Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 hvor lenge måtte dere det? Ble det forandring etterpå? Og hva ga dere barnet? Alder på den lille..?
Guri malla Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Ei venninne fikk vallergan til sin sønn på ca 10mnd pga søvnproblemer, brukte det ca 2mnd og etter han sluttet fikk han normal døgnrytme på natta.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Vi gav phenamin til vår drøye to år gammel. Da sov han bedre sammenhengende og litt lenger enn 5 om morgenen. Ved 2,5 år måtte vi skifte til vallergan. Det slo han helt ut også på dagtid, så han har ikke fått det så ofte. Vår gutt legger seg fint om kvelden, er nå roligere om natta, men finner nesten hver natt veien til pappaen sin seng. Står opp mellom 0500-0600 (0600 på gode dager). Vi får vel leve med det, vi har to små som skal opp helst ved 05:00 tiden.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #5 Skrevet 4. januar 2010 Jenta på 1 år har fått vallergan, men legen glemte å si hvor lenge hun skulle gå på det.. Hun sovner ikke uten masse hyl i flere timer, våkner hver time hele natta, og jeg har prøvd alt! -HI-
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #6 Skrevet 4. januar 2010 Jeg brukter Valergan til min datter fra hun var 1 år. Jeg gav vel fast hver kveld i kanskje en uke (ikke lenge) og så etter behov. Hadde en flaske med valergan i nesten 1,5 år:)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #7 Skrevet 4. januar 2010 Vi prøvde Vallergan, hadde absolutt ingen effekt. Så prøvde vi Ferber og det tok to dager, så var alt greit med sovingen. Og det har det vært i åtte år.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #8 Skrevet 4. januar 2010 ikke kom her og "reklamer" for at ferber virker. det tviler jeg ikke på, men til hvilken pris? skal jeg sende deg link til hva stress og lite sensitive omsorgspersoner i tidlig alder kan føre til på lang sikt eller? hva det gjør med hjernen? vi lever i 2010 nå, ferber dreiv mora og bestemora mi på med
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #10 Skrevet 4. januar 2010 Jeg tror ikke du har noen anelse om hvordan Ferber praktiseres nå til dags jeg. Barnet mitt ble overhodet ikke traumatisert av det. Jeg var hele tiden i nærheten og puslet med ting så han hørte at jeg var der. Jeg nynnet for meg selv og romsterte. Når han gråt gikk jeg inn, tok hånden hans og snakket rolig til ham. Så gikk jeg ut igjen. Den første kvelden var det en del skriking, ja, og da gikk jeg ofte inn til ham. Men da han ble trygg på at jeg ikke var borte for godt selv om jeg gikk ut, og at jeg kom med en gang ble han roligere. Til slutt tok nysgjerrigheten overhånd, så ble han liggende og lytte til lydene før han rolig sovnet. De som tror at Ferber er skriking i timesvis uten respons og omsorg tar skammelig feil. Jeg har jobbet med barn og unge med og uten traumer siden jeg kom ut i yrkeslivet for 15 år siden, og har både utdanning og erfaring som gjør at jeg føler meg trygg på at jeg gjorde det på riktig måte. Ja, jeg vet at man kan gjøre Ferber på den gale måten, men det betyr ikke at det er Ferber som metode det er noe galt med. For oss fungerte Ferber som et verktøy til å etablere en sårt etterlengtet trygghet, som ga barnet mitt en følelse av system og rutine, og dermed klarte han å slappe av og sove. Han ble mer harmonisk og mye gladere av det. Så vit hva du snakker om, menneske!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #11 Skrevet 4. januar 2010 http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm htthttp://www.sovlillebaby.com/norsk. htmp://www.sovlillebaby.com/forskning.htm
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2010 #12 Skrevet 4. januar 2010 -lol- Ferbers (dr. Richard Ferber) metode er en søvntreningsmetode basert på en adferdskorrigeringsmetode kalt ekstinksjon. Ferbers metode har fastsatte parametre, det innebærer opptil 40 minutters gråt alene. Dette er den eneste måten man kan praktisere Ferbers metode. Hvis du ikke har fulgt det oppsatte skjemaet Ferber harlaget har du ikke brukt Ferbers metode. Du kan ha laget din egen skrikekur, brukt ekstinksjon med parental tilstedeværelse eller noe annet. Du har IKKE brukt Ferbers metode om du gav barnet trøst og øyekontakt da Ferber anbefaler minimalt med kontakt med barnet når du kommer inn på rommet barnet befinner seg i. Skrikekurer virker. Du vil først i tenårene eller tidlig tyveår oppdage om barnet har tålt kuren godt/dårlig psykisk. Det eneste barnet lærer av ekstinksjon er å ikke be om hjelp.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Hi her! Jeg kan ikke la barnet ligge å skrike alene så lenge. Både legen og helsesøster anbefalte heller ikke denne metoden. De sa bagge to at de heller ville anbefalt antihistaminer, enn den metoden der. Greit at unger har godt av å gråte litt,men ikke på den måten der! Andre må gjøre slik det passer for de,men det passer ikke her! Jeg har prøvd "opp-ned"metoden, jeg har prøvd å la henne gråte,men da sitter jeg inne hos henne. Problemet her er vel mest at hun våkner så mye etter en time ca..-og da våkner hun en gang i timen hele natta...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Min sønn fikk da ahn var liten (valergan ) pga ADHD men 3 dagen var det motsatt virkning :-(
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Vår datter har brukt vallegan i et år,med perioder hvor vi har hatt litt opphold.. Får hun ikke det bruker hun lang tid på å sovne,våkner 2 gaanger i timen gjennom natta.. ingen har det bra me et slikt liv..gir vallegan enda,men redusert dose.. har og fått operet vekk falske mandler og fått dren noe som skal hjelpe på søvnen,så det gjenstår å se:) ikke ha vond samvittighet for å gi vallegan:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Jenta her har også fått inn dren,men det hjalp ikke på søvnen hvertfall.. Lurer litt på mandler, hun snorker endel når hun sover,også ligger hun med hode bakover. Eller er det polypper det kanskje?!! Prøver å ikke ha dårlig samvittighet, det er jo det beste for henne og for meg. At vi kan få litt samenhengende søvn begge to! HI
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 Skjønner at enkelte barn har store problemer med søvn, men hvor mange bruker sovemedisin som en enkel vei ut av lite konsekvente rutiner på legging og soving? Vi har et vennepar med 2 barn, og det skulle ikke forundre meg et øyeblikk om de enten har, eller har planer om å skaffe seg sovemedisin til barna sine. Maken til ukonsekvente foreldre skal en lete lenge etter. De har 2 barn på 6 og 4 år, de legger seg 1715 en dag (fordi de ikke oppførte seg helt som forventet på vei hjem etter bhg) og kanskje 2300 dagen etterpå (de har da feks vært på handling til 2200, eller på besøk til besteforeldre). Det er deres barn, men det er JEG som må sitte og høre på den forbanna sytinga deres om at barna deres ikke vil sove!! For å si det sånn, vi har minimalt med kontakt! Litt ut av tema, og ikke ment som kritikk til HI, kjente bare jeg hisset meg litt opp på vegne av disse stakkars ungene til venneparet vårt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå