Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Sønnen min på snart 3 år har fått to nye setninger, som går igjen og igjen og igjen.. Det er: JO, jeg vil!! Eller: NEI, jeg vil ikke!! Han er en kjempegutt, som oftest veldig blid. Han ligger ikke på gulvet og hyler eller noe. Men han vil rett og slett ikke høre på meg. Det er spesielt vanskelig på morgenen når vi skal ut av huset. Eller når vi er på butikken. Jeg er alene med han, så han må være med på butikken hver gang jeg skal. Jeg prøver å gå på butikken bare 1 gang pr. uke. For det tar jo så lang tid. Han skal bare løpe vekk fra meg. Han skal ikke bli med meg der vi skal gå osv. Vil gjerne at jeg skal løpe etter. Ofte gir han seg fort når det gjelder ting han vil ha, men jeg sier nei til Da sier han ofte: "Greit mamma", men spør like fort på nytt. Men når vi skal kle på om morgenen så kan han bli liggende på gulvet. Så ber jeg han reise seg noen ganger før jeg gir beskjed om at hvis han ikke reiser seg når jeg spør nå, så må jeg ta han opp. Det ender med at jeg må gjøre det.. Å da er han helt gele i bena. Da blir jeg litt irritert å tar han opp. Må si med streng stemme at NÅ er det nok! Så snakker vi jo om det og hvorfor han må høre. Hadde vi ikke hatt dårlig tid kunne jeg bare oversett oppførselen. Merker jeg må telle sakte til 10 for å ikke heve stemmen for mye enkelte dager. Må jeg heve stemmen og bli sint så snakker vi alltid ut om hvorfor. Men jeg misliker så sterkt å måtte si i fra til han på denne måten så ofte. Det tærer på meg, å jeg føler jeg ikke er anne enn irritert enkelte dager. Men vi er velig flinke til å kose oss sammen også altså. Det er ikke bare tull. Han er en kjempesnill gutt. Å alt dette er jo normalt. Men merker jeg begynner å kjenne det at det bare er jeg som må ta støyten hver gang.. Hvordan takler dere trass? Spesielt i situasjoner hvor man faktisk ikke kan overse.. Hvor lenge trasset deres barn? *hjertesukk*
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 fra ettårstrassen------til førtiårskrisen har jeg hørt=) lykke til ....
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Trassen varer til de flytter hjemmefra, forhåpentligvis i 18-20 års alder. Den tar bare andre nye former. Trass takles etter min mening best med endeløs tålmodighet, og klare grenser. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Har to stk eldste er seks og trasser enda! Nei, jeg vil ikke eller jeeeeeeg vil ha sjokolade i butikken er jo koslig... Mine får velge mye, det hjelper endel med påkledning, mat og soving. Eks vil du sove den eller den veien i senga? Vil du ha den eller den buksa? Masse forklaringer eks du må ha på deg jakke/dress/lue osvosv for ute er det såååååå kaldt.. Etter eks ant nekt og når situajsonene låser seg så får de selv kjenne på konsekvensene.. Eks fint, du vil ikke ha klær på, men nå må vi reise så da får vi bare gå. Det går ikke mange sekundene før de ber om å få på seg klær.. Neste gang de trasser så miner jeg de på den gangen de gikk ut uten klær og hvor kaldt det var. Jeg overser endel, forklarer at når barnet har roet seg så kan vi snakke, imellomtiden så får de bare skrike. Sitte på trappa er ikke så populært blandt mine så det funker når alt annet er låst. I butikken så lager vi avtaler, de hjelper meg å finne ting og den ultimate straffen er at jeg tar ifra dem deres handlevogn hvis de ikke oppfører seg. Speiling har jeg også prøvd. Speiling er å gjøre samme oppførsel som barnet.. Brukte det bare en gang, det var i en periode hvor vi alltid hadde monstretrass på butikken, barnet lå på baken, sparket å hylte og etter de vanlige godordene så slengte jeg med ned ved siden av og hylte å spraket mens jeg sa at jeg ville handle slik at vi kunne reise hjem. Treåringen min ble så satt ut og paff at han dro meg opp og sa så så så mamma, nå skal vi handle, så skal vi reise hjem. Etter det har han aldri rullet seg på bakken noe sted noe mer om det var så pedagogisk korrekt vet jeg ikke, men det funket.. Mine stalltips er: Tenkt til deg selv at om femten min er dette over, om en måned så ler jeg av det hvis jeg fortsatt husker det.. Komunikasjon på barnas premisser, ikke krev for mye av dem, masse ros når de oppfører seg ordentlig og velg dine kamper med omhu for nei er nei uansett hvor dumt det blir...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå