb 8 timer hver ukedag. Har heller ingen som kan hente for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...