gulda Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Leter litt på NAV for å finne ut akkurat hvordan det fungere, uten hell -sikkert dårlig til å lete.. Mulig vi må holde gutten hjemme i morgen hvis han har øyebetennelse (må sjekke i morra). Jeg har bare vikariat, og har jobbet litt over en måned. Får jeg dekket noe da hvis jeg er hjemme med minsen? mannen min har hatt ferie med ham, og vært hjemme på planleggingsdag, så han føler at han burde på jobb.. Gjelder det i tilfellet som når vi selv er syke, at det er tredagers? Eller har det ikke noe å si om vi tar f.eks en dag hver hjemme?
♥♥♥ Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 hos min arbeidsgiver (KS) må man ha vært ansatt i 2 mnd for å benytte egenmelding. ved sykt barn før dette antar jeg man må ha en legeerklæring for å bekrefte sykdommen slik at arbeidsgiver event kan kreve tilbakebetaling fra NAV. er ikke sikker på hvordan det er dessverre
Gjest Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Sykt barn-dager tas ut en og en, så dere kan godt ta en dag hver. Hvor lenge du må ha jobbet er jeg ikke sikker på, men mannen din kan da ta ut sine dager nå før du har jobbet lenge nok, så tar du neste runde. Har man sykt barn er det hjemme man _burde_ være, så om bare en av dere har rett på sykt-barn-dager bør nok ikke mannen din på jobb. Alle forstår at man ikke planlegger når ungene går ned for telling ;-) Øyekatarr gis det vel heller ikke automatisk dråper mot lenger, og det er ikke slik at de må holdes hjemme til behandling er påbegynt. I de fleste tilfeller er det nok å vaske hyppig med rent vann også går det over av seg selv.
gulda Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2010 Takk for svar!!! Får se hvordan han er i morgen, og så høre med barnehagen hva de sier. Spørs om ikke mannen min blir hjemme en dag hvis han må holdes hjemme, og så får æ heller være hjemme utover det hvis det trengs. Greit at det ikke var tredagers. Har lyst å være hjemme med minsten..
~sjiraff~ Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Sykt barn dager kan man ta ut etter 4 uker om jeg ikke husker helt feil. Kommer du direkte fra annen jobb er det uansett ikke noe problem. Du må ikke ha arbeidet 4 uker på samme sted, bare vært i arbeid. Dagene kan tas ut som enkelt dager.
gulda Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2010 Takk! Har jobbet fem uker nå i et vikariat, så kanskje det holder da... ) Er jo selvfølgelig ikke penger som er viktigst når minsten er syk, men får dekket å være hjemme og den andre ikke, så blir det jo til at en velger den lønnsome måten..
~sjiraff~ Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Skal se om jeg finner lovgrunnlaget, men er ganske sikker på at det er 4 uker eller 1 mnd.
~sjiraff~ Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19970228-019-032.html&emne=sykt*%20barn*%20barnepass*&& 4 uker er opptjeningstiden.
Gjest ->>- Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 Du har fulle rettigheter i forhold til sykt barn-dager etter å ha vært ansatt i fire uker. Folketrygdloven §9-8.
gulda Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2010 Tusen takk for alle svar! Fant det ikke selv. Var godt å få klarhet i dette! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå