Gå til innhold

Innføring av fast føde og vann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mye forskjellig, så lurte på om noen her inne kan hjelpe meg. Småen er snart 6mnd, så er vel på tide å innføre fast føde. Har fram til nå kun ammet. Hva bør jeg begynne med? Og når på dagen? Og hvor fort bør en øke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med maisgrøt da han var 4 mnd. Blandet den veldig tynn men spiste med skje og ikke fra flaske.

Økte med en teskje om dagen. Han var ikke veldig glad i den grøten, så etter to uker gikk vi over på risgrøt, det likte han bedre. Etter fire uker med risgrøt er vi ikke oppe i en posjon ennå. Økte med et par teskjeer daglig.

Etter to uker med grøt har vi introdusert frukt, en frukt i uka. Begynte veldig forsiktig da også, med bare et par teskjeer når det var ny frukt.

Vet at mange begynner med grønnsaker. Tror ikke det spiller noen rolle hva man starter med så lenge man starter forsiktig med en og en matvare, og øker mengden i rolig tempo.

Også lurt å gi mat tidlig på dagen sånn at du i løpet av dagen ser om ungen reagerer på det h'n har fått.

Jeg har en stor og tung gutt, så fikk beskjed om av HS om at jeg gjerne kunne gi vann å drikke til grøtmåltidet, og ikke melk.

Skrevet

Vi startet da mini var 4 mnd. Først med maisgrøt, men den smaker jo så grusomt syns jeg, så byttet til risgrøt med banan etter to dager :) Kom opp i full porsjon i løpet av en ukes tid. Deretter begynte vi vel med røt både morgen og kveld etter 2-3 uker for han fikk en periode med fullstendig puppenekt på morgenen.

Deretter begynte vi med fruktmos ikke så lenge etter grøt-oppstart. Grønnsaksmos begynte vi med først i jula. Og nå er han 6 måneder gammel. Er ikke særlig glad i grønnsaksmos for det smaker ikke søtt :) Men grøt og frukt glir ned på høykant :)

Skrevet

Vi fikk beskjed på hs det var helt greit å gi smaksprøver fra 4-5mnd fordi jo mer de hadde smakt på før de var 6mnd jo lettere ble det da å innføre nye ting.

Vi begynte med fast føde allerede da gutten vår var 3mnd og 1uke fordi han trengte mer mat. Vi økte litt raskere enn hva man egentlig burde så vi var oppe i 1porsjon på ca 1uke. porsjonen var fordelt på 2måltider.

Nå er gutten vår 6,5mnd og får to fulle grøtmåltider, litt frukt og litt middag i løpet av dagen i tillegg til melk. innimellom får han litt vann til grøten før han får melk pluss at han får vann i tutekopp for å lære seg å drikke av den mellom måltidene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...